Gå till innehåll

Kan inte använda Säker borttagning av Maskinvara och Mata ut media


bgjo
Gå till lösning Löst av Mikael63,

Recommended Posts

Sedan jag installerade Windows 11 kan jag ej använda "Säker borttagning av maskinvara och Mata ut Media". USB-minnen går utmärkt men inte maskinvara som externa diskar.

Lika på alla mina datorer. Får Felmeddelande enligt bif. bild. Någon som vet mer?

Skärmbild 2023-02-20 160019.png

Redigerad av bgjo
Hann ej skriva klart
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det att avsluta programmet för att testa om det hjälper?

Kanske någon inställning i programmet som nu skiljer sig från hur det var i Windows 10?

Tillägg:
Är det Acronis ikon som syns bredvid uppåt-pilen i din första bild?
För det ser ju ut som något synkroniseringsprogram som kanske vill använda den externa disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör precis en schemalagd Backup men skall testa detta lite senare.

Ikonen till höger om uppåt-pilen i bilden är MS OneDrive, men den tror jag inte jobbar mot någon extern drive.

(Jag har dessutom en bekant med en nyinköpt bärbar dator, som har samma problem med säker utmatning.)

USB-enheterna är däremot flera år gamla, om det har blivit någon förändring på gränssnittet som gör dem "icke"-kompatibla??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

Kan "koppla ifrån" (lägga Offline) respektive enhet mha Diskpart, Diskhanteringen etc vilket medför att enheten frigörs och kan plockas ur, men måste ju göra motsatsen för att "koppla till" (lägga den Online) igen. Detta verkar ju lite för omständigt att använda till vardags.

Laddade även hem och körde "Process Explorer" som inte var till någon hjälp då inga processer använde den aktuella enheten.

Lyckades dock inte ladda hem "PC Repair Tool" Restoro, vilket jag dessutom är lite "misstänksam" mot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, bgjo sade:

Lyckades dock inte ladda hem "PC Repair Tool" Restoro, vilket jag dessutom är lite "misstänksam" mot.

Jag håller med dig så det var ju bra att det inte gick :)

6 minuter sedan, bgjo sade:

Laddade även hem och körde "Process Explorer" som inte var till någon hjälp då inga processer använde den aktuella enheten.

Var det direkt efter att du hade fått felmeddelandet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du uppdaterat drivrutinerna för USB-hårdvaran i din dator? 
Du anger att problemet uppstod efter installation av Windows 11. Det kan vara relaterat till att drivrutinen för masslagringshårdvaran i datorn inte har en drivrutin som är kompatibel med Windows 11.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, X-Men sade:

Har du uppdaterat drivrutinerna för USB-hårdvaran i din dator? 
Du anger att problemet uppstod efter installation av Windows 11. Det kan vara relaterat till att drivrutinen för masslagringshårdvaran i datorn inte har en drivrutin som är kompatibel med Windows 11.

Min bärbara har aldrig haft något annat OS, och det är likadant på denna. Datorn jag kör på nu är en stationär PC (Asus Z690 moderkort).

Skärmbild 2023-02-21 121258.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 timmar sedan, bgjo sade:

De är alla anslutna via USB-3.0 gränssnitt (kabinett). En Seagate Backup Plus (2½"), en WD My Passport Ultra (2½") och en WD My Book (3½"). De uppför sig samtliag likadant när de matas ut.

Det finns en sak gemensamt med de tre nämnda diskarna, de innehåller redan från start en mjukvara på diskarna för backup. Kan det vara så att diskarnas mjukvara aktiveras när du ansluter dem till datorn?

Jag skulle föreslå att du, om du har möjlighet till det, ansluter en extern disk som inte har en medföljande mjukvara för backup, alternativt att du kopierar mjukvaran till din dators disk och sedan raderar mjukvaran från diskarna.

USB-minnen går utmärkt och de saknar med sannolikhet en medföljande mjukvara för backup. Diskarna uppför sig på liknande sätt med din bärbara, skriver du. Att försöka hitta en gemensam nämnare är således något som bör göras. Jag kollade upp de tre diskarna och finner att samtliga, enligt tillverkarna, har en inkluderad mjukvara för enkel backup redan på diskarna när de levereras. 

Jag har köpt WD-diskar som har en inkluderad mjukvara för backup på disken. De har jag tagit bort för att de gör att diskarna inte gör som jag vill.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den mjukvaran (Backup-programmen) är borttagna från resp. disk för flera år sedan och är dessutom aldrig installerade, så det verkar inte troligt.

Det spelar ingen roll vilken disk jag ansluter, Har provat med att ansluta SSD (SATA) direkt med Klonings-adapter (SATA till USB 3), vilka fungerar korrekt men inte kan tas bort med Säker borttagning.

Det jag kan tänka mig är Acronis Backup-program, som kör ett flertal bakgrundsprocesser (Schemalagda). Det är ganska mycket jobb, men jag skall vid något tillfälle avinstallera detta program på en av maskinerna och se om det hjälper.

Tack i alla fall och hör gärna av er med ytterligare uppslag och tankar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några tips från Seagate: https://www.seagate.com/gb/en/support/kb/windows-will-not-allow-me-to-safely-remove-my-drive-it-keeps-reporting-the-drive-is-busy-or-in-use-205071en/ 
i step 5 så kan det nog även gälla Windows 11 och Device Manager är Enhetshanteraren som man kan nå genom att högerklicka på Start-knappen.

Hittar också ett tips om att logga ut och sen logga in för att se om det går bättre då eller pröva ett annat användarkonto.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

Kanske ett sidospår.

1. Jag använder programmet LockHunter för att kunna se vad som låser filer. Dock inte alltid som programmet kan se vad som låser en fil, men oftast.
Om jag högerklickar på ett USB-minne, nu med enhetsbokstav D: får jag följande.

image.png.33448f826be04f52cd64dcf2026e7ba0.png

Trots det kan jag högerklicka och välja mata ut men jag får en hint om vad som skulle vara orsaken om jag inte skulle kunna göra det.

2. Tidigare när jag ofta behövde göra "Mata ut" blev jag less på att det var lite pillrigt att hitta den lilla ikonen vid klockan för detta. Jag installerade då ett program som jag tyvärr inte minns vad det hette. Man kunde då enkelt skapa genvägar som man "körde". Även då var ju förutsättningen att ingen resurs använde enheten, antar jag. Men kanske ett sådant program skulle kunna vara smartare än Windows inbyggda? Fatta att ingen skrivning eller läsning pågår och då mata ut enheten? Som jag minns inte men nåt med eject disk. Tror inte det var något GUI utan man skapade en bat-fil som innehöll en enda rad som "eject MyPassport".

Tillägg: Det KAN ha varit denna, men inget jag kan ta ansvar för:

https://www.howtogeek.com/1062/create-a-shortcut-or-hotkey-to-immediately-eject-a-specific-usb-drive/

 

 

Redigerad av Mikael63
länk
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag börjar få ont om förslag. Här kommer dock ett till. Jag kopplade in en USB-disk bara för att kunna göra det här förslaget.

 

image.jpeg.d4cc0de8a992a1c94a21d367a09f8c92.jpeg

 

1 . Öppna "Datorhantering" och klicka på "Enhetshanteraren" (1) eller starta "Enhetshanteraren" direkt genom att söka på namnet).
2. Klicka på pilen framför "Diskenheter" (2).
3. Markera disken som skall hanteras. I bilden ovan har jag markerat min inkopplade USB-disk (3).
4. Högerklicka och i menyn välj "Egenskaper".


image.jpeg.58656f9c958d32a36336cd864bbcdc2f.jpeg


5. Klicka på fliken "Principer".
6. Är "Snabb borttagning" (1) markerad, byt till "Bättre prestanda" (2).
7. Är "Bättre prestanda" (2) markerad, byt till "Snabbare borttagning" (1). 
7. Klicka på "OK", stäng alla fönster och starta om datorn.
8. Testa igen om det skett någon förändring med borttagning av USB-enhet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, Cecilia sade:

Några tips från Seagate: https://www.seagate.com/gb/en/support/kb/windows-will-not-allow-me-to-safely-remove-my-drive-it-keeps-reporting-the-drive-is-busy-or-in-use-205071en/ 
i step 5 så kan det nog även gälla Windows 11 och Device Manager är Enhetshanteraren som man kan nå genom att högerklicka på Start-knappen.

Hittar också ett tips om att logga ut och sen logga in för att se om det går bättre då eller pröva ett annat användarkonto.

Tack men inget av tipsen fungerade, fortfarande samma felmeddelande. Fanns endast en Tab på Egenskaperna för Papperskorgen "Allmänt" (ingen USB-Tab), men de externa enheterna var med.

Papperskorg 2023-02-22 113710.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

57 minuter sedan, Cecilia sade:

Är det samma alternativ valt alltså "Flytta inte filerna ..." för samtliga externa diskar?
I så fall är det valt att det inte ska finnas någon papperskorg på de externa diskarna och därmed är Step 2 avklarat.

Hade enbart denna, Seagate .. ansluten vid tillfället. Dyker upp efterhand de ansluts.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, X-Men sade:

Jag börjar få ont om förslag. Här kommer dock ett till. Jag kopplade in en USB-disk bara för att kunna göra det här förslaget.

X-Men, har testat detta tidigare utan något positivt resultat, men tack i alla fall. Lyckades du koppla ifrån denna WD mha Säker borttagning eller är det fler som har samma problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, Mikael63 sade:

Kanske ett sidospår.

1. Jag använder programmet LockHunter för att kunna se vad som låser filer. Dock inte alltid som programmet kan se vad som låser en fil, men oftast.
Om jag högerklickar på ett USB-minne, nu med enhetsbokstav D: får jag följande.

image.png.33448f826be04f52cd64dcf2026e7ba0.png

 

https://www.howtogeek.com/1062/create-a-shortcut-or-hotkey-to-immediately-eject-a-specific-usb-drive/

Hej Mikael,

Är LockHunter ett program som installeras, eller är det Portabelt ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...