Gå till innehåll

En av mina genvägar flyttar på sig


Tomas E
Gå till lösning Löst av Cecilia,

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Det är väl mer så att när den ligger där nere så kan man klicka på den av misstag istället när man ska öppna Start. Dessutom så är inte hela namnet på filen synligt eftersom det delvis döljs av Windows-Start-knappen.

Och ja, den ligger på / flyttas till fel plats eftersom jag vill ha den på ett annat ställe.

Redigerad av Tomas E
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag tänkte på är att ibland kan det bli knas med grafiken, ex. när man växlar skärmar, anslutningar osv. och funderade på om genvägen verkligen kan hamna i det fält som Windows-knappen ligger? Kan du dra dit en annan genväg på samma sätt? Om namnet nu döljs av knappen så ligger den väl inte över knappen utan endast nära?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mikael63 sade:

Det jag tänkte på är att ibland kan det bli knas med grafiken, ex. när man växlar skärmar, anslutningar osv. och funderade på om genvägen verkligen kan hamna i det fält som Windows-knappen ligger? Kan du dra dit en annan genväg på samma sätt? Om namnet nu döljs av knappen så ligger den väl inte över knappen utan endast nära?

 

Jag har ställt in så att aktivitetsfältet öppnas och stängs automatiskt. Det är inte så att genvägen täcker Windows-knappen, dvs ligger ovanpå denna. Om jag ställer pekaren nedtill på skärmen så att aktivitetsfältet öppnas så täcks namnet på genvägen av aktivitetsfältet.

Jag kan flytta vilken som helst av genvägarna till det hörnet.

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du skriver att aktivitetsfältet öppnas och stängs automatiskt, menar du då kanske att aktivitetsfältet döljs automatiskt? Har du gjort den anpassningen av aktivitetsfältet?

I sådana fall kan det vara bra att placera önskade genvägar på behörigt avstånd från aktivitetsfältet.

Skärmbild 2023-03-01 171804.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
18 timmar sedan, Cecilia sade:

Inträffar det i samband med att dokumentet sparas vilket ju kan ske automatiskt också?

Är platsen ovanför där den hamnar tom eller använd?

Ja faktiskt! Den flyttar på sig när jag sparar.

Platsen ovanför är tom. Gissar att om jag gör den platsen tillgänglig så kommer dokumentet att flyttas dit istället.

Redigerad av Tomas E
Bytte ut det mot den.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, Thirteen sade:

När du skriver att aktivitetsfältet öppnas och stängs automatiskt, menar du då kanske att aktivitetsfältet döljs automatiskt? Har du gjort den anpassningen av aktivitetsfältet?

I sådana fall kan det vara bra att placera önskade genvägar på behörigt avstånd från aktivitetsfältet.

Skärmbild 2023-03-01 171804.png

Ja.

Genvägen ligger längst upp på skrivbordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning
5 minuter sedan, Tomas E sade:

Ja faktiskt! Det flyttar på sig när jag sparar

Platsen ovanför är tom. Gissar att om jag gör den platsen tillgänglig så kommer dokumentet att flyttas dit istället.

Då tror jag att det programmet sparar genom att göra en ny fil och sen radera den gamla eller något liknande som gör att genvägen skapas på nytt.

Normalt så lägger Windows ikonerna med början i övre vänstra hörnet för att sen gå rakt ner och när första kolumnen är full så börjar den på nästa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
On 2023-03-03 at 15:13, Hanseg sade:

Jag använder det här lilla programmet för att spara ikonernas placering och för att återställa dom om dom har flyttat på sig

https://smudj.wordpress.com/2009/10/18/desktop-icon-position-saver-dips-x64/

 

HANS

inte omöjligt jag har säkert anvnt programmer i 10-15 år

HANS

Redigerad av Hanseg
Flyttat svaret utanför citatrutan /moderatorn
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...