Gå till innehåll

Hur ändrar man bakgrundsbild ?


Anna Maria
Gå till lösning Löst av Anna Maria,

Recommended Posts

Hur ändrar man bakgrunden i Windows 11 ? Microsoft support har försökt att hjälpa mej med det utan att lyckas. De sa att de fjärrstyrde min dator. Orsaken tiil att de inte lyckades hjälpa mej kanske beror på att jag använder högkontrast. Att ändra bakgrundbild  borde vara enkelt. Tyvärr har jag haft problem med det i Windows 7 också ibland...

/ Anna Maria

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

1. Start > Inställningar > Anpassning > Bakgrund. 2. Välj Bild, Enfärgad eller Bildspel. Se bilderna här
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.772726/windows-bakgrund-skarmar

P.S. Akta dig för okända personer som kallar sig för Microsoft support och vill fjärrstyra din dator!

220140798_LsskrmenWindows10.png.076ec7b9a65af7ccd55a57315d5ab3be.png

Jag använder fortfarande Windows 10 och kan välja mellan Bild, Bildspel eller Spotlight på låsskärmen. På skrivbordet har jag ingen bild alls utan har bara valt enfärgat.

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaså?:o Är de från Microsoft opålitliga och snor lösenord och annan info ? I Windows 10 var det inga problem att ändra bakgrund. Inte i Windows  7 heller... Det måste vara någon specialinställning som jag har gjort som gör att det inte funkar. Måste jag avmarkera högkontrast först och sen ändra bakgrunden med hjälp av minikikare ? Det behövde jag inte göra i Windows 10 eller i windows 7 .

/Anna Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"When high contrast mode is turned on, the desktop background is automatically set to a solid color by default, but you can still set the desktop background to a picture or slideshow if wanted", dvs "När högkontrastläget är på sätts skrivbordsbakgrunden automatiskt till en stadig färg som standard, men man kan fortfarande ändra skrivbordsbakgrunden till en bild eller ett bildspel om man vill", skriver Brink i sin guide här
https://www.elevenforum.com/t/turn-on-or-off-a-high-contrast-theme-in-windows-11.946
Därför tycker jag det låter underligt att man inte ska kunna ha högkontrastläge när man byter bild i Windows. Men du kan ju prova att inaktivera högkontrastläget innan du byter till den bild du vill ha. I windowselevenforum visar i alla fall Admin Brink fyra metoder att inaktivera eller aktivera högkontrastläget: Option One: Turn On or Off High Contrast Mode using Keyboard Shortcut
Option Two: Turn On or Off High Contrast Mode from Sign-in Screen
Option Three: Turn On or Off a High Contrast Theme in Settings
Option Four: Turn On or Off a High Contrast Theme in Control Panel. Instruktionerna och skärmbilderna är på engelska. Du får fråga om det är något du inte förstår.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag brukar aldrig rekommendera någon att använda Google Översätt men i detta fall kan jag rekommendera det eftersom Googles översättning blev begriplig. Du vet väl hur man gör för att översätta en artikel ? 
Skriv google översätt engelska till svenska i Googles sökruta så får du upp Google Översätt. I Google Översätt klistrar du in elevenforumslänken i engelskarutan. Då dyker det upp en klickbar länk i svenskarutan.
Klicka på den länken så kommer översättningen upp.
1123579324_Googleversttensv.thumb.png.5591fe0f7c04e77030bc47a13b2cbd75.pngRubrikerna till de fyra metoderna översätts t ex så här:
Alternativ ett: Slå på eller av högkontrastläge med kortkommandon 
Alternativ två: Slå på eller av högkontrastläge från inloggningsskärmen 
Alternativ tre: Slå på eller av ett tema med hög kontrast i inställningarna
Alternativ fyra: Slå på eller av ett tema med hög kontrast på kontrollpanelen

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag lyckades inaktivera högkontrast och kollade på menyerna. Jag försökte välja bildskärm och anpassning men det fanns inget att välja på där tyvärr. När jag precis hade fått hem datorn då funkade med med bakgrunder och högkontrast. 

Anna Maria

 

Skärmklipp 2023-03-08 15.34.35.png

Skärmklipp 2023-03-08 21.17.57.png

Redigerad av Anna Maria
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att du lyckades inaktivera högkontrast!
The "drop menu" är rullgardinsmenyn (rullisten) du ser under Inställningar i din dator och har inget med Dropbox att göra. I datorn har du väl mappar med bilder i? Det är därifrån du ska välja en bild att ha som skrivbordsbakgrund.  Ja, Verkställ eller Använd är de vanliga översättningarna för Apply. Hos mig står det alltid Verkställ.

I min första länk från PC för Alla står det:

1. Öppna anpassning
Högerklicka på startknappen, dvs den vita startflaggan i vänsterhörnet längst ner på skrivbordet (i  aktivitetsfältet) och välj Inställningar. Klicka på Anpassning.
2. Klicka på bakgrund 3. Hitta en bild Välj Bild Om Windowsbilderna inte är vad du vill ha när du bläddrar så förs du till dina bildmappar.

681743840_InstllningarAnpassningBakgrundVljbild.png.e6aff0dc055488a16db11fb963ef9de6.png

Bläddra fram önskad bild. Högerklicka sedan på bilden och välj vilken skärm den ska visas på om du har flera skärmar. Skärmklippet är från min Windows 10 dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om det är till någon hjälp

503979660_InstllningarHjlpmedelHgkontrast.thumb.png.b544ac4c1d206cad65b260921b6f1ccb.png

men så här ser det ut i Inställningar > Hjälpmedel > Högkontrast hos mig i Windows 10. Kortkommandot med tangenterna Alt + vänster Skift + PrintScrn använder man sen om man vill aktivera Högkontrast igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Nu har jag aktiverat högkontrast igen. Jag gillar inte att använda minikikare för mycket ... Varför är det det som är problemet ? Det har aldrig varit problem i tidigare Windows  versioner.  Ja dessa inställningar känner jag igen från Windows 10. 

/Anna Maria

 

Redigerad av Anna Maria
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du svarade inte på min fråga om du hade några Bildmappar i datorn. Har du det?
När jag via Inställningar Anpassning Bakgrund klickar på Bläddra får jag upp mina bildmappar

1691835488_Minabildmappar.png.3542bc234017a2eaca4315fbde283d4c.png

Mappen Bilder finns väl kvar i Windows 11 ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag var tvungen att skapa en ny användare men den funkar inte som förväntat. Jag fick färg iallafall. Jag hoppas jag kan bifoga bilder... Bilden som jag skulle bifoga var för stor...

 

/Anna Maria

 

Redigerad av Anna Maria
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Inte hade du behövt skapa en ny användare och varför i hela fridens dar skulle du behöva göra en systemåterställning? Nej någon systemåterställning behöver du inte göra för att få in den skrivbordsbakgrund du vill ha. Är din bild från Bing Wallpaper-paketet? I så fall behöver du inte ändra storlek på den, om det nu var det du använde Paint till, för bilderna i Bing Wallpaper-paketet anpassar sig automatiskt till ditt skrivbord.

Den översta bilden i ditt skärmklipp verkar vara den här (magisk vattencirkel)
https://www.pxfuel.com/en/desktop-wallpaper-odftz Är det den bilden du vill ha som skrivbordsbakgrund?

P.S. Jag ber om ursäkt för min tidigare kommentar om Dropbox eftersom jag nu har fått veta att Dropbox ingår i Windows 11 och visar vilken mapp man för tillfället har öppnat. Dropbox betyder alltså "Aktuell mapp"
https://www.lindasdatorskola.se/windows-11/windows-11-utforskaren/

P.P.S. Jag ser nu att det står "wallpaperbetter.com-2880x1800.jpg" på den näst sista av dina skärmbilder. Är 2880x1800 din skärmupplösning?
Min skärmupplösning är nämligen 1920x1080 och när jag googlade på "wallpaperbetter" fick jag automatiskt upp  https://www.wallpaperbetter.com/en/search?q=1920x1080

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, mbgtmari sade:

P.S. Jag ber om ursäkt för min tidigare kommentar om Dropbox eftersom jag nu har fått veta att Dropbox ingår i Windows 11 och visar vilken mapp man för tillfället har öppnat. Dropbox betyder alltså "Aktuell mapp"
https://www.lindasdatorskola.se/windows-11/windows-11-utforskaren/

Är det inte så att Linda har gjort en mapp som heter Dropbox och att just den var den mappen hon stod i, som då var "Aktuell mapp", när hon gjorde sin skärmbild.

Första bästa jag hittade om att lägga till Dropbox i Utforskaren (som kanske var vad Linda hade gjort).
Solved: Adding Dropbox to File Explorer on Windows 11 - Dropbox Community (dropboxforum.com)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Eftersom både du och Anna Maria kör Windows 11 vet ni ju om Dropbox ingår i Windows 11 och din kommentar visar att Dropbox inte ingår. Jag antar att Anna Maria har laddat ner Dropbox-appen för att kunna synka bilder där med bilder i mobiltelefonen och surfplattan, om hon nu har dessa "enheter" också. Men om det bara gäller en dators skrivbordsbakgrund gissar jag att det räcker med att ha den bilden i en vanlig bildmapp.

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...