Gå till innehåll

Safety scanner ger felmeddelande


Gå till lösning Löst av Adad,

Recommended Posts

  • 5 månader senare...
On 2023-03-19 at 08:20, Cecilia sade:

Det beror på att i den första bilden bordet det egentligen stå Misstänkta filer och inte Infekterade filer. När skanningen är klar skickas dessa två misstänkta filer till Microsoft för en extra kontroll och då visade det sig att det var ofarliga filer.

Jag provade 2023-09-11 Microsoft Safety Scanner i en Stationär dator, en Asus CG 8350 som har Windows 10.

Jag gjorde en fullständig virusskanning av hela datorn.

Under virusskanningens gång visades: Files Infected: 173.

När virusskanningen var färdig så visades ett fönster där det stod:

The scan completed successfully and no viruses, spyware, and other potentially unwanted software were detected.

Alltså inget skadligt hittades trots att det under virusskanningens gång påstods att 173 filer var infekterade.

Hoppas jag skrev av den engelska texten rätt.

Se eventuella bifogade bilder nedan.

44-Microsoft-Safety-Scanner.jpg.cd1d640adaf0cb87c2947c959b0fbe53.jpg

54-Microsoft-Safety-Scanner-frdig.thumb.jpg.a145a1d5f3076b41a476519099b3529b.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Vinterfiskaren sade:

Jag provade 2023-09-11 Microsoft Safety Scanner i en Stationär dator, en Asus CG 8350 som har Windows 10.

Jag gjorde en fullständig virusskanning av hela datorn.

Under virusskanningens gång visades: Files Infected: 173.

När virusskanningen var färdig så visades ett fönster där det stod:

The scan completed successfully and no viruses, spyware, and other potentially unwanted software were detected.

Alltså inget skadligt hittades trots att det under virusskanningens gång påstods att 173 filer var infekterade.

Svaret från Microsoft på nedanstående länk ger dig svaret på din fråga.

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/microsoft-safety-scanner-found-infected-file-but/aa4ad3cb-d6dd-4f22-b2bd-b2aeb7ba9f77

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En kort förklaring till svaret från Microsoft.

Under skanningen detecterar Defender filer som är misstänkt infekterade. Under skanningens process kontrolleras filerna mot en "vitlista". Om filerna som är misstänkta under skanningen finns med på "vitlistan" kommer de att "frias" från misstanke. När skanningen är slutförd har Defender också hunnit med att kontrollera filerna mot "vitlistan" och är alla funna misstänksamheter okej kommer Defender att visa att inga hot är funna.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...