Gå till innehåll

Problem med Word


Gå till lösning Löst av Mikael63,

Recommended Posts

Nu är jag riktigt förtvivlad . Igår hade jag en it-man med rut hemma. Bad honom testa om han kunde få ordning på min skrivare. Det lyckades han dessvärre inte med bättre än jag. Jag bad honom då titta på min nya skrivare som var färdiginstallerad så när som att jag inte har skrivit ut något ännu, och visa mig sedan hur jag skriver ut.

Det var enkelt enligt honom, det var bara att trycka på Ctrl+schift+P, det hade han registrerat någonstans i min dator.

Idag öppnade jag Word för att skriva ett brev.
Inställningarna var borta. Exempelvis var det där A4-arket borta. Efter lite klickande på olika rubriker kom det fram, möjligen tycker jag att det ser lite smalare ut.

Bokstavsstorleken är katastrof. Jag brukar välja storlek 14 när jag skriver för att sedan dra ner storleken, oftast till 12.
Men vilken storlek jag än väljer är bokstäverna inte högre än en millimeter!
Jag kom på ett knep visserligen; jag skriver ett ord (en millimeter hög), markerar order och väljer sedan storlek 26 och fortsätter skriva. Då får jag storlek som ungefär motsvarar 14 som jag vill ja.  

I morgon måste jag skriva dokument och så här kan jag ju inte ha det.
Något är ju jättefel.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

Menar du att det på utskriften alltid blir pyttesmå tecken utskrivna eller i programmet?

Man kan ju zooma in eller zooma ut allt på den sida som visas och då påverkas ju även storleken på tecknen.

image.png.fa5aa6bd39d43d3e954916ee93c63d1d.png

 

image.png.16cdf6d3549ce2070f2305ea01e234ef.png

 

image.png.05cb513eb74bfc39f12d6b2b8f474872.png

(Bilderna visar hur det ser ut i LibreOffice Writer men det ser ungefär likadant ut i Word.)

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar skriften som den ser ut på datorskärmen när jag skriver, det handlar inte om utskrift.

I det första exemplet du visar är storlek 14 motsvarande det jag vill skriva, och 12 detsamma som jag oftast minskar till när jag anser att jag skrivit färdigt och vill spara eller skriva ut.
Men vad jag än väljer så är bokstäverna 1 mm höga.

Var hittar jag zoomen du nämner?

Det måste ju finnas någon förklaring till att det har uppstått kaos i Word som upptäckts när någon annan har rotat i min dator (som inte fanns dagen innan).
När jag för en gångs skull anlitar proffshjälp så blir det bara värre.
Han lyssnade inte på mig alls. Wifi-skrivaren står och stampar på samma ställe, dvs kräver pappersark i bakre facket för fotoskrift. Jag skriver inte ut foton. Så varför tar den  inte pappret från främre facket där det enligt både bild och text ska läggas?
Det var ju det jag ville proffset skulle titta på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att du jobbar i ett Windowsprogram? inte word online? 

Då finns Zoomen längst ner till höger på sidan. @Mikael ringade in det på sina bilder.

Det finns även under menyn: 

VISA->zooma

Där har du bl.a 100%, sidbredd osv. 

Personligen brukar jag trycka in [Ctrl] och använda rullknappen på musen (om du har en sån)

 

När det gäller skrivaren brukar det vara enklast att fixa standardinställningar via windows

Startknappen->kugghjulet->Enheter->din skrivare

Ändra standardpapper osv. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna skrivare kräver att man installerar ett program (deras) i endera i  mobilen, surfplattan eller datorn, eller samtliga, varifrån utskriften ska startas.
Jag valde att installera det i surfplattan redan i november förra året då skrivaren anlände. Jag valde ett dokument med text och bild och tryckte på skriv ut. Det började rassla och skramla bakpå skrivaren och panelen visade att papper saknas i bakre facket. Men bakre facket är ju för fotoutskrift och det skriver jag inte, jag hade nogsamt lagt i papper i frontfacket som det anges i både bild och text i instruktionsboken. 

IT-mannen  konstaterade bara "den tycks vilja göra så"! Dvs skriva ut på baksidan???

 
Så, enligt mig är någonting fel, kanske även från början , men jag är övertygad om att det är IT-mannen som stökade till det för mig i Word.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som att alla problem med skrivaren kan lämnas till en annan tråd och i den här tråden koncentrerar vi oss på att alla bokstäver i flera dokument visas som extremt små på skärmen.

Är det rätt uppfattat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu upptäckte jag ytterligare en sak. jag skulle skriva ut en instruktion på två sidor i den gamla skrivaren. 

Det är nämligen så att trots att den i höstas verkade vara i dåligt skick och fick mig att skaffa en ny, har jag till min stora förvåning lyckats få ut stundtals nästan perfekta utskrifter. Men nu har ju uppenbarligen mannen ställt om det i datorn så att utskriften ska ske i nya skrivaren, det började skramla i den så jag skyndade mig att stoppa i papper både fram och bak. Det kom ett utskrift på arket jag lag på baksidan. 

Jag hade inte avsikt att dirigera honom men jag tyckte ändå att det kunde vara av intresse att berätta vilka åtgärder jag själv hade vidtagit, och vid vilket moment det tog stopp, men han ville inte alls lyssna. Jag hade utskriftsfönstret öppet när han kom, och visade honom ett extra fönster (som inte har funnits ursprungligen), "men den tar man ju bort bara " sa han och högg musen och klickade bort rutan. Som om jag inte förstod det själv? Men jag ville ju det kvar eftersom det förbättrade utskriftskvaliteten!

Nu kanske ni tror att jag druckit ättika, så sur som jag är. Jag ÄR förbannad.

Köp av denna PIXMA TS 5350 är det absolut sämsta köpet jag har gjort. Till synes är denna nya mycket  lik den den förra PIXMA 4250, (diskret och nästan elegant)
men så fort man öppnar ett fack märks skillnaden, den nya är ranglig och skramlig medan den gamla har en helt annan stabilitet. 
 Lika dåligt köp gjorde jag genom att anlita en expert, och att det blev just denna av de tre jag hade att välja mellan. 
Allt blev ju bara sämre. 
Dels har han ju inte informerat mig vilka ändringar han har gjort i min dator. Han ska inte inbilla sig att det inte intresserar mig.
Dels har han ju inte fullföljt uppdraget; sett till att den nya skrivaren fungerar korrekt. 
 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

38 minuter sedan, Cecilia sade:

Det verkar som att alla problem med skrivaren kan lämnas till en annan tråd och i den här tråden koncentrerar vi oss på att alla bokstäver i flera dokument visas som extremt små på skärmen.

Är det rätt uppfattat?

Ja Cecilia, Du har uppfattat det helt rätt. Så tycker jag också i princip.
Men samtidigt tycker jag att de här olika områdena hänger ihop; det ena har orsakat det andra i dubbel mening. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att tråden blir väldigt rörig om vissa inlägg ska handla om Zoom-inställningar i Word och vissa inlägg om skrivarinställningar i Inställningar-appen. Även om det var något grejande med det ena som ledde till det andra så är det högst tveksamt om åtgärderna som behövs hänger samman.

Kan du göra en skärmdump som visar hur zoom-inställningen i Word ser ut?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu hittat zoomen och ställt in den på 100%. Som jag kan se har jag fått tillbaka normalinställningen och
bokstavsstorlekarna ser nu normala ut. Jag utgår ifrån att resten också fungerar.

Cecilia, jag håller med dig om att tråden är rörig, men du får ursäkta; för mig framstår det som uppenbart att det är
IT-mannen som orsakade röran.
Lägger jag markören på storleksväljaren för bokstäverna i Word uppmanas man att använda Ctrl+skift+P.
Denna kombination av tangenter sa IT-mannen skulle användas vid utskrift, det hade han registrerat i datorn. 
Där är sambandet, han rotade i min dator. 

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(Kanske moderator ska dela tråden här)

2 timmar sedan, kiwi01 sade:

Ctrl+skift+P.

i Word tar fram dialog för att ändra teckensnitt:

image.png.47a8220f87dfc3f6fe1051a52717f8fc.png

Det är väl meningen att man skriver, och sparar, ett dokument med en viss bestämd storlek på bokstäverna, kanske lite större för rubriker. Den storleken avgör hur utskriften blir.

Det är inte meningen att man använder ex. 26 som storlek för att man ska se på skärmen och sedan ändra till 12 innan man skriver ut. Ser man inte tecken med storlek 12 använder man zoom-funktionen i programmet. Den funktionen påverkar inte utskriften utan är endast en visning på skärmen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Mikael63 sade:

(Kanske moderator ska dela tråden här)

Det är lite svårt att dela tråden eftersom många inlägg handlar både om zoom-inställningen i Word och om skrivarproblem. Word-problemet verkar nu vara löst och jag ber därför kiwi01 att starta en ny tråd om skrivarproblemen och där försöka förklara tydligt hur gamla respektive nya skrivaren beter sig och det från både dator och mobil.

Cecilia
Moderator

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Mikael63 sade:

(Kanske moderator ska dela tråden här)

i Word tar fram dialog för att ändra teckensnitt:

image.png.47a8220f87dfc3f6fe1051a52717f8fc.png

Det är väl meningen att man skriver, och sparar, ett dokument med en viss bestämd storlek på bokstäverna, kanske lite större för rubriker. Den storleken avgör hur utskriften blir.

Det är inte meningen att man använder ex. 26 som storlek för att man ska se på skärmen och sedan ändra till 12 innan man skriver ut. Ser man inte tecken med storlek 12 använder man zoom-funktionen i programmet. Den funktionen påverkar inte utskriften utan är endast en visning på skärmen.

 

Inte riktigt så. Jag skrev ju att jag väljer 14 när jag skriver på Word för att se vad jag skriver då min syn är dålig. 
Om man sparar i samma eller annan storlek har inte med problemet att göra. Det är mina behov som avgör det.
Har jag skrivit ett brev/dokument som ska skrivas ut och skickas iväg ser det bättre ut med storlek 12. 
Jag ändrar den färdiga texten till 12 och då blir det ju utskrivet i denna storlek. 
Jag tyckte att jag uttryckte mig tydligt nog att jag tvingades välja 26 för att se något alls. 
Zoomen är inställd nu, det löste problemet. Det tycker jag att jag har rapporterat. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...