Gå till innehåll

Ny fråga om lamphållare


Dag Erlandsson

Recommended Posts

42 minuter sedan, Mikael63 sade:

Lite svårt att avgöra men jag skulle ha fortsatt att bryta bort det som är kvar av lamphållaren för att komma åt att lossa på muttern.

Då hor jag så imorgon! Sen kommer jag att behöva få råd med att få på den nya om jag lyckas få av den gamla. Återkommer med status imorgon 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
11 timmar sedan, Mikael63 sade:

Lite svårt att avgöra men jag skulle ha fortsatt att bryta bort det som är kvar av lamphållaren för att komma åt att lossa på muttern.

Nu lossad. MEN, hur kan jag dra ut kablarna lite längre? Så att jag kan sätta fast den på sockeln? Vilken sockel/lamphållare ska jag köpa? Bifogar även el bild på den ”hela lampan” 

IMG_8626.jpeg

IMG_8629.jpeg

Redigerad av Dag Erlandsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kabeln bör ju vara synlig på annan plats och där förhoppningsvis med någon form av dragavlastning. Då for man lossa där och försöka mata på samtidigt som man drar i ledarna. Ledarna syns vara lite deformerade varför det vore bra om kabeln antingen kan bytas eller om man kan klippa bort det som är(?) skadat.

Lamphållaren på den nedre bilden saknar väl en detalj? Jag tror det blir svårt att hitta nya motsvarande lamphållare varför du kanske får montera två likadana som du använde förra gången det begav sig. Dessa kommer troligen att sticka upp lite längre än original.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
51 minuter sedan, Mikael63 sade:

Kabeln bör ju vara synlig på annan plats och där förhoppningsvis med någon form av dragavlastning. Då for man lossa där och försöka mata på samtidigt som man drar i ledarna. Ledarna syns vara lite deformerade varför det vore bra om kabeln antingen kan bytas eller om man kan klippa bort det som är(?) skadat.

Lamphållaren på den nedre bilden saknar väl en detalj? Jag tror det blir svårt att hitta nya motsvarande lamphållare varför du kanske får montera två likadana som du använde förra gången det begav sig. Dessa kommer troligen att sticka upp lite längre än original.

Kan man få besvära dig om att länka mig vad jag skall köpa? Jag minns att jag köpte en lamphållare? Eller var det 2? Den sista bilden är på lampan med lamphållaren som är hel och fungerar i andra inlägget. Bif. Här vad jag har hemma? Vad tror du om den? Utgår från att jag matar in nedifrån, sladden går in en bra bit men sitter stenhårt fast upptill? Vad gör jag för fel? 

IMG_8632.jpeg

IMG_8637.jpeg

IMG_8640.jpeg

Redigerad av Dag Erlandsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
On 2023-05-21 at 16:04, Mikael63 sade:

Möjligen går det att gänga loss här:

image.png.149a35275a8cd9288c7e4174eac84c21.png

På undersidan kan det sitta mutter

image.png.7b1edb6b51555b88c32d74b20adf532d.png

 

kan man skruva isär allt blir det enklare att dra efter kabeln.

Kom i håg att du behöver en sådan isolerhatt också!

image.png.009f4f8c6cd8b23621976943cfb715ea.png

Tack för utförlig beskrivning. Dessvärre sitter själva hållaren stenhårt. Öppnade undersidan bifogar bild. Vet inte riktigt i vilka sladden sitter fast, men redan vid plastkuben sitter den hårt, sedan på kanten så finns det ett buntband. Har du nån idé kring hur man kan frigöra sladden utifrån denna bild?  Löste det! Tog loss klämman och locket! Tack!!! Nu får vi se hur morgondagens slutförande blir. 

IMG_8663.jpeg

Redigerad av Dag Erlandsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, där finns en kort slinga av kabeln, den med den vita strumpan. Försök mata in den, tills det tar stopp mot buntbandet/skarven, samtidigt som du drar i andra änden. Förhoppningsvis räcker det för att både kapa bort de dåliga ledarna men ändå få dem så pass lång att man kommer åt att ansluta i den nya lamphållaren.

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...