Gå till innehåll

Masspsykos på Facebook?


kiwi01
Gå till lösning Löst av kiwi01,

Recommended Posts

Jag har Facebook sedan ett antal år tillbaka. Skriver sällan och läser inte varje dag. Har inte många ”vänner”, det är närmaste släkten och 3 personliga vänner.

För ett par veckor sedan fick jag en vänförfrågan från en person vars namn jag kunde placera i ett afrikanskt land som jag har vissa kontakter med, kunde tänkas vara en följare på Instagram så jag svarade ja. Denna person har inte kontaktat mig – men hundratals andra! Det vräker in förfrågningar, nya varje dag. Det är folk från världens alla hörn, 99% av dem är män, knappt någon svensk. Det är ju inte rimligt att någon vars namn skrivs med arabiska eller indiska bokstäver vill bli min vän.
Av rent misstag klickade jag ”bekräfta” i brådskan några gånger, dem har jag nu tagit bort liksom den allra första. Det kommer en ny lista varje gång jag går in, vilket jag just nu gör 2 ggr per dag. Jag klicka på ”Ta bort”, när jag är längs ner på sidan tror jag mig vara färdig men nej, då kommer ”Visa mera” och ännu ett lass! Det tar aldrig slut.
Inte nog med det, det kommer ju också ”Du kanske känner…” , de är nästan lika många men till större del svenskar. Hur Facebooks algoritmer binder dem samman med mig är likväl ett mysterium.
Sen finns det en lista på Kontakter som ju baseras på ens ”vänner” men där finns ett flertal främmande namn som jag inte lyckats få bort ens. Och i Messenger på FB tycks vem som helst kunna skicka inlägg utan att vara vän. Överst kan jag läsa ”Hej älskling”.

Vad beror allt detta på? Masspsykos? Någon har glömt att stänga kranen? Av vem och vilken kran i så fall.

En enda liten idé fick jag nyss. För ca 2 veckor sen hade jag besök av en IT-man som ju rotade runt i min dator. Vad skulle han kunna tänkas ha gjort för att orsaka detta?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om detta med vän förfrågningar.

Teorin är: Eftersom du godkände en som du trodde var en du kände till så innefattar de även alla som den känner eller är kontaktat eller blivit kontaktad av osv.

Kommer du ihåg ett program på tv som Filip och Fredrik hade där de på 6 steg kommit fram till en kändis. Detta är ungefär på samma sätt.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, Venoms sade:

Om detta med vän förfrågningar.

Teorin är: Eftersom du godkände en som du trodde var en du kände till så innefattar de även alla som den känner eller är kontaktat eller blivit kontaktad av osv.

Kommer du ihåg ett program på tv som Filip och Fredrik hade där de på 6 steg kommit fram till en kändis. Detta är ungefär på samma sätt.

I princip är ju din teori korrekt men att det skulle generera denna mäng av förfrågningar är ändå inte rimligt, de är åtminstone ett par tusen vid det här laget. 
Och som jag nämnde i svaret ovan har det dykt upp även inlägg från personer som jag inte har godkänt. Och inlägget går varken dölja eller ta bort som man annars kan göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

Lösningen var närmare en jag trodde. Man loggar in på sitt Facebook-konto, vänsterklickar  på sin egen profil (eller en bokstav) längst upp i högra hörnet, vänsterklickar inställningar/integritet, vänsterklickar på integritet, tryck på redigera på Vem kan kontakta dig, dvs vänners vänner, tryck stäng.

 

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...