Gå till innehåll

Liten text i alla program och menyer


Tomas E
Gå till lösning Löst av Cecilia,

Recommended Posts

Har fått mycket mindre teckensnitt i samtliga program och menyer. Har inte gjort några ändringar av detta. Trodde först att Google hade uppdaterat nåt i Chrome men när jag öppnar andra program så är texten lika liten där. Kollade i inställningarna "Justera Windows utseende och prestanda" men jag hittar inget som jag kan ändra där som har med detta att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag tycker har förändrats är storleken på texten i programmens menyer, liksom texten som anger namn på bokmärken och länkar i webbläsaren.

Nu fick jag en idé om att det har med vilken av bildskärmarna jag använder, men har svårt att se nån skillnad om jag t ex flyttar ett fönster så att ena halvan ligger på ena skärmen och den andra halvan på andra skärmen. Jag har 1920x1080 på den ena och 1440x900 på den andra. Det borde i så fall vara något större text på den sistnämnda men jag kan inte se nån skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Tomas E sade:

Det jag tycker har förändrats är storleken på texten i programmens menyer, liksom texten som anger namn på bokmärken och länkar i webbläsaren.

Storleken på det du nämner, och i t ex Utforskaren, beror på "Skala och layout" som Cecilia skrev om. Har man en skärm med t ex 3840 x 2160 pixlar, dubbelt det du har på den ena skärmen, så får skalan ändras till 200 % för att det ska bli samma storlek, då på en skärm med samma fysiska storlek.

1 timme sedan, Tomas E sade:

Nu fick jag en idé om att det har med vilken av bildskärmarna jag använder, men har svårt att se nån skillnad om jag t ex flyttar ett fönster så att ena halvan ligger på ena skärmen och den andra halvan på andra skärmen. Jag har 1920x1080 på den ena och 1440x900 på den andra. Det borde i så fall vara något större text på den sistnämnda men jag kan inte se nån skillnad.

När du ändrar procent så måste du först välja för vilken av de två skärmarna ändringen avser, skalningen ändras separat för de två skärmarna. Och när du flyttar ett fönster så delar finns på båda skärmarna så är det skalningen för den skärm där den största delen av fönstret finns som avgör. Flytta fönstret lite fram och tillbaka mellan de två skärmarna, så den större delen växlar mellan skärmarna, så ser du att skalningen ändras med det.

Så den slutsats du drar går inte att göra utan att ha koll på skalningen för respektive skärm och att ha koll på vilken av skärmarna den större delen av ett fönster finns.

Förutom antal pixlar för de två skärmarna så avgör också deras fysiska storlek vilken procent som är lämplig för att texterna ska bli (ungefär) lika stora.

Kan lägga till att "Bildskärmsupplösning" som också finns under "Skala och layout" bör vara samma som antal pixlar skärmen har, i alla fall på en plattskärm. Tidigare, med tjockskärmar, så gick det bra att ändra denna "upplösning" för att göra texter och ikoner större. På en plattskärm byggs bilden upp på ett annat sätt och det blir mer eller mindre suddigt om "Bildskärmsupplösningen" inte motsvarar skärmens antal pixlar. Men då finns sedan några Windowsversioner tillbaka möjligheten att ändra skalan.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning
12 timmar sedan, Tomas E sade:

Det jag tycker har förändrats är storleken på texten i programmens menyer, liksom texten som anger namn på bokmärken och länkar i webbläsaren.

Se om du kan ändra bara textstorleken genom att följa sidan https://support.microsoft.com/sv-se/windows/ändra-textstorleken-i-windows-1d5830c3-eee3-8eaa-836b-abcc37d99b9a.
 

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Tomas E sade:

Kan storleken ha ändrats i samband med nån Windows-uppdatering? Jag skulle ha kommit ihåg om jag själv ändrat texten nyligen eftersom man fick sitta och läsa "Vänta" jättelänge på en blåskärm.

Det vore inte första gången som Microsoft får för sig att ändra något sånt i alla fall. Det går ju att se om det installerades någon Windows-uppdatering just innan problemet uppstod.

För mig är det 100 % (längst till vänster) i Gör text större och 125 % i Skala och layout för den bildskärm som är en del av laptoppen.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2023-06-08 at 23:53, ChristerE sade:

Storleken på det du nämner, och i t ex Utforskaren, beror på "Skala och layout" som Cecilia skrev om. Har man en skärm med t ex 3840 x 2160 pixlar, dubbelt det du har på den ena skärmen, så får skalan ändras till 200 % för att det ska bli samma storlek, då på en skärm med samma fysiska storlek.

När du ändrar procent så måste du först välja för vilken av de två skärmarna ändringen avser, skalningen ändras separat för de två skärmarna. Och när du flyttar ett fönster så delar finns på båda skärmarna så är det skalningen för den skärm där den största delen av fönstret finns som avgör. Flytta fönstret lite fram och tillbaka mellan de två skärmarna, så den större delen växlar mellan skärmarna, så ser du att skalningen ändras med det.

Så den slutsats du drar går inte att göra utan att ha koll på skalningen för respektive skärm och att ha koll på vilken av skärmarna den större delen av ett fönster finns.

Förutom antal pixlar för de två skärmarna så avgör också deras fysiska storlek vilken procent som är lämplig för att texterna ska bli (ungefär) lika stora.

Kan lägga till att "Bildskärmsupplösning" som också finns under "Skala och layout" bör vara samma som antal pixlar skärmen har, i alla fall på en plattskärm. Tidigare, med tjockskärmar, så gick det bra att ändra denna "upplösning" för att göra texter och ikoner större. På en plattskärm byggs bilden upp på ett annat sätt och det blir mer eller mindre suddigt om "Bildskärmsupplösningen" inte motsvarar skärmens antal pixlar. Men då finns sedan några Windowsversioner tillbaka möjligheten att ändra skalan.

Provade ändra skalan på skärm 2 (den mindre) till 125%. Då blir det en väldigt tydlig skillnad när man flyttar fönster mellan skärmarna. Men även själva fönstret blir märkbart större, det hoppar ju till när man flyttar det mer än till hälften till andra skärmen. Nåt sånt ser jag inte när båda skärmar har samma skalning.

Skärmen med 1440x900 är 19" och skärmen med 1920x1080 är 24". Troligen är det inte nog stor skillnad i storlek för att man tydligt ska kunna uppfatta nån skillnad. Man kan dessutom bli lite förvirrad av att färgåtergivningen inte är densamma på båda skärmar. Det vita är vitare på den mindre skärmen vilket gör att texten upplevs svartare, och därmed kanske större.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...