Gå till innehåll

Kan ett fel på en (ny) bildskärmskabel yttra sig på detta sätt?


Recommended Posts

Jag tar det från början så att all fakta kommer med, ni får sålla bort irrelevant information.

Jag har två bildskärmar, båda DELL, båda ansluten via DP till en dockningsstation. Dator med Windows 10
Samma två bildskärmar är dessutom ansluten till min dator med Linux Mint. Dell1 via MiniDP(dator) - DVI (skärm), Dell2 via HDMI - HDMI.

Fick då ett "behov" att i Windowsmiljö använda ytterligare en skärm. En HP.
Dockningsstationen har nu endast HDMI som ledig utgång. HP-skärmen har inte HDMI.
Flyttade över DP från Dell2 till HP, snodde HDMI-kabeln från Linuxburken och använde den mellan dockan och Dell1.

Så långt fungerar allt. När jag då växlar till Linuxmiljön igen har jag "bara" en (1) skärm. Behöver egentligen ingen fler i den miljön men har liksom vant mig vid det.
Skaffade därför en HDMI-DVI för att ansluta Linux till Dell2.

Detta fungerar men med jämna intervaller slocknar Dell2 i någon sekund för att sedan tändas igen. = Irriterande. <-- Linuxmiljö

Kopplade då om så att HDMI-DVI går från dockan till HP. En bonus då att båda Dell kan få ha DP lika tidigare.
HP-skärmen förblir dock svart och det går inte att få fram något via skärmens menyer *) men den finns inkopplad enligt Windows och Nvidias skärminställningar. Texten (typ) "No input signal - going to sleep mode" tänds och släcks upprepade gånger.

Okej, ändrar då så att HP får DP-DP (Dell1 orörd DP-DP) och Dell2 får den nya HDMI-DVI.
Detta fungerar men med mycket ojämna intervaller slocknar Dell2 i någon sekund för att sedan tändas igen. = Irriterande. <-- Windowsmiljön

Gemensamt är alltså denna bildskärmskabel på tre meter. Den var billig och av märket akyga (Polen) och jag har skaffat andra prylar som kontaktdon av fabrikat akyga och tyckt de har varit bra. Kabeln är försedd med rejäl ferrit i båda ändar.

Så - uppstår problemen på grund av kabeln eller av andra faktorer?

 

*) Det problemet har jag råkat ut för, för länge sedan och då var det uppdateringsfrekvensen som behövde justeras, här får jag inga val att göra det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Är det en USB-C anslutning till datorn? Varför jag frågar är att Vi började med HP dockor USB-C G5 modell och det är bara problem med dem så vi letar efter andra som vi kan ha istället. Hittills använder vi Dell WD19. Det vi upptäckt är att strömmen inte räcker till med original strömadapter och att den har vissa bekymmer med att använda alla skärmportar och andra portar samtidigt. Detta mest beroende på upplösning till skärmarna.

Prova att uppdatera FW i dockan. Är det som på Dell måste du först uppdatera datorn till senaste BIOS och programvara innan du kan uppdatera dockan. Men, det känner du säkert till eftersom du studerat manualen noga 😜.

Kuriosa info OT om HP. Om den kan använda den lilla blå strömadapterkabel och USB-C laddning kan du snabbladda via den lilla blå med en bättre strömadapter. Jag tror att man kan mata upp till 6 amp. Den vanliga usb-c laddaren ger max 3.5 amp. 

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dockan är ju inte inblandad när jag kör Linuxdatorn och dessutom fungerade allt bra med dockan-HDMI-HDMI i Windowsmiljö.

Jag har tidigare haft knepiga fel där USB-switchen började byta källa lite som den ville. Efter att ha monterat ferriter på berörda kablar har det inte hänt någon gång mer.

Precis i detta nu ser jag att jag ju har en till kabel, HDMI-DVI, från en dator som tillhör en kund och till en gammal skrotskärm. Ska testa att byta för att se ev. skillnad, åt något håll.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...