Gå till innehåll

Peppermint Debian


Recommended Posts

Postad (redigerade)

Inspirerad av @Thirteens länk https://www.alltomwindows.se/topic/33969-the-linux-tier-list-enligt-chris-titus/ testade jag att installera Peppermint Debian.
(Virtuellt)

Påstår att den inte är direkt enkel för nybörjare, särskilt inte för de som föredrar svenska som språk.

Installationen föredömlig och där kan man välja svenska men sedan när OS,et startar upp så är det första *) som dyker upp, det som så att säga ska vara en introduktion till hur det fungerar, INTE översatt!?

Tycker inte att det är särskilt glasklart hur man installerar program då det finns flera olika vägar för det.

image.thumb.png.eb8e9933de51116b2fbf854e587b42a2.png

I "Gnome Web Store" kunde man byta språk.

Min favoritwebbläsare Vivaldi fanns ingenstans att välja och eftersom det inte finns någon webbläsare installerad fick jag börja med att installera Firefox för att med den kunna surfa och hämta Vivaldi manuellt.

Jag upplever att Peppermint är rappare än den var när jag senast testade för snart 2½ år sedan.

*) Tillägg: - bild avser inte det första man möts av utan om man där har valt peppermint Hub, som också återfinns som en Programstartare i Panelen

Tillägg 2: Genom att installera (med Synaptic) Cinnamon-desktop environment blev igenkänningsfaktorn lite högre 🤓

Redigerad av Mikael63
  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Postad (redigerade)

Efter att ha testat Zorin, och blivit missnöjd, i den här tråden https://www.alltomwindows.se/topic/33006-test-av-ubuntu/#comment-245262
tänkte jag att den datorn skulle må bättre av en Debian-distribution och lade därför in Peppermint Debian på den.

Installationswizarden är föredömlig, nog den bästa jag sett.

Dock tyckte installationen att XP skulle hållas utanför Grub och sudo update-grub låter meddela att os-prober INTE kommer att köras för att leta andra operativsystem. *)
grub customizer visade inte heller XP att markera som synligt. (Partitionen med XP finns kvar)

Testade att installera Mints Warpinator. Finns inte via Synaptic, App Image Hub, Snap Web store eller Gnome Web store men via Flat hub. (se bild ovan)
Applikationen som skulle installera Warpinator kraschar ideligen så det gick ändå inte. **)

Ksnip återfanns i Synaptic. Dock kunde man inte ta bort tangentbordets Programgenvägar som pekar på den förinstallerade xfce4-screenshooter. ***)

Peppermints slogan är "Less is more".

Ja, det verkar ju stämma...

 

*) finns en lösning för det: https://www.omgubuntu.co.uk/2021/12/grub-doesnt-detect-windows-linux-distros-fix

**) Såg att "latest" packages.tar.gz innehöll en .deb, jag trodde den innehöll källkoden. Då är den delen löst åtminstone.

***) I Mint har jag inaktiverat systemets tangenbordsgenvägar för "Print" och sedan har jag i programmets (ksnip) inställningar lagt till tangenten Prt Sc som hotkey för att ta ett skärmklipp av ett rektangulärt område. I Peppermint, eller om det egentligen är i skrivbordsmiljön Xfce, får man redigera systemets kommando till att vara, i mitt fall då, ksnip -r

Tillägg: Nej detta var inget för mig. Utan Java runtime blir det inte mycket som fungerar...

Redigerad av Mikael63
.deb och -r och tack & hej
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...