Gå till innehåll

Test av Ubuntu


Gå till lösning Löst av hubbe16,

Recommended Posts

Hej

Nu har jag återigen get Ubuntucinnamon remix en chans, ver 22.10, gick bättre denna gången, men tycker fortfarande att Ubuntu är ett "gammalt tröskverk" jämförd med Linux Mint..

sämre att hitta uppdateringar, program, appar .... Jag tycker att Ubuntu och Mint teamen borde sätta sig ihop och skapar nåt riktigt bra...BTW detta är mina uppfattningar

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, hubbe16 sade:

Nej, har inte testat, men ska kanske

Har testat Mate, nja, men jag är ju helt ärlig Cinnamon "frälst" och har lite svårt med dom andra alternativen. Så jag kör vidare på Ubuntucinnamon remix ett tag till, börjar lära mig att navigera i detta och nu flyter det på rätt bra ...😃, har tom lyckats att installera Warpinator 👌

Redigerad av hubbe16
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, Thirteen sade:

Kubuntu?

Det finns de som håller KDE Plasma högt.

Jo för ett tag sen, men som jag skrev innan, I Love Cinnamon, där hitta jag vad jag vill typ😄

BTW nu känns detta Forum nästan alive, flera inlägg på samma dag...😂

Redigerad av hubbe16
  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2022-10-31 at 20:13, hubbe16 sade:

Jo för ett tag sen, men som jag skrev innan, I Love Cinnamon, där hitta jag vad jag vill typ😄

BTW nu känns detta Forum nästan alive, flera inlägg på samma dag...😂

Nu har jag kört Ubuntu Cinnamon Remix ett tag och jag gillar det mer och mer, har fått till det mesta som jag vill ha det, få ser hur länge det vara..👌

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Mikael63 sade:

Kan du inte skriva lite, delge erfarenheter, vad som är bättre/sämre än i ex. Mint, vad som saknas osv?

 

Hej, ska börjar med att säja att jag har haft svårt att manövrera i Ubuntu, varje gång jag testade, men nu med Ubuntu Cinnamon är det lite annorlunda, nu är den mycket likt Mint, med lite undantag.

Vad är "bättre" ?  ingenting jag kan peka på, men vill man meka lite och lära sig mera, så var det för min del bättre att inte allt fungerade  med en gång som i Mint , fick  lägga till div "manuellt", exempel: inga flatpack paket fungerade , fick lära mej  hur man gör, installera diverse tillägg...Programförrådet är klart bättre (flera program) i Mint, men Ubuntu löser detta med Flatpack paket. Uppdateringshanteraren är klart bättre i Mint, fick meka lite där med innan jag fick meddelande om att det finns nya uppdateringar....det som är lite oroande är att Timeshift är buggigt, ibland måste man köra 3-4 gånger innan man har en fungerande backup.

Jag, som fortfarande är rätt ny på Linux, tycker att så fort det skrivs/pratas Linux dyker alltid Ubuntu upp först, som "gubben i lådan"  Jag gick från Zorin till Mint och fastnade där (mest Windows likt), för jag kommer därifrån, men som sagt jag gilla att prova/testa nytt, köra fast och försöker lösa det.

Men, vill man har ett stabilt/Windows likt Linux så är det Mint som gäller (min helt egen åsikt)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning
On 2022-11-03 at 21:46, hubbe16 sade:

Hej, ska börjar med att säja att jag har haft svårt att manövrera i Ubuntu, varje gång jag testade, men nu med Ubuntu Cinnamon är det lite annorlunda, nu är den mycket likt Mint, med lite undantag.

Vad är "bättre" ?  ingenting jag kan peka på, men vill man meka lite och lära sig mera, så var det för min del bättre att inte allt fungerade  med en gång som i Mint , fick  lägga till div "manuellt", exempel: inga flatpack paket fungerade , fick lära mej  hur man gör, installera diverse tillägg...Programförrådet är klart bättre (flera program) i Mint, men Ubuntu löser detta med Flatpack paket. Uppdateringshanteraren är klart bättre i Mint, fick meka lite där med innan jag fick meddelande om att det finns nya uppdateringar....det som är lite oroande är att Timeshift är buggigt, ibland måste man köra 3-4 gånger innan man har en fungerande backup.

Jag, som fortfarande är rätt ny på Linux, tycker att så fort det skrivs/pratas Linux dyker alltid Ubuntu upp först, som "gubben i lådan"  Jag gick från Zorin till Mint och fastnade där (mest Windows likt), för jag kommer därifrån, men som sagt jag gilla att prova/testa nytt, köra fast och försöker lösa det.

Men, vill man har ett stabilt/Windows likt Linux så är det Mint som gäller (min helt egen åsikt)

Hej, nu är jag snart klart med detta, Ubuntu är "Pain in the Ass" enl mig, jag har verkligen försökt, på alla sett, men WTF : Uppdateringar fungerar ibland (kolla din internetanslutning ??) är fullt uppkopplat !!, Timesshift fungerar bara ibland, programmet stängs ner mitt i att skapa återställnings punkt, återställningen fungerar inte alls...vill man vinna över Windows användare till Linux, pratar INTE Ubuntu i alla fall, utan lansera Linux Mint i stor skala (Flaggskepp) för detta ändamål....BTW allt detta är min egen uppfattning och erfarenheter..

Redigerad av hubbe16
  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 månader senare...
  • 4 månader senare...

På min testdator har jag f.n.
1. LMDE 5
2. LM 21.2 uppgraderad från 21.1 (gick snabbare än jag förväntade mig)
3. Zorin Lite.

På min "rätta" dator har jag LM 21.1 och avser slänga in (ersätta med) LMDE 6 så snart den släpps.

Jag har en gammal avlagd jobbardator som jag har nyinstallerat LM 21.2 och har installerat samma program på den som på min "rätta". (Har dock inte lyft över mailen än) Tänkte den kunde vara som en reservdator om det skiter sig med LMDE 6 ovan och/eller som en "videovisare" i stugan.

Så har jag ytterligare en gammal avlagd jobbardator, några år äldre än den ovan. Där har jag Win XP installerad. Numera mest som kuriosa. Eftersom jag känner mig nöjd med Zorin Lite på testdatorn + att jag tänkte utforska detta med att köra Windowsprogram lite mer *) tänkte jag att jag installerar Zorin Lite på XP-datorn, parallellt med XP, och även där installerar "mina" program.

Här stöter jag på patrull. Ksnip finns inte som paket men som snap och bara det funkar så får det vara okej med det.
Övriga av "mina" program som kan installeras m.h.a. skript fungerar bra.
Synaptic saknas men installeras enkelt via apt install.

När jag ska installera Teamviewer och Vivaldi som .deb vill "Installera Linux Programvara" köras vilket tar lång tid innan den startar och sedan lång tid innan installationen är klar. Man hinner ge upp i tron att nåt gick fel. Paketinstalleraren Gdebi går visserligen att installera men sen är det ändå lika segt.
VNC-Connect installer misslyckas och hänvisar till en .rpm som ska köras, en .rpm som inte ens finns (förutom att det är fel format då) Installern tycks inte känna igen vilket OS det är.
Polo File manager **) har ett känt fel i sin .deb varför man rekommenderas att hämta och köra motsvarande .run. Händer inget alls då.

Tänkte nu testa med Zorin Core men om det är lika "tjorvigt" där får det bli något annat, oklart vad. Peppermint kanske...

*) I Zorin verkar det finnas en "light-version" av Wine

**) Den enda filhanteraren som kan ersätta TotalCommander OCH som fungerar.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
1 timme sedan, Mikael63 sade:

När jag ska installera Teamviewer

Du har förstås följt den här guiden? https://help.zorin.com/docs/apps-games/install-teamviewer/

Eller den här https://www.omgubuntu.co.uk/2022/06/how-to-install-teamviewer-in-ubuntu

You can follow the same steps to install TeamViewer on Linux Mint, Zorin OS, and pretty much ant other Ubuntu-based Linux distribution out there.

Redigerad av Thirteen
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu med Zorin Core!

Ksnip, fortfarande som snap, tar en jädrans lång tid bara för den.

TeamViewer och Vivaldi. Egentligen samma sak, det tar tid men det fungerar.

VNC-Connect, samma visa men det går att konvertera .rpm med alien. Filen fanns visst men var i en dold mapp.

Polo, fungerar.

Warpinator fungerade inte via git osv. men via Flathub fungerade det.

Generellt är det så att allt tar mycket lång tid, starta ett program, starta en installation, osv. osv. och Zorin skriver:

Citat

A familiar desktop you already know how to use.
Zorin OS is designed to be easy, so you don't need to learn anything to get started. The Zorin Appearance app lets you change the desktop layout to feel like the environment you're familiar with, whether it's Windows, macOS, or Linux.

Ja, är man van med Windows är man ju van vid att vänta, stirrandes på den symbolen som snurrar runt medan ingenting händer...

Nu är denna dator lite klenare än den jag installerat LM 21.2 på men den är inte klenare än testdatorn som är en vanlig bärbar hemma-dator, även den gammal. Den nu aktuella datorn är åtminstone en "business-dator"

Den där "Wine-light" som jag trodde att det var är inget annat än just Wine + PlayOnLinux. men man kallar den för annat. Tog också en hiskelig tid att installera...

Mja, jag är inte övertygad, åtminstone inte på den hårdvaran... 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...