Gå till innehåll

Pakethanterare?


Recommended Posts

Flera linux-smaker har så kallade pakethanterare. Kör ett kommando för att installera ett program, pakethanteraren klurar ut om några extra komponenter behövs och installerar dessa automatiskt.

Men om man väljer att ta bort ett program, klurar pakethanteraren ut att dessa extra komponenter fortfarande används och plockar bort dessa? Eller blir det till slut som på Windows att man har mängder av filer och program och sånt som aldrig används och bara ligger där och tar upp plats?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

När jag avinstallerar ett program brukar jag använda terminalen.

sudo apt purge programnamn*

Då får jag information om något inte togs bort, typ "katalogen /opt/hejsan var inte tom så den togs inte bort"

Man får också information om det är paket som inte behövs, att man kan ta bort dessa genom att skriva

sudo apt autoremove

jag brukar göra det och då även passa på att skriva

sudo apt autoclean

 

Sådant som lämnats kvar i systemkataloger som opt och etc brukar jag låta vara kvar men jag brukar kolla i min hemkatalog om där finns någon katalog som .programnamn och även i home/.config om där finns någon katalog att ta bort.

I Mint kan man för vissa program välja att avinstallera via menyn (högerklick). Hur väl det städas då vet jag inte.

Tillägg:

Jag vet inte heller hur väl det städas om man avinstallera via Programhanteraren och inte heller via Pakethanteraren.

Jag kan återkomma när jag testat alternativen.

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...