Gå till innehåll

Finns det att köpa dator utan hårddisk?


Gå till lösning Löst av X-Men,

Recommended Posts

Finns det att köpa dator utan hårddisk?

Jag tänker mig att jag så småningom vill köpa en ny dator. I så fall kunde ett alternativ vara att sätta i den SSD jag redan har installerat allt på i den nya, istället för att börja kopiera över all data. Och samtidigt få datorn lite billigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning
20 minuter sedan, Tomas E sade:

Finns det att köpa dator utan hårddisk?

Jag tänker mig att jag så småningom vill köpa en ny dator. I så fall kunde ett alternativ vara att sätta i den SSD jag redan har installerat allt på i den nya, istället för att börja kopiera över all data. Och samtidigt få datorn lite billigare.

Är det en stationär dator du tänker köpa går det bra att köpa en dator utan disk.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En del datorkedjor erbjuder konfigurerbara datorer, dock är de oftast inriktade på gaming så jag är inte säker på att slutresultatet verkligen blir billigare. Webhallen är ett exempel på en sån kedja: https://www.webhallen.com/se/campaign/4619-Webhallen-Config

Med tanke på att du kan få 240 GB SSD för 279 kr på det stället om du köper den lös och den kostar förstås ändå mindre för de stora datortillverkarna som köper in mängder av samma produkt så blir det nog inte många kronor du sparar.

Sen har gränssnittet (SATA, NVMe mm) till SSD ändrats under åren så det gäller att den gamla SSD:n passar i den nya datorn.

Det kan ibland uppstå problem när man flyttar en Windows-installation mellan två datorer eftersom de installerade drivrutinerna inte längre stämmer med behovet.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

12 minuter sedan, Cecilia sade:

En del datorkedjor erbjuder konfigurerbara datorer, dock är de oftast inriktade på gaming så jag är inte säker på att slutresultatet verkligen blir billigare. Webhallen är ett exempel på en sån kedja: https://www.webhallen.com/se/campaign/4619-Webhallen-Config

Med tanke på att du kan få 240 GB SSD för 279 kr på det stället om du köper den lös och den kostar förstås ändå mindre för de stora datortillverkarna som köper in mängder av samma produkt så blir det nog inte många kronor du sparar.

Sen har gränssnittet (SATA, NVMe mm) till SSD ändrats under åren så det gäller att den gamla SSD:n passar i den nya datorn.

Det kan ibland uppstå problem när man flyttar en Windows-installation mellan två datorer eftersom de installerade drivrutinerna inte längre stämmer med behovet.

Den jag har är på 2 TB, köpte så det skulle räcka ett bra tag.

Jo det är klart att om det dröjer väldigt länge så kanske inte den jag har fungerar, det kommer jag att kolla upp när det är dags. Men NVMe borde vara rätt modernt ett bra tag tycker jag.

Du menar att drivrutinerna på nuvarande dators Windows-installation eventuellt inte fungerar med en nyare dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, Tomas E sade:

Du menar att drivrutinerna på nuvarande dators Windows-installation eventuellt inte fungerar med en nyare dator?

Japp, det går lättare numera att flytta en Windows-installation men det är nog inte alltid problemfritt.

Du har väl Windows 10 nu och supporten med uppdateringen upphör om lite drygt 2 år så nästa gång vill du nog ha Windows 11 också.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har diskar som är mer än 11 år gamla med SATA-anslutning som fungerar fint i en ett år "ung" nybyggd dator. I vintras byggde jag om en grannes dator. Senaste snittet på moderkortet och en disk från 2008 flyttades över utan problem. Beträffande NVMe-anslutning (även benämnd som M.2) är det som krävs att man har koll på vilka "nycklar" som disken har och om moderkortet stöder just den "nyckeln". Det finns i huvudsak 2 olika "nycklar" där de båda i en konfigurering används tillsammans. Det ger i sig tre olika kombinationer.

Sannolikt är den disk du har en disk som kommer att passa på ett moderkort som har NVMe-anslutning. Vill du läsa mer om NVMe kan du göra det här:

https://en.wikipedia.org/wiki/M.2

Att flytta över en disk från en "gammal" dator till en ny kan, precis som Cecilia skriver, fungera. I synnerhet om operativsystemet är Windows 10 eller 11. Något att tänka på är att licensen inte följer med. Det betyder att Windows måste aktiveras på nytt. Antingen görs det genom att man kopplar sin licensnyckel på den gamla datorn till ett Microsoftkonto och via den aktiverar den nya datorn eller köper en ny licens.

Vidare, avinstallera alla drivrutiner i det gamla systemet innan disken flyttas till den nya datorn. Det underlättar mycket vid flytten. Jag gjorde detta i vintras när jag byggde om min grannes dator. Det fungerade fint och datorn startade om ett par gånger innan jag kunde installera de nya drivrutinerna. Grannen körde Windows 10. Aktiveringen av Windows gjordes genom att logga in på Microsoftkontot med den nya datorn och där koppla licensen till det nya moderkortet. 

Precis som Cecilia skriver är Webhallens datorer mest ämnade för spel. Men Webhallen kan bygga en dator åt dig enligt dina önskemål. Du väljer komponenter och de bygger åt dig. Det här gör även Inet. Båda företagen tar i dagsläget 799 kronor för jobbet att bygga ihop en dator efter eget önskemål.

Komplett bygger också en dator åt dig med de gör det på förfrågan. Inet och Webhallen har monteringen som en produkt i sitt sortiment:

https://www.webhallen.com/se/product/236123-Webhallen-Custom-Config-Montering-av-dator
 

https://www.inet.se/produkt/9990387/byggnation-och-test-av-dator-med-valfria-komponenter

Komplett har alla sortes datorer som man kan konfigurera om, inte enbart sådana som är dedikerade till spelare. Här är Kompletts sida för konfigurerbara datorer:

https://www.komplett.se/brand/komplett-pc?CrmOnly=true&sort=PriceAsc%3AASCENDING

Jag kan dock inte se att det går att välja bort disken.

Cecilia nämner också att kostnaden för en dator med en disk inte skiljer sig nämnvärt från en som saknar disk. Således kan det vara idé att köpa en dator med en disk men utan operativsystem. Se till att moderkortet har plats för 2 diskar med NVMe-anslutning, utifall den inkluderade disken har en sådan liksom din egna. Då kan du byta plats på diskarna och sätta din disk i den NVMe-anslutningen som är högst prioriterad (alla NVMe-anslutningar på ett moderkort behöver inte stödas av PCIe4 utan kan vara enbart stöd för PCIe3, vilket gör skriv- och läshastighet lägre) och använda den medföljande disken som extra lagring.

Slutligen skulle du kunna bygga om din dator på egen hand. Eftersom du redan har en räcker det att byta moderkort, processor och minne i de flesta fall. Moderna processorer förbrukar mindre energi än föregångarna med motsvarande prestanda. Det ställer således mindre krav på att nätaggregatet måste bytas. 
Är det inte en märkesdator bör det inte vara svårt att byta innandömet. Din kostnad för att uppgradera blir lägre då låda, nätaggregat, optisk enhet samt disk inte behöver bytas.

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Tomas E sade:

@X-Men

Sista stycket: "Är det inte en märkesdator..."

Är inte alla datorer märkesdatorer?

Jag har Lenovo.

Nej, alla datorer är inte märkesdatorer.
Plockar du ihop komponenter till ditt eget bygge står det inte Lenovo, Asus, HP, Dell, Acer, Samsung, Apple eller något annat på datorn. Det finns ingen etikett på datorn som anger serienummer, modellnummer och annat. Inte ens de datorer som t.ex. Inet, Komplett och Webhallen (det finns fler butiker som bygger datorer) bygger ihop åt dig är märkesdatorer.

Vad man gör är att man använder komponenter från märkestillverkare när man bygger egen dator.

Bygger jag en dator med ett moderkort, tillverkat av Asus, internminnen tillverkade av G.Skill, SSD tillverkad av Samsung, processor tillverkad av AMD/Intel, nätaggregat tillverkat av Corsair, grafikkort tillverkat av Gigabyte och låda tillverkat av Fractal, vilket märkesnamn skulle jag ange för den? 
Det är så som butikerna också gör, plockar ihop komponenter av olika fabrikat och bygger ihop till en fungerande dator. Webhallen, Inet och Komplett kan sätta sina egna emblem på de datorer de bygger ihop och då kan man säga att de är "märkesdatorer" från de nämnda butiker. Notera åter att det finns fler butiker som bygger datorer. De nämnda är de största och i de flesta fall mest kända. 

Lenovo tillverkar sin dator med sitt namn på i princip allt. Samma sak med HP, Dell, Acer med flera. Att komponenterna kan vara tillverkade av olika underleverantörer är en sak men märkesfabrikanterna tar ansvar för hela produkten. Bygger du själv är det du som tar ansvar för hela produkten.

Får du fel på moderkortet inom garantitiden reklamerar du moderkortet hos butiken du köpte det från. Får du fel på nätaggregatet gör du samma sak. Du kan ha köpt alla komponenter från olika butiker vilket gör att du måste reklamera mot respektive butik.

Det egentliga märket på datorn du bygger själv blir ditt namn, eller ett namn du hittar på om du vill.
När jag byggde grannens dator skulle jag kunna namnge den som "X-Men modell XMen-1". När jag byggde om den i vintras skulle jag kunna namnge den "X-Men modell XMen-2" eller liknande. 

Märkesdator är en dator som en fabrikant sätter sitt namn på och tar ansvar för hela produkten under garantitiden. All support för datorn, så som drivrutiner, firmware med mera hittas hos en enda tillverkares hemsida (vanligtvis).

En dator som inte är en märkesdator, där får man hämta drivrutiner, BIOS, firmware med mera hos de enskilda komponenttillverkarnas hemsidor (vanligtvis).

Förstår du skillnaden mellan märkesdator och övriga datorer?

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett litet påpekande.

Köper du en dator från någon av de tre nämnda butiker, som bygger egna datorer, lämnar de normalt garanti på hela produkten, som om det vore en märkesdator. De ger också support på hela produkten. Men de har inte en hemsida där de samlat all support, som bruksanvisning, drivrutiner, BIOS, programvaror, firmware med mera. Detta finns hos de olika komponenttillverkarnas hemsidor.

Några butiker lämnar upp till 3 års garanti på hela produkten (datorn) om man köper en dator som de bygger. Det är i de flesta fall mer än vad märkesdatorernas tillverkare gör. Där är det vanligare med 1 års garanti och du har reklamationsrätt i 3 år, vilket betyder att det är du som skall bevisa att ett eventuellt fel är ett ursprungligt fel från och med det att 1 år har gått.

3 års garanti innebär att det är tillverkaren som skall bevisa att felet inte är ursprungligt för att garantin inte skall gälla. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, X-Men sade:

Nej, alla datorer är inte märkesdatorer.
Plockar du ihop komponenter till ditt eget bygge står det inte Lenovo, Asus, HP, Dell, Acer, Samsung, Apple eller något annat på datorn. Det finns ingen etikett på datorn som anger serienummer, modellnummer och annat. Inte ens de datorer som t.ex. Inet, Komplett och Webhallen (det finns fler butiker som bygger datorer) bygger ihop åt dig är märkesdatorer.

Vad man gör är att man använder komponenter från märkestillverkare när man bygger egen dator.

Bygger jag en dator med ett moderkort, tillverkat av Asus, internminnen tillverkade av G.Skill, SSD tillverkad av Samsung, processor tillverkad av AMD/Intel, nätaggregat tillverkat av Corsair, grafikkort tillverkat av Gigabyte och låda tillverkat av Fractal, vilket märkesnamn skulle jag ange för den? 
Det är så som butikerna också gör, plockar ihop komponenter av olika fabrikat och bygger ihop till en fungerande dator. Webhallen, Inet och Komplett kan sätta sina egna emblem på de datorer de bygger ihop och då kan man säga att de är "märkesdatorer" från de nämnda butiker. Notera åter att det finns fler butiker som bygger datorer. De nämnda är de största och i de flesta fall mest kända. 

Lenovo tillverkar sin dator med sitt namn på i princip allt. Samma sak med HP, Dell, Acer med flera. Att komponenterna kan vara tillverkade av olika underleverantörer är en sak men märkesfabrikanterna tar ansvar för hela produkten. Bygger du själv är det du som tar ansvar för hela produkten.

Får du fel på moderkortet inom garantitiden reklamerar du moderkortet hos butiken du köpte det från. Får du fel på nätaggregatet gör du samma sak. Du kan ha köpt alla komponenter från olika butiker vilket gör att du måste reklamera mot respektive butik.

Det egentliga märket på datorn du bygger själv blir ditt namn, eller ett namn du hittar på om du vill.
När jag byggde grannens dator skulle jag kunna namnge den som "X-Men modell XMen-1". När jag byggde om den i vintras skulle jag kunna namnge den "X-Men modell XMen-2" eller liknande. 

Märkesdator är en dator som en fabrikant sätter sitt namn på och tar ansvar för hela produkten under garantitiden. All support för datorn, så som drivrutiner, firmware med mera hittas hos en enda tillverkares hemsida (vanligtvis).

En dator som inte är en märkesdator, där får man hämta drivrutiner, BIOS, firmware med mera hos de enskilda komponenttillverkarnas hemsidor (vanligtvis).

Förstår du skillnaden mellan märkesdator och övriga datorer?

Jag förstår.

Med andra ord kan det bli svårt att bygga om min nuvarande dator på egen hand? Se signatur.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
12 timmar sedan, X-Men sade:

Ett litet påpekande.

Köper du en dator från någon av de tre nämnda butiker, som bygger egna datorer, lämnar de normalt garanti på hela produkten, som om det vore en märkesdator. De ger också support på hela produkten. Men de har inte en hemsida där de samlat all support, som bruksanvisning, drivrutiner, BIOS, programvaror, firmware med mera. Detta finns hos de olika komponenttillverkarnas hemsidor.

Några butiker lämnar upp till 3 års garanti på hela produkten (datorn) om man köper en dator som de bygger. Det är i de flesta fall mer än vad märkesdatorernas tillverkare gör. Där är det vanligare med 1 års garanti och du har reklamationsrätt i 3 år, vilket betyder att det är du som skall bevisa att ett eventuellt fel är ett ursprungligt fel från och med det att 1 år har gått.

3 års garanti innebär att det är tillverkaren som skall bevisa att felet inte är ursprungligt för att garantin inte skall gälla. 

Från 1 maj 2022 har man 2 års reklamationsrätt för ursprungligt fel, enligt konsumentköplagen. Och det är säljaren som har bevisbördan.

https://www.konsumentverket.se/aktuellt/nyheter-och-pressmeddelanden/nyheter/2022/battre-villkor-for-konsumenterna-med-ny-lagny-sida/

Redigerad av Tomas E
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Tomas E sade:

Jag förstår.

Med andra ord kan det bli svårt att bygga om min nuvarande dator på egen hand? Se signatur.

 

Om det rör sig om den här datorn:

så kan det kanske gå. Det mesta hänger på om plåtramen som ramar in alla uttag på moderkortet på baksidan är utbytbar eller ej.
Lenovo kan mycket väl ha tillverkat lådan så att hålen för uttagen är integrerad i lådans plåt. Inget jag kan se på de bilder du lagt i i den länkade tråden.

Men det hindrar inte att du kan flytta över allt du vill ha kvar till en ny låda.

Med en bild på hur baksidan ser ut kan vi gå vidare för att se om lådans inre tillåter ett annat moderkort.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utifrån den bilden ser det inte ut som att ramen (bracket) för moderkortet går att byta. Är det möjligt för dig att ta en bild lite mer till vänster, med en bildvinkel in mot mitten på baksidan? Vet inte om du förstår mig. Vad jag skulle vilja se är hur kanten ser ut, den kan som ligger ann mot gallret till höger om nätverkskabeln. 
Bilden nu har en vinkel ut mot vänster. Det gör att kanten som finns till höger om nätverkskabeln inte syns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för bilden!

Plåten ser ut att kunna tas bort. Fästanordningen skiljer sig från gängse plåtar. Trots det kan det vara möjligt att den medföljande plåten till ett moderkort kan fästas ändå baktill. Det är svårt att säga utifrån bilderna men det kan vara möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, Tomas E sade:

Skulle nog behöva ha möjlighet att prova innan jag köper i så fall.

Det enda sättet att bekräfta om det går är att plocka ut moderkortet ur lådan. För att göra det behöver du också plocka bort grafikkortet. Självklart måste alla kabelanslutningar också plockas bort från moderkortet. 
Moderkortet i din Lenovo har formatet micro-ATX (uATX) som även är lite av en specialare. Själva formatet är som uATX med det undantaget att Lenovo "kapat" kortet. Själva "kapningen" är gjort där grafikkortet sitter. 
Ett fullformatskort av uATX har ca. 4 cm kortyta till nedanför där grafikkortet sitter. Det jag ser i din låda är att lådan rymmer ett fullformatskort av uATX-format.

Skall du ge dig på att uppgradera datorn med nytt moderkort, minnen och processor måste du hålla dig till uATX-formatet om du behåller lådan. 
Vad jag ser i din profil är det en Intel i7-8700 du har som processor. Det är, i mina ögon, fortfarande en bra processor. Visst är dagens processorer kraftfullare. Du har säkert något skäl till dina funderingar på att uppgradera datorn. 
 

Jag hittade en användarmanual till din dator som behandlar hur man tar isär datorn. Där ser man också hur moderkortet ser ut. Du kan hämta den här, om du inte gjort det redan.

https://download.lenovo.com/consumer/desktop_pub/legion_t530_730_hmm_20180604.pdf

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

42 minuter sedan, X-Men sade:

Vad jag ser i din profil är det en Intel i7-8700 du har som processor. Det är, i mina ögon, fortfarande en bra processor. Visst är dagens processorer kraftfullare. Du har säkert något skäl till dina funderingar på att uppgradera datorn. 
 

Jag hittade en användarmanual till din dator som behandlar hur man tar isär datorn. Där ser man också hur moderkortet ser ut. Du kan hämta den här, om du inte gjort det redan.

https://download.lenovo.com/consumer/desktop_pub/legion_t530_730_hmm_20180604.pdf

Jo än så länge är jag nöjd med min dator. "Så småningom" som jag skrev i första inlägget är nog inte förrän Windows 10 fasats ut från MS support. Såvida man inte klarar sig utan Windows-uppdateringar, i så fall kanske jag kör på lite längre med den här. Det beror väl lite på hur jag upplever datorns prestanda med nya program och programversioner.

Ser ut som ett hästjobb att plocka ut alla komponenter, det lär ta längre tid än jag vill vara utan dator. Men det var intressant att du hittat den där manualen, hade ingen aning om att det fanns sånt att tillgå. Har bara haft användarhandboken, men där står det i alla fall hur man byter SSD och minne bl a.

Nu har jag en bättre uppfattning om vad som väntar beroende på hur jag vill göra när det är dags.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kontrollerat om det går att installera Windows 11 i din dator? Processorn stöds av Windows 11. Moderkortet måste ha stöd för TPM (Trusted Plattform Module) för att moderkortet skall ha stöd för Windows 11.

Om moderkortet saknar stöd för TPM kan du kringgå det på ett enkelt sätt. På så sätt kan du köra vidare med datorn även när supporten för W10 upphör. Din licens för W10 gäller även för W11.

Vill du testa om det går kan du hämta W11 som ISO-fil på din disk. Packa upp filen och starta installationen. Innan du bestämmer dig för att fullfölja installationen/uppgraderingen får du också besked om datorn är fullt kompatibel med W11. 
Du kan avbryta installationen innan den verkligen körs. När väl installationsprogrammet är klart med allt får du en fråga om du vill köra igång. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 timmar sedan, X-Men sade:

Har du kontrollerat om det går att installera Windows 11 i din dator? Processorn stöds av Windows 11. Moderkortet måste ha stöd för TPM (Trusted Plattform Module) för att moderkortet skall ha stöd för Windows 11.

Om moderkortet saknar stöd för TPM kan du kringgå det på ett enkelt sätt. På så sätt kan du köra vidare med datorn även när supporten för W10 upphör. Din licens för W10 gäller även för W11.

Vill du testa om det går kan du hämta W11 som ISO-fil på din disk. Packa upp filen och starta installationen. Innan du bestämmer dig för att fullfölja installationen/uppgraderingen får du också besked om datorn är fullt kompatibel med W11. 
Du kan avbryta installationen innan den verkligen körs. När väl installationsprogrammet är klart med allt får du en fråga om du vill köra igång. 

Den klarar Windows 11, MS påminner mig lite då och då och vill att jag ska "byta upp mig". Köper man en ny dator idag så får man 11 vare sig man vill det eller inte. Också en anledning att vänta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, Tomas E sade:

Den klarar Windows 11, MS påminner mig lite då och då och vill att jag ska "byta upp mig". Köper man en ny dator idag så får man 11 vare sig man vill det eller inte. Också en anledning att vänta.

Du kan mycket väl köpa en dator utan operativsystem och flytta över licensen från din nuvarande dator. På så sätt slipper du kostnaden för en ny licens. De butiker som bygger datorer kan leverera datorn utan Windows.


Köper du en ny märkesdator medföljer en licens och går inte att välja bort.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 månader senare...
On 2023-07-18 at 21:37, X-Men sade:

Något att tänka på är att licensen inte följer med. Det betyder att Windows måste aktiveras på nytt. Antingen görs det genom att man kopplar sin licensnyckel på den gamla datorn till ett Microsoftkonto och via den aktiverar den nya datorn eller köper en ny licens.

Dvs att om jag vill behålla min gamla dator med mitt Windows 11 på så måste jag ha en ny licens för en ny dator = två licenser?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

37 minuter sedan, Tomas E sade:

Dvs att om jag vill behålla min gamla dator med mitt Windows 11 på så måste jag ha en ny licens för en ny dator = två licenser?

Microsofts regler anger att en licens får användas på en dator. Har man två datorer och vill köra Windows på båda krävs det lika många licenser.

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...