Gå till innehåll

Linuxkärnans versionsnummer?


Recommended Posts

Linuxkärnans versionsnummer.

Hur ofta får Linuxkärnan nya versionsnummer i Operativsystemet Zorin OS Lite?

Det känns som uppdateringar av versionsnumret kommer väldigt ofta.

Jag har funderat en del på varför det är så tätt mellan nya uppdateringar i Operativsystemet Zorin OS Lite, kanske likadant i andra Linux Operativsystem?

 

Jag tycker att det är bra att man själv kan välja om man ska installera nya uppdateringar i Zorin OS Lite.

Skönt att det inte installeras automatiskt som i Windows 10 tycker jag.

 

Exempel på versionsnummer: (Linux 5.15.0-76-generic), (Linux 5.15.0-78-generic)

 

se eventuella bifogade bilder från skärmsläckaren GLText och Terminalen i Zorin OS.

Skrmbild_2023-07-23_21-55-05.thumb.jpg.3b1e2c218e79c599a438399bbbdee1b1.jpg

Skrmbild_2023-07-26_13-08-58.thumb.jpg.a62f8bc36a446e3b07a9ebd2603c7de5.jpg

Skrmbild_2023-07-26_20-06-46.jpg.f76beaf90d86b8bf61603fa0e1a372d3.jpg

Vänliga hälsningar

Vinterfiskaren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Kärnan är det väl Ubuntu, i detta fall, som levererar. (Tillägg: Eller kanske det går tillbaks till Debian?) Jag förutsätter att de som jobbar med detta inte gör det för att irritera användarna utan för att det finns en bra anledning till det. Sedan är det upp till gänget bakom Zorin om den nya kärnan ska inkluderas som en uppdatering, eller ej. Även där förutsätter jag att det finns en avvägning.

Jag ser att jag i Linux Mint 21.1 fick 5.15.0.57.55 den 7/1 2023 och 5.15.0.78.75 igår 25/7 2023
Mellan dessa datum återfinns 10 st uppdateringar.

Det kan ju vara så att en säkerhetsfix görs och distribueras och även om en sådan testats hos flera instanser kan det ändå vara nåt annat som inte fungerar varför man behöver göra en fix för just det.

Jag ser alltid till att göra en backup m.h.a. Timeshift innan jag verkställer en uppdatering av kärnan.

 

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Vinterfiskaren sade:

Hur ofta får Linuxkärnan nya versionsnummer i Operativsystemet Zorin OS Lite?

Så ofta det behövs. 🤔

Zorin OS 16.2 är byggt på Ubuntu 22.04 LTS ”Jammy Jellyfish”, med Linux 5.15. 🐧

Här är dess ändringslogg: https://launchpad.net/ubuntu/jammy/+source/linux/+changelog

Om Linux 5.15 uppströms (Linux kernel mailing list): https://duckduckgo.com/?q=5.15+site%3Alkml.org

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså nya versionsnummer oftare än en gång i månaden om jag fattar Mikael63 rätt?

Det har känts som det kommit en ny uppdatering cirka varannan vecka, bara en känsla som jag fått, inget som jag kollat upp.

Nu så har jag Zorin OS 16.3 enligt Zorin programmet Rundtur. Se eventuell bild nedan.

Zorin16-3-2023-07-27_08-47-59.jpg.a969d7cf94ac3d51926f503f88605604.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väldigt mycket mer än ett nytt versionsnummer du får. 🤔

De ger ut en ny kärna när det finns skäl att göra det, inte i någon bestämd takt. Bara att installera, starta om och vara glad, för en kärna som är bättre än den du hade. 🙂

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...