Gå till innehåll

Cylinder head sector sectorsize


Gå till lösning Löst av Mikael63,

Recommended Posts

7 timmar sedan, Mikael63 sade:

Kopplingen är, som jag tidigare skrev, att jag dels har tillgång till uppgifterna på den fysiska disken:

image.thumb.png.cdd5f0cbe639b8ac75434d7b2215f204.png

Dels att jag har hittat information om den på nätet:

https://hddfaqs.com/toshiba-mk1059gsm/

 

8 timmar sedan, X-Men sade:

Jag fixade en fysisk disk jag har hemma som mall.

image.jpeg.02aa21762fd0c07a2010204ff989a1cc.jpeg

 

Det finns något som är gemensamt med uppgifterna för de två diskarna och det är siffrorna "168" i slutet på antalet sektorer.
Toshibadisken har 

193525-168 sektorer

Seagatedisken har

1465149-168 sektorer.

Använder jag värdena 193525 som cylindervärde, H16 som värde 16 för huvuden, S63 för sektorer och 512 för sektorstorlek i Testdisk får jag följande resultat:

image.jpeg.b57acb75fbec413c135d2701ba987c41.jpeg

Som synes blir resultatet 1008GB i storlek för disken och enligt uppgift är den 1TB (1000GB) stor.

 

Använder jag värdena 1465149 som cylindervärde (skippar att ta med de sista tre siffrorna "168"), värde 16 för huvuden, värde 63 för sektorer och 512 för sektoestorlek i Testdisk får jag följande resultat:

image.jpeg.20393cb5ae60cecf365f7c724310e756.jpeg

Bilden ovan visar 756GB, precis som när jag använder alla siffror för de garanterade sektorvärdena.

Testdisk verkar inte bry sig om fler siffror än 7 till antalet när man lägger in dem i Cylinders mer än till beräkningen av GiB.
Med de sista 3 siffrorna blir GiB 687 medan värdet blir 704 utan de tre siffrorna.

Programmet ger även mig huvudbry.

 

Redigerad av X-Men
Ändrat ordet men till det korrekta ordet mer.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Mikael63 sade:

Om jag tar @X-Mens uppgifter med 1465149168 garanterade sektorer, delar med 255, delar med 63 får jag 91201,317647059.
Om jag lägger in 91201 i Testdisk:

image.png.883659372f6c0d31b34373b8b6635fbc.png

 

Storleken anges till exakt 750 GB om man ex tar
garanterade sektorer1465149168 / Heads 8 / 63 och lägger in resultatet som cylinders (och anger 8 som heads)
alternativt
garanterade sektorer1465149168 / Heads 16 / 63 och lägger in resultatet som cylinders (och anger 16 som heads)
ja man kan även använda 240 heads

 

Skall man verkligen behöva göra andra uträkningar för att Testdisk skall ge "rätt" värden? 😉

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Mikael63 sade:

Ja, matar man in de uppgifterna i testdisk så anger den 8455. Just de uppgifterna kom från etiketten men om man inte hade just de uppgifterna utan bara tillgång till det som länken ovan visar?

Eller om vi tar en annan disk jag har, en som är ohjälpligt trasig. Den heter ST9500325AS

Här hittar jag en PDF för den:

https://www.seagate.com/staticfiles/support/disc/manuals/notebook/momentus/5400.6 (Wyatt)/100528359e.pdf

Där hittar jag ex. denna information:

image.png.ede7ba8bcd6eaa784dd1a04e27a1e495.png

Hur kan jag använda den informationen?
Den informationen, och informationen den i den tidigare länken, är kanske inte tillräcklig - jag vet inte? Det är det jag försöker lära mig!

I databladet kan man skrolla ner lite till och då finns denna information:

image.png.7496a27a6f07e46ab5a9e58480d124c1.png

 

Jag saknar en parameter i uppgifterna ovan, om inte "Default logical geometry" också skall användas.
Då kommer också frågan upp för mig, är det 4 huvuden som är den uppgift man skall använda, 8 huvuden (4 huvud x 2 skivor) eller är det "defaultvärdet" 16 huvud som skall används?

Visst går det att testa i Testdisk men vad är det Seagate egentligen avser?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat

Cylinder/head/sector (CHS) values have passed through several stages, from an accurate representation to a convenient fiction to an inconvenient fiction to worse than useless to abandoned. CHS values (as stored in the Master Boot Record, or MBR data structures) max out at about 8 GB, so CHS cannot represent any but the tiniest partitions on a modern disk.
...
TestDisk is a useful tool, but I admit I haven't used it a lot. When I have used it, I've been appalled at its continuing use of CHS values in prominent locations of its user interface. This is pointless and potentially confusing. Most modern tools -- even tools for manipulating MBR disks -- today use logical block addressing (LBA) almost exclusively, or at least in preference to CHS addressing.

https://askubuntu.com/questions/822403/testdisk-warning-number-of-heads-cylindersectors-per-track-mismatches-255

Citat

TestDisk queries the BIOS or the OS in order to find the hard disks and their characteristics (LBA size and CHS geometry).

https://www.cgsecurity.org/wiki/Menu_Analyse

Tänk på varför Testdisk finns.

Citat

TestDisk is powerful free data recovery software! It was primarily designed to help recover lost partitions and/or make non-booting disks bootable again when these symptoms are caused by faulty software: certain types of viruses or human error (such as accidentally deleting a Partition Table).

https://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk

Att använda TestDisk för andra ändamål är antagligen inte särskilt väl testat.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

38 minuter sedan, Cecilia sade:

Jag har aldrig hört talas om Testdisk innan Mikael63 tog upp det i tråden. Innan jag testade programmet läste jag om det och insåg att det finns risker med att använda det. Således har jag varit mycket försiktig och enbart använt det för att se om jag kan hjälpa Mikael63 med frågorna. Samtidigt medger jag att programmet väckt min nyfikenhet! 
Rätt använt ser det ut att vara ett kraftfullt verktyg. Även något svårt att förstå när man lämnat DOS-stadiet.

Sannolikt lättare att förstå för de som håller på med Linux då Linux använder olika kommandon för installation av drivrutiner och program, som inte kan hämtas automatiskt i Linux. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

Att använda Testdisk/Photorec till annat än att försöka rädda data vet jag inte om det ens går?

Testdisk kan återskapa filer med bibehållet filnam. Photorec är "kraftigare" och används där Testdisk går bet. Photorec återskapar filer men utan dess filnamn och utan filstrukturen. Filtillägget visas dock. Här kan det vara en god idé att man gör ett urval först vilka filtyper som ska återställas. Man kanske inte vill återställa gamla .doc men väl gamla .jpg.

Jag har använt det några gånger och vid ett test med ett USB-minne som formaterats ett 20-tal gånger och där image-filer skrivits till det lika många gånger kunde jag återskapa filer som var väldigt gamla, från tiden innan det skrevs imagefiler till det. Jo de var fullt läsbara.

Att rädda data var även aktuellt i tråden på Mintforumet.

Där gällde det en disk av en viss modell och där Tesdisk visade felaktig storlek. Eftersom det uppges att det är viktigt att storleken är "rätt" kan man ändra i "Geometry".
Det man ändrar där är bara förutsättningarna för Testdisk. Något som endast gäller i den sessionen. Ingen som skrivs till disken.

Ts i den tråden hade en till disk med exakt samma modellbeteckning. Den visar i Testdisk rätt storlek.
Jag plockade från modellbeteckningen fram "garanterade sektorer", delade den siffran med 255 och delade sen det med 63.
Fick då fram CHS som 364801 255 63. Den ej felande disken visas i Testdisk som CHS 364801 255 63.
Däremot angav databladet att sektorstorleken skulle vara 4096 men Testdisk angav den till 512.

Jag tog fram en annan disk, en WD på 250 GB. På dess etikett står

Citat

Drive Parameters: LBA 488397168 250.0GB

Om jag använder "min" beräkning får jag fram CHS till 30401 255 63. När jag kör Testdisk anger den 

Disk /dev/sdb - 250 GB / 232 GiB - CHS 30401 255 63, sector size=512

Min killgissning är då, efter att ha läst det Cecilia citerade från askubuntu, är att för diskar större än 8 GB är det antalet "garanterade sektorer" / LBA man behöver känna till och sedan dela det med Heads/Sectors och där man nog(?) kan använda ev. tillgänglig info från datablad men man kan även använda 255/63 och där jag åter killgissar att 255 är det högsta tillåtna värdet för Heads och 63 det högsta för Sectors. Eller det vanligaste, så som infon i Testdisk antyder.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...