Gå till innehåll

Öppna.. mer än 259 tecken


Mikael63
Gå till lösning Löst av Mikael63,

Recommended Posts

I dialogen för att öppna filer, eller som i mitt fall välja in filer för annat ändamål att öppna, kan man skriva ex.

"C:\Temp\Minfil.txt" "C:\Annan\Annanfil.txt"

för att öppna, eller välja, just dessa filer.

image.png.241f0b680dc54e9723df9cde2bf383cd.png

Här skulle jag då kunna spara undan just den frasen för att återanvända den när så behövs.

Om man har många sådana filer, med långa sökvägar (i mitt fall onödigt långa temporärt) får man "bara" plats med 259 tecken där.
Då får man hålla koll på längden och dela upp detta i flera sådana fraser.

Finns något annat sätt att göra? Påminner om att det inte är frågan om att öppna varför något kommando via Kommandotolken inte fungerar. Jag kommer endast åt att öppna denna dialog via ett högerklick.

Kan man skapa någon form av länk/alias/mappning, något som Windows ändå uppfattar som korrekt sökväg(ar)?
Ja eller sökväg ja... alla de filer som jag vill få med har ju någonstans en gemensam lång sökväg som om man kunde använda en gång i början?

***

Kanske borde finnas en forumkategori som heter "Överkurs och finlir", där jag kan posta mina trådar av denna karaktär... 🤪

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mikael63 sade:

I dialogen för att öppna filer, eller som i mitt fall välja in filer för annat ändamål att öppna, kan man skriva ex.

Osäker på om begränsningen här handlar om antal tecken i det fältet eller maxlängden för en sökväg. Oavsett detta, här en artikel om att öka längden för sökvägar.

How to Make Windows 10 Accept File Paths Over 260 Characters (howtogeek.com)

 

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det handlar om antalet tecken i den dialogen.

Testade att ändra både i registret och via Gruppolicy (och startade om) men icke.

Dock har jag hamnat i taket angående maxlängd i sökvägen i annat sammanhang. Eller egentligen i samma sammanhang. Det är de långa temporära namnen som stökar till det. Hoppas de problemen löstes.

Jag skulle ju kunna mappa C:\Långasökvägen\annanlångsökväg\ytterligare en som ex. Z: Då behöver det göras om för varje "huvudkatalog" men det kanske det kan vara värt.. jag håller på med ett skript i Automate som tar fram (enbart) aktuella filer och sparar i en textfil. Jag får dock inte till detta med att ta bort ny rad, eller skippa att lägga till ny rad. Kanske nåt som man får hantera i Excel i stället?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, Mikael63 sade:

Jag skulle ju kunna mappa

Nä.. då kommer jag att såga av den gren jag sitter på.. eller den gren andra sitter på åtminstone..

Har försökt att söka på nätet och hittar några frågeställningar som i princip är identisk med min. Det nedslående svaret är att det inte går att ändra på detta.
Jag får försöka finna annan lösning 😔

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror du hittat något som kallas för "edge case", dvs ett fall som är så ovanligt att man inte brytt sig om att hantera det. Som ChristerE nämner, maxländ för sökväg är 260, så det är inte allt för många som behöver mer än så många tecken. Så varför det saknas ett, begriper jag inte...
 

Men en möjlig lösning är att använda korta dos-filnamnet. Jag skapade en excel fil med namn Detta är ett långtfilnamn. Så detså.xlsx Och i öppna dialogen så skrev jag DETTAR~1.XLS Och det gick jättefint att öppna. Samma trick borde gå att använda på mappar tycker jag. Men det har jag inte provat.

Redigerad av _.M
  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag kollar på en (1) fil som ligger på sin "rätta" plats så är hela teckenlängden för den 233 tecken. Då tillkommer det 10 filer till som ska få plats.

dir /X visar enbart det långa namnet

Ska jag använda det korta namnet måste det även fungera för sökvägarna, inte bara filerna.

Det skulle då bli 78 tecken x 11 plus 22 snuffar och 10 mellanslag vilket ger 890 tecken!

***

Får försöka angripa detta på annat sätt.  Har kommit bra långt med Automate men kan inte greppa sista delen, kommer hit

 image.png.4a800560cd3d3be4fb8990c845c5b56e.png 

och kan med pil ner x 3 samt enter öppna fildialogen ovan för att där klistra in en fil och sedan loopar det på men problemet är att sedan jag lagt till ett dokument ser dialogen annorlunda ut

 image.png.794376bb4ec5a8920fd2fdd2e36c5328.png 

och då behöver jag ha pil ner x 4 i stället..

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 8/17/2023 at 11:15 AM, Mikael63 said:

Kan man skapa någon form av länk/alias/mappning, något som Windows ändå uppfattar som korrekt sökväg(ar)?
Ja eller sökväg ja... alla de filer som jag vill få med har ju någonstans en gemensam lång sökväg som om man kunde använda en gång i början?

Du har både symboliska länkar och något som på engelska kallas för Directory Junction. Symboliska länkar kräver administratörsrättigheter för att skapa, Junctions är jag osäker på. mklink heter programmet som skapar både symboliska länkar och junctions, det körs också i kommandoprompten.

Redigerad av _.M
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

57 minuter sedan, _.M sade:

kräver administratörsrättigheter

Det stökar till det, om det skulle gå med den metoden. Som lokal admin har jag inte access till nätverksresursen där filerna ligger. Kör jag detta på lokala filer skapas länk men den är då inte åtkomlig för mig som vanlig användare.

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har mellanslag i sökvägarna varför jag satte "snuffar kring dem" och både symboliska och junction skapades.
Jag tog bara med en sökväg, inte hela vägen till en fil ännu. Testar mer...

Ed.

ÄH! Varför kan inte kommandotolken minnas tidigare kommandon 😡

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm.

image.png.932038e11f5d62c5f7a675dd58d9ce15.png

Vet inte hur jag kör Utforskaren som lokal admin? Att starta den via kommandotolken, startad som lokal admin, ger ovanstående resultat. Men där kommer jag nu åt sökvägen till nätverksresursen.

OM det går att få till just detta så gäller det att det då går att klistra in "Länk1" "Länk2" osv i den fildialogen och att filerna som länkarna pekar på då öppnas. (eller i mitt fall väljs in)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar vem som sa att man skulle gå över ån efter vatten 🤪

En vanlig genväg funkar ju!

Återstår lite automatik för detta då...

Tillägg: Ifall ni liksom jag funderar varför inte detta var testat tidigare så kan det bero på:

1. Jag var lat som vanligt, frågade först, tänkte (långt) senare

2. Testade med filer i sin enklaste form, textfiler. Programmet där jag ska in med dessa filer/länkar hanterar inte textfiler, något jag tog för givet ingick i "Alla filer".

image.png.6801e671f396f5d57c83188a723eaad5.png

 

Nu ser det ut som att det tar stopp lika för.....t. Automate, som jag hade tänkt skulle loopa alla filer jag vill ha med har ingen färdig funktion för länkar/shortcuts. Via "commandline" verkar det vara mklink man ska använda, vilket inte går då...

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

Jag tror mig ha hittat en acceptabel lösning:

I Total Commander, Välj katalog, sök efter de filtyper som ska inkluderas, Visa listan i panelen, Välj alla, Shift+ctrl+F5 (skapa genvägar i andra panelen), ta bort ev. genvägar som inte ska finnas.

Sedan kan man peka på dessa genvägar i fildialogen. Genvägarna kan ligga i en valfri temporär mapp eftersom de, när de behöver användas, ändå behöver skapas på nytt.

Skulle det vara långa namn på många genvägar kan man enkelt döpa om dem med Total Commander.

  • Like 2
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återkoppling.

Har nu en metod för att ändra innehållet i genvägarna som alternativ till att skapa dem på nytt:
Programmet Shortcut Search And Replace. Det är Freeware men vid klick för att ladda ner kommer man till en sida där man ska logga in via Paypal. Klick på länk till vänster hämtar en zip-fil direkt. Inget att installera, bara packa upp och köra.

 

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...