Gå till innehåll

G-mailkonto på fel språk


kiwi01

Recommended Posts

Jag har sedan gammalt 2 olika  Gmailadresser , dessutom ytterligare ett konto som används av en vän till mig, i hans namn givetvis. Numera har han Gmailappen i mobilen där han mestadels läser sina mail, men ibland vill han att jag ska läsa något av meddelandena så det är bra att att kontot finns kvar även på min skärm.
Nu har hans 20-åriga son flyttat hem till honom från ett annat land, och ska söka jobb. Även han har ett Gmailkonto i sin Iphone som de båda ville att han skulle flytta över till min dator då han än så länge saknar egen dator. Överflyttningen klarade de två bättre än jag, jag hade ingen aning, men bara för att kontot blev synligt var det inte bara att logga in, det krävdes ett flertal Ja-svar och sifferkoder, det gick bra och han kunde se sina mail.
Vilken succe tänkte jag.

På morgonen satte jag mig vid datorn, öppnade Chrome och fick den vanliga frågan ”Vem ska logga in? Dvs jag, eller min vän, och även sonen hade nu egen profil vilket jag uppfattade som positivt.

Det första jag gjorde var att gå till mitt gmail, klickade på gmail i högra hörnet och upp kom en sida med en mängd instruktioner på SPANSKA.
Jag brukar inte gripas av panik med denna gång gjorde jag det. Nåväl, jag visste ju var jag skriva min mailadress och lösenordet så jag gjorde så, men det räckte så klart inte utan jag var tvungen att bekräfta att jag inte var en ananas eller gorilla eller robot eller vad det nu var, men fortfarande var allt på spanska. Kommer inte ihåg om jag fick en instruktion eller om jag bara fick ett infall att klicka på min profil för Goole-kontot längs upp i högra hörnet – efter att ha gjort det var jag äntligen på min vanliga gmail på svenska. Har inte vågat logga ut, ifall samma problem uppstår varje gång är det inte säkert att jag kommer ihåg hur jag löste det.

MEN: Hur i h*l*e*e kunde det bli så här???

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, kiwi01 sade:

Har inte vågat logga ut,

Nog måste du väl våga logga ut. Det är ju hemskt att vara inloggad i flera timmar. Jag tror att du råkade komma åt "ändra språk" när du loggade in. Här står det hur man ändrar språk i sin Gmail i datorn på svenska
https://support.google.com/mail/answer/17091?hl=sv&co=GENIE.Platform%3DDesktop Ändra språkinställningarna för Gmail
och på spanska
https://support.google.com/mail/answer/17091?hl=es&co=GENIE.Platform%3DDesktop&sjid=9148363683333700686-EU Cambiar la configuración de idioma de Gmail

Bekräfta heter Confirmar på spanska.

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är stört omöjligt för mig att av misstag och genom att klicka fel byta språk, den möjligheten finns inte.  Inte på min skärm.
Den möjligheten måste aktivt sökas upp och det väl rimligt att tro att man i samband med valet få frågan ”är du säker på att du vill byta språk?” eller liknande, och att man i så fall blir ombedd att identifiera sig ett par gånger. Det har ju inte hänt.

Sonen har engelska som språk, om han inte har bytt till svenska.
Han skrev ingenting i min dator.
Allt såg normalt ut när jag loggade ut kvällen innan.

Redigerad av kiwi01
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...