candela Posted August 27 Share Posted August 27 (edited) Hej! Vill installera om Windows 11 på min dator. Har skaffat USB-minne 32GB. När jag försöker ladda ner Windows 11 hamnar jag i en ruta som jag inte vet hur jag fortsätta. Hoppas någon kan ge mig en steg för steg instruktion för att ladda ner och installera. Har ett Microsoftkonto så det bör väl finnas en digital licens. Med vänlig hälsning candela Edited August 27 by candela Komplettering Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted August 27 Share Posted August 27 Varifrån försöker du hämta Windows 11? Ska allt som finns på datorn nu bort helt så att det blir en helt ny och fräsch installation eller är det frågan om en reparationsinstallation där dina egna filer ska vara kvar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
candela Posted August 27 Author Share Posted August 27 (edited) Hej Cecilia! Jag vill göra en fräsch intallation med bibehållande av mina personliga filer. Jag har lagt filerna i molnet. Vad menar du med allt som finns på datorn? Är det appar som fanns med vid datorköpet eller som jag lagt till som Microsoft365. AV-skydd kommer jag att återinstallera samt kanske Ccleaner. Jag har ett Microsoftkonto så jag bör väl ha en digitallicensnyckel. Edited August 27 by candela komplettering Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Solution Cecilia Posted August 27 Solution Share Posted August 27 Hej! Alltså om alla filer (Windows, dina egna och allt annat) ska bort. Om Windows fungerar så finns det en inbyggd funktion för att ominstallera och då går det även att behålla ens egna filer (bilder, dokument och liknande) se sidan https://support.microsoft.com/sv-se/windows/ge-datorn-en-helt-ny-start-0ef73740-b927-549b-b7c9-e6f2b48d275e#ID0EBD=Windows_11 På sidan https://support.microsoft.com/sv-se/windows/återställningsalternativ-i-windows-31ce2444-7de3-818c-d626-e3b5a3024da5#WindowsVersion=Windows_11 finns en lista över olika sorters återställningar och installationer. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted August 28 Share Posted August 28 Ska jag tolka det som att det gick bra att ominstallera? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
candela Posted August 28 Author Share Posted August 28 Ja det fungerade. Men jag har förlorat mina kontakter. Kommer inte ihåg lösenord till Outlook datafiler. Kontakterna finns kvar på Gmail. Skall försöka exportera kontakterna tll outlook samt kalender. /candela 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted August 28 Share Posted August 28 Tråkigt! Finns det ingen bra funktion för att komma in i Outlook igen när man har glömt lösenordet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
candela Posted August 28 Author Share Posted August 28 Har också upptäckt detta. Får väl uppdatera manuellt till att börja med. Tack för att du ställerupp😃. Du är en ängel! /candela 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
candela Posted August 28 Author Share Posted August 28 (edited) Hej igen! Hur får jag bort detta? Kommer upp varje gång jag startar Outlook. Kommer inte ihåg lösenord. /candela Edited August 28 by Cecilia Synlig mejladress i borttagen bild /Cecilia, moderator Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted August 28 Share Posted August 28 (edited) Låta bli att starta Outlook? Jag antar att Outlook inte fungerar när det inte går att öppna databasfilen. Jag tog för säkerhets skull bort din bild eftersom den visade din mejladress. Edited August 28 by Cecilia 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
candela Posted August 29 Author Share Posted August 29 (edited) Tack! Outlook fungerar men rutan om lösenord dyker upp och jag tar bort den och kan fortsätta. Funderar på att inte förnya abonnemanget på Microsoft365 som gäller framt till mars 2024. Gmail fungerar ju utmärkt samt Libre Office. Har just nu inte installerat om Cclener, vet inte om den gör större nytta än skada. /candela Edited August 29 by candela Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael63 Posted August 29 Share Posted August 29 23 timmar sedan, Cecilia sade: Tråkigt! Finns det ingen bra funktion för att komma in i Outlook igen när man har glömt lösenordet? Kanske denna: https://www.nirsoft.net/utils/pst_password.html Jag tillåts inte köra just den filen men NirSoft är ett pålitligt företag. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted August 29 Share Posted August 29 På sidan https://superuser.com/questions/108739/the-outlook-data-file-cant-be-accessed-how-do-i-repair-it finns det ett antal tips. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted August 29 Share Posted August 29 Okej, kan du förklara vad som är förvirrande och ledsamt? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
candela Posted August 30 Author Share Posted August 30 Mina datorkunskaper är begränsade och jag förstår inte de olika förslagen till lösningar. Tyvärr. /candela Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted August 30 Share Posted August 30 Har du flera mejl-konton inlagda i Outlook enligt Outlooks kontoinställningar? I så fall: Fungerar det att ta emot och skicka mejl för samtliga? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
candela Posted August 30 Author Share Posted August 30 Ja. Efter ominstallation har jag nu IMAP. Tidigare hade vi POP. Har inte testa att åter använda POP-server. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted August 30 Share Posted August 30 Då ska kontot med POP-anslutning bort men först måste du nog se till att inga mejl försvinner samtidigt så de som ligger i POP-kontots inkorg måste flyttas till någon annan mapp och samma sak med andra mappar som ligger explicit i/under POP-kontot. Jag har inte Outlook så jag kan inte ge några exakta anvisningar. https://support.microsoft.com/sv-se/office/ta-bort-eller-radera-ett-e-postkonto-från-outlook-1fa900ae-6dc8-468c-b754-10292f7ee47a Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
candela Posted August 30 Author Share Posted August 30 Kontot med POP-anslutning borta. Inga mejl saknas. Slutar använda Outlook när mitt abonnemang upphör. Använder Gmail i fortsättningen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts