Gå till innehåll

Vad är det här för klumpar på hdmi-kabeln?


Tomas E
Gå till lösning Löst av Thirteen,

Recommended Posts

Är det så kallade ferrit-kärnor som sitter på kabeln eller vad är det för något?

20230929_161933.thumb.jpg.133e1b1984084e818c386cc5c87bb73c.jpg

Den hör till min Samsung skärm men är för kort och därför har jag anslutit en annan längre hdmi-kabel istället. Det fungerar ju uppenbarligen lika bra utan sådana här klumpar. Så varför behövs de?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag förstår det ska de alltså dämpa elektromagnetiska störningar.

Det här ska vara en HDMI-kabel med  ferritkärnor.

we4431942_3.png

Förutom att det verkar vara guldpläterade kontakter ser den ut som den jag har. Får nog kolla med Kjell % Company beträffande min kabel, om den också har inbyggda.

Här hittade jag en annan diskussion.

https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?t=97941

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inom elektronikvärlden har järnkärnor använts under många år. Redan under min utbildning på gymnasiet fick vi lära oss syftet med järnkärnor. Den som öppnat nätaggregat av olika slag har säkert sett dessa ringkärnor med kablar genomdragna. Ännu bättre effekt får man om kablarna är "snodda" ett par varv runt järnkärnan och inte bara genomdragna genom järnkärnan.

Järnkärnan skapar ett lågpassfilter. Själva järnkärnan "jobbar" tillsammans med kapacitansen som uppstår mellan de olika ledarna och själva järnkärnan. Tillsammans bildar de ett LC-filter som begränsar högfrekvens att passera förbi järnkärnan. Syftet är att minska EMI och därmed säkerställa att den önskade signalen inte störs. 
 

Lågpassfilter finner man även i ljudapparater. En frekvensvariator, även kallad tonkontroll eller equalizer, är lågpassfilter. I dessa kretsar är det vanligast att man använder motstånd och kondensatorer som bildar RC-filter med specifika önskemål. En diskantkontroll har en kombination av högpassfilter och lågpassfilter för att egenskapen för den skall bli som önskad.

En ljudförstärkare som skickar ut en signal till en dedikerad bashögtalare, även kallad subbas eller subwoofer, har ett mycket brant lågpassfilter. Här är ingen annan frekvens än de lägsta önskvärda. Inom elektroniken är det en fördel att använda motstånd (resistorer) framför spolar/järnkärnor då kostnaden är lägre.

En högtalare med flera element har ett delningsfilter inbyggt. Delningsfiltret är en kombination av lågpassfilter och högpassfilter. Eftersom de är passiva filter och skall klara höga effekter används kondensatorer, järnkärnor och spolar i synnerhet kombinerade med effekttåliga motstånd. 
 

Lågpassfilter används således i många sammanhang. Järnkärnor som finns på olika typer av kablar sitter där för att de skall vara så fria som möjligt från störningar så att de önskvärda signalerna får göra det jobb de är ämnade för. Med andra ord fyller järnkärnorna en funktion.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(I sammanhanget bara)

Jag har två st kablar, HDMI-DVI, en kort, med ferriter, ett ytterhölje typ spunnet garn som ger ett gediget intryck, ett intryck som kan vara falskt. Den andra är längre, med ferriter, vanligt slätt ytterhölje som de på bilderna ovan.

Till en början hade jag den längre kabeln ansluten från dator 1, via docka, till skärm A. Den korta hade jag från dator 2 direkt till skärm B.
Här uppstod då täta störningar som medförde att skärm A blinkade till. Inga sådana störningar på skärm B men den används bara några minuter varje dag.
Så kunde jag inte ha det. Möblerade om så att skärm B fick en annan position och fick då ta den långa kabeln. Skärm A fick den korta.

Nu är det inga störningar på skärm A men skärm B blinkar till varje gång ett, i samma rum, kylskåp stannar.

Den kylen har varit ett störningsmoment i andra sammanhang och jag har vidtagit vissa motåtgärder och tror jag behöver gå vidare med just det. (Skapar kanske tråd senare)
"Det andra sammanhanget" har medfört att jag klämt fast ferritkärnor på nästan alla USB-anslutna enheter och nu har jag även satt dit en extra på den långa HDMI-kabeln. 

Med det sagt menar jag att ferritkärnor på en HDMI-kabel inte per automatik behöver innebära att den är okänslig mot störningar. Längd och uppbyggnad kan också vara av betydelse.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Mikael63 sade:

(I sammanhanget bara)

Med det sagt menar jag att ferritkärnor på en HDMI-kabel inte per automatik behöver innebära att den är okänslig mot störningar. Längd och uppbyggnad kan också vara av betydelse.

Ingen regel utan undantag.

Jag använder en 10 meter lång HDMI-kabel från min stationära huvuddator till min TVn. Den har inga ferritkärnor och jag märker inga störningar. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2023-09-29 at 21:48, X-Men sade:

Ännu bättre effekt får man om kablarna är "snodda" ett par varv runt järnkärnan och inte bara genomdragna genom järnkärnan.

En sån följde med min Canon XA50 Camcorder så jag var införlivad med termen. Dock var jag som sagt osäker på vad som satt på HDMI-kabeln eftersom de ser annorlunda ut och inte sitter på en vanlig strömkabel. Men jag förstår nu att kärnorna fyller syften i olika sammanhang.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
On 2023-09-30 at 09:42, Mikael63 sade:

Nu är det inga störningar på skärm A men skärm B blinkar till varje gång ett, i samma rum, kylskåp stannar.

 

On 2023-09-30 at 09:56, X-Men sade:

Ingen regel utan undantag.

Jag använder en 10 meter lång HDMI-kabel från min stationära huvuddator till min TVn. Den har inga ferritkärnor och jag märker inga störningar. 

 

Det verkar alltså som att man med lätthet märker om man behöver "ferritera"* sina kablar?

Jag har i alla fall inte märkt några störningar som är så pass stora som att skärmen börjar blinka eller liknande. Det har alltså ingen betydelse för bildskärpa mm som kan  kopplas till själva bildskärmens egenskaper? Jag tänker på upplevelse av HDR t ex. Eller för att jämföra med Hifi-produkter där man får bättre ljud genom en bättre kabel.

*(säg det lite slarvigt så låter det som fritera :D)

Redigerad av Tomas E
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

40 minuter sedan, Tomas E sade:

Kanske lite OT, men fick nyligen veta att det bästa (och nördigaste) är att använda en USB-C-kabel. Hade ingen aning om att man kunde använda dessa som bildskärmskabel, och dessutom få bättre färgåtergivning än med displayportskabel.

Du får gärna berätta vad det är med USB-C-kontakten på en kabel som gör att signalen blir bättre (den är i digital form) än i en annan kontakttyp, som Displayport-kontakt på en kabel. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, X-Men sade:

Du får gärna berätta vad det är med USB-C-kontakten på en kabel som gör att signalen blir bättre (den är i digital form) än i en annan kontakttyp, som Displayport-kontakt på en kabel. 

Ring Scandinavian Photo och fråga. Det var deras kundtjänst som upplyste mig i samband med att jag frågade om displaykabel. "Om du har USB-C på datorn så använd det istället, men då är vi på riktig nördnivå" var den ungefärliga ordalydelsen. Det blev lite sur känsla när jag inte kan installera ett USB-C-kort på min dator, men om du menar att det inte har nån betydelse så känns det genast bättre.

Har i alla fall fått uppfattningen att displayport är bättre än HDMI. De signalerna är väl också båda digitala men det där kan du mycket bättre än jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, Tomas E sade:

Ring Scandinavian Photo och fråga. Det var deras kundtjänst som upplyste mig i samband med att jag frågade om displaykabel. "Om du har USB-C på datorn så använd det istället, men då är vi på riktig nördnivå" var den ungefärliga ordalydelsen. Det blev lite sur känsla när jag inte kan installera ett USB-C-kort på min dator, men om du menar att det inte har nån betydelse så känns det genast bättre.

Har i alla fall fått uppfattningen att displayport är bättre än HDMI. De signalerna är väl också båda digitala men det där kan du mycket bättre än jag.

OT!

Det är det här som med mycket annat. För att få det ut det som krävs måste hårdvaran uppfylla de tekniska villkor som gäller för att det skall fungera. Om skärmen inte stöder de tekniska funktioner som en USB-C - eller Displayport-kabel kan ge behövs ingen speciell kabel.

Det handlar i huvudsak om tilläggsfunktioner. Displayport har stöd för t.ex. både G-synk och Free-synk. Stöder inte skärmen funktionen och du har en kabel hemma, varför köpa ny?

Stöder inte grafikkortet funktionerna och du inte avser att köpa nytt grafikkort, varför köpa ny kabel?
Att byta gränssnitt bara för att det finns tillgång till funktioner du ändå inte använder, varför bry sig?

Displayport tillåter högre upplösning av bildsignalen än HDMI. Har du ingen skärm som klarar över 8k fixar HDMI även den signalen. Det finns dock tillägg i protokollet som skiljer DP från HDMI.
Något som bör betonas är att det inte är kabeln i sig som begränsar, det är gränssnittet.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har skärmen även USB-uttag för andra enheter (tangentbord, mus, disk med mera) finns stöd för USB-signaler i såväl USB-C-anslutningen som DP. Här är HDMI ett sämre val då HDMI inte stöder kommunikation av USB om tanken är att använda de extra USB-uttagen på skärmen. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
On 2023-10-05 at 11:14, X-Men sade:

Har skärmen även USB-uttag för andra enheter (tangentbord, mus, disk med mera) finns stöd för USB-signaler i såväl USB-C-anslutningen som DP. Här är HDMI ett sämre val då HDMI inte stöder kommunikation av USB om tanken är att använda de extra USB-uttagen på skärmen. 

USB-A-uttagen fungerar inte med mitt tangentbord i alla fall. Tangentbordets belysning förblir avstängt även om jag kopplar in det i skärmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

58 minuter sedan, Tomas E sade:

USB-A-uttagen fungerar inte med mitt tangentbord i alla fall. Tangentbordets belysning förblir avstängt även om jag kopplar in det i skärmen.

 

AF53D641-180A-4301-815F-401E199F2CA5.thumb.jpeg.727d557c59240d346a76bbfc39c2fb3e.jpeg

Enligt bruksanvisningen till din skärm är det enbart USB-C-ingången som aktiverar USB-portarna på skärmen. Jag utgår från att det är skärmen från en tidigare tråd som är aktuell i detta ärende.

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, kanske borde gjort en separat tråd...

Men, jag fattar egentligen inte vad det handlar om. Ska man ansluta en strömkälla till USB-C för att använda USB-A??? Eller ska man ha USB-A-kontakt i den ände som är kopplad till datorn och USB-C i andra änden till skärmen som vidareförmedlar stömmen till USB-A-kontakterna på skärmen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, Tomas E sade:

Jo, kanske borde gjort en separat tråd...

Men, jag fattar egentligen inte vad det handlar om. Ska man ansluta en strömkälla till USB-C för att använda USB-A??? Eller ska man ha USB-A-kontakt i den ände som är kopplad till datorn och USB-C i andra änden till skärmen som vidareförmedlar stömmen till USB-A-kontakterna på skärmen?

Min tolkning är att en USB-C-kabel ansluts till datorn och skärmen med en DP-kontakt. Kabeln skall således vara en USB-C till DP. De spänningar som krävs för hubben i skärmen kommer via USB-C-uttaget i datorn. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...