Gå till innehåll

Grafikens drivrutiner slutar svara samt datorn stänger sig själv ibland!


Recommended Posts

Hm!

Hej igen! Det förklarar varför jag inte har den som kallas för SP3 och det som finns i Rollup pack (sk. SP2), är ju redan installerad.

Ni ska ha tack båda två samt alla andra som försökt att hjälpa till. Jag tror inte vi kommer så mycket längre med det här. Jag har provat att installera

om drivrutinerna för grafikkortet samt kollat av att inget går för varmt i datorn heller. Den verkar lite stabilare nu så jag kan nog leva med det.

Mvh!

Alf K

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du överklockning inställt i BIOS för ditt moderkort? 
Skulle du kunna tänka dig att ändra BIOS till "Default" - läge?

Prova att avinstallera säkerhetsprogrammet (antivirusprogram) och testa om det gör skillnad.

Hämta DirectX och installera det för att se om det hjälper på problemet. Du hämtar det här:

https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=35

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Nej, jag har inte överklockat den fast det går att göra och jag byggde den själv för flera år sedan. Fick byta nätaggregat när den fösta sa upp sig.

Nu sitter det en 850Watt nätaggregat i datorn och den räcker gott och väl. Jag har dessutom under årens lopp bytt till snabbare CPU och ett rejält kylfläkt och bytt grafikkort en gång. Pga nya grafikkortet fick jag byta till en större datorlåda eftersom grafikkortet inte rymdes i gamla lådan som var normal storlek.

Mvh!

Alf K

Redigerad av Peruna
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Peruna sade:

Hej igen!

Nej, jag har inte överklockat den fast det går att göra och jag byggde den själv för flera år sedan. Fick byta nätaggregat när den fösta sa upp sig.

Nu sitter det en 850Watt nätaggregat i datorn och den räcker gott och väl. Jag har dessutom under årens lopp bytt till snabbare CPU och ett rejält kylfläkt och bytt grafikkort en gång. Pga nya grafikkortet fick jag byta till en större datorlåda eftersom grafikkortet inte rymdes i gamla lådan som var normal storlek.

Mvh!

Alf K

Enligt information i ett tidigare inlägg från dig har du idag en processor Intel i7-950 och grafikkort GTX680. 
Uppgifterna stämmer förmodar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OT:
 

Din processor är som modell över 14 år gammal idag. Vid årsskiftet går den upp till 15 år gammal.

Den här processorn är idag lite bättre än den du kör med:

Pentium Gold 6405

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5724966
 

Trots att den är lite bättre än din nuvarande förbrukar den som mest bara 58W mot din, som förbrukar som mest 130W.

Denna AMD-processor, Ryzen 3 - 4100, är överlägsen din nuvarande CPU

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=6090823
 

Trots att den är överlägsen din CPU förbrukar den som mest 65W mot din nuvarande, som förbrukar 130W.

 Grafikkortet du har lanserades år 2012, d.v.s. snart 12 år sedan. 

Ett grafikkort av modellen GTX 1650 ger bättre prestanda än det kort du använder idag.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5436503

Trots att GTX 1650 presterar bättre än GTX 680 förbrukar det som mest bara 75W mot det du har idag, som slukar i sig hela 195W.

 Visst kostar det att byta upp sig men du får en betydligt lägre elräkning. Dessutom skulle du kunnat köpa ett nätaggregat med lägre effekt och kommit undan med mindre pengar.

Det är inte direkt några nya komponenter du har. 

Åter till ämnet:

Har du provat att avinstallera säkerhetsprogrammet och installera DirectX?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OT: Finns ingen anledning att uppgradera datorn med Win 7 mer. Den nya datorn jag har räcker gått och väl. Det är en AMD Ryzen 7 med Win10.

Bra bygge eftersom den hållit mer än 15 år.🙂

Till ämnet: DirectX har inga problem heller och visst kan man prova att installera om FSecure som jag har. Nu har datorn inte kraschat på 5 dagar utan det är bara problemet med grafikkortsdrivrutinerna som troligen spökar med att sluta svara i några sekunder och det registreras inte av programmet WhoCrashed.

Alf K

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 timmar sedan, X-Men sade:

Jag visste inte att du har byggt en nyare dator också.
Nu vet jag. Vad jag förstår innebär ditt svar att denna tråd är avslutad.

Hej!

I en tidigare post nämnde jag att jag har en nyare dator med Win 10 samt att vi kan nog avsluta detta eftersom vi inte kommer mycket längre.

Den gamla datorn har varit relativt stabil senaste veckan och jag tackar alla för hjälpen.

Mvh!

Alf K

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...