Gå till innehåll

Grafikens drivrutiner slutar svara samt datorn stänger sig själv ibland!


Recommended Posts

Hej

Min gamla dator jag byggt själv för ett antal år sedan har börjat må dåligt. Jag har även under årens lopp bytt Nätaggregat och grafikkort pga att de gått sönder.

Nu behöver jag hjälp med att få den att fungera normalt igen. Det började väl för några månader sedan att bildskärmen blev svart några sekunder och sedan normal

igen med meddelande om att grafikens drivrutiner slutade att svara. Nu senaste månaden har det också hänt att den stängt av sig självt pga allvarligt fel.

Vet inte om det finns information i Event loggen eller vad det nu heter men där begriper jag ingenting om.

Provade att köra "dxdiag" men allt normalt där.

Datorn

Win7 pro 64-bit

Grafikkort Nvidia Geforce GTX 680 Jag har de senaste drivrutinerna!

12GB Ram

Tacksam för all hjälp!

Alf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, Cecilia sade:

Har du prövat med att installera någon äldre drivrutin?
Det är ju inte säkert att de senaste är kompatibla med Windows 7.

Den senaste versionen för TS grafikkort skall fungera. Den släpptes den 26 juni 2023 och har versionsnummer 474.44

Jag har utgått från att TS hämtar drivrutin för sin modell och inte någon annan modell.

https://www.nvidia.com/Download/driverResults.aspx/205738/en-us/

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Peruna sade:

Det började väl för några månader sedan att bildskärmen blev svart några sekunder och sedan normal

igen med meddelande om att grafikens drivrutiner slutade att svara.

Fortsätter just detta problem med grafiken?

Eller är det "endast" detta med avstängning som är problemen numera?

3 timmar sedan, Peruna sade:

Nu senaste månaden har det också hänt att den stängt av sig självt pga allvarligt fel.

Jag vet inte orsaken till det ena eller det andra men tänker att det det kanske handlar om isolerade händelser?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, Cecilia sade:

Har du prövat med att installera någon äldre drivrutin?
Det är ju inte säkert att de senaste är kompatibla med Windows 7.

Hej Cecilia!

Drivrutinerna har fungerat tidigare utan problem och Win7 är så pass gammalt så Live Update är avstängt eftersom support med uppdateringar upphört.

Men bra tips ändå ifall det skulle fungera!

Alf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Mikael63 sade:

Fortsätter just detta problem med grafiken?

Eller är det "endast" detta med avstängning som är problemen numera?

Jag vet inte orsaken till det ena eller det andra men tänker att det det kanske handlar om isolerade händelser?

Båda typerna av fel förekommer men senaste månaden så har datorn stängt av sig själv, Tidigare skedde det inte utan då var det bara drivrutinerna för grafikkortet som slutade svara några sekunder med svart skärm som följd för att sedan bli normal skärm.

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, Peruna sade:

Båda typerna av fel förekommer men senaste månaden så har datorn stängt av sig själv, Tidigare skedde det inte utan då var det bara drivrutinerna för grafikkortet som slutade svara några sekunder med svart skärm som följd för att sedan bli normal skärm.

En vanlig anledning till att datorer stänger av sig är för att någon del riskerar att överhettas. Har du något program som kan visa olika temperaturer i datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

God Morgon mina vänner.

Nu har jag gjort min hemläxa. Problemet verkar ha att göra med drivrutinerna till grafik kortet.

Har använt WhoCrashed programmet. Bifogar rapport på det i Open Office fil.

Jag har också använd programmet Speecy för att kolla temperaturen och allt verkar normalt.

Hoppas att ni kan tolka rapporten bättre än mig och komma förslag för åtgärd av mig.

Alf

CrashReport.odt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tar mig den friheten:

 

On Tue 2023-10-03 09:22:31 your computer crashed or a problem was reported
Crash dump file:	C:\Windows\Minidump\100323-33446-01.dmp (Minidump)
Bugcheck code:	0x116(0xFFFFFA800A134010, 0xFFFFF880051EA23C, 0xFFFFFFFFC000009A, 0x4)
Bugcheck name:	VIDEO_TDR_ERROR

Driver or module in which error occurred:	nvlddmkm.sys (nvlddmkm+0x7A223C)

File path:	C:\Windows\system32\DRIVERS\nvlddmkm.sys
Description:	NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version 347.09
Product:	NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version 347.09 

Company:	NVIDIA Corporation

Bug check description:	This indicates that an attempt to reset the display driver and recover from a timeout failed.
Analysis:	This is a video related crash. A third party driver was identified as the probable root cause of this system error. 
It is suggested you look for an update for the following driver: 
nvlddmkm.sys (NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version 347.09 , NVIDIA Corporation).
Google query:	nvlddmkm NVIDIA Corporation VIDEO_TDR_ERROR

	


On Tue 2023-10-03 09:22:31 your computer crashed or a problem was reported
Crash dump file:	C:\Windows\MEMORY.DMP (Kernel memory dump)
Bugcheck code:	0x116(0xFFFFFA800A134010, 0xFFFFF880051EA23C, 0xFFFFFFFFC000009A, 0x4)
Bugcheck name:	VIDEO_TDR_ERROR

Driver or module in which error occurred:	dxgkrnl.sys (dxgkrnl!TdrResetFromTimeout+0x214)

File path:	C:\Windows\System32\drivers\dxgkrnl.sys
Description:	DirectX Graphics Kernel
Product:	Microsoft® Windows® Operating System
Company:	Microsoft Corporation
Bug check description:	This indicates that an attempt to reset the display driver and recover from a timeout failed.
Analysis:	This is a video related crash. A DirectX driver was identified on the stack. Since there is no other responsible driver detected, it is suggested that you look for an updated driver for your graphics hardware. It's also possible that your graphics hardware was non-functional or overheated.
	


On Sat 2023-09-30 14:36:48 your computer crashed or a problem was reported
Crash dump file:	C:\Windows\Minidump\100123-22916-01.dmp (Minidump)
Bugcheck code:	0x116(0xFFFFFA800F2574E0, 0xFFFFF8800507323C, 0xFFFFFFFFC000009A, 0x4)
Bugcheck name:	VIDEO_TDR_ERROR

Driver or module in which error occurred:	nvlddmkm.sys (nvlddmkm+0x7A223C)

File path:	C:\Windows\system32\DRIVERS\nvlddmkm.sys
Description:	NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version 347.09
Product:	NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version 347.09 

Company:	NVIDIA Corporation

Bug check description:	This indicates that an attempt to reset the display driver and recover from a timeout failed.
Analysis:	This is a video related crash. A third party driver was identified as the probable root cause of this system error. 
It is suggested you look for an update for the following driver: 
nvlddmkm.sys (NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version 347.09 , NVIDIA Corporation).
Google query:	nvlddmkm NVIDIA Corporation VIDEO_TDR_ERROR

	



Conclusion


3 crash dumps have been found and analyzed. A third party driver has been identified to be causing system crashes on your computer. It is strongly suggested that you check for updates for these drivers on their company websites. Click on the links below to search with Google for updates for these drivers: 

nvlddmkm.sys (NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version 347.09 , NVIDIA Corporation)

If no updates for these drivers are available, try searching with Google on the names of these drivers in combination with the errors that have been reported for these drivers. Include the brand and model name of your computer as well in the query. This often yields interesting results from discussions on the web by users who have been experiencing similar problems.

Read the suggestions displayed in the bugcheck analysis above.

Note that it's not always possible to state with certainty whether a reported driver is responsible for crashing your system or that the root cause is in another module. Nonetheless it's suggested you look for updates for the products that these drivers belong to and regularly visit Windows update or enable automatic updates for Windows. In case a piece of malfunctioning hardware is causing trouble, a search with Google on the bug check errors together with the model name and brand of your computer may help you investigate this further. 
The analysis process took 0:00:46 (h:mm:ss). 





 

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt rapporten är det i huvudsak drivrutinen för grafikkortet som är problemet.
Dessutom anger rapporten att det inte är den senaste versionen som används. Det är möjligt att du installerat den senaste versionen men inte tagit bort den tidigare.

Mitt förslag är att du hämtar drivrutinen som finns i en länk i ett inlägg ovan (tidigare) som är version 474.44. 
När du startar installationen väljer du Advanced Installation. 
Du kan då välja att markera att installationsprogrammet skall utföra en ren installation (clean install). Det är en liten ruta som skall markeras.

Installationsprogrammet kommer att ta bort alla tidigare versioner av drivrutinen. Datorn startas om automatisk och därefter installerar programmet de nya versionerna.

Förslagsvis startar du om datorn när det är klart.
Eventuellt får du se till att uppdatera DirectX om grafikdrivrutinen inte gör det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provade igen och nu verkar det som det blev installerat, men nu fick jag annat knas på datorn i stället.

Bla får jag inte igång den andra skärmen som tidigare. Hade två skärmar inkopplade men nu verkar den inte känna av den andra.

Sedan såg jag flera gula trianglar i enhetshanteraren vilket jag inte hade tidigare. Bla skrivaren och nätverkskortet och även grafikortet.

När jag installerade om så valde jag anpassad samt ren installation och både grafikkorts drivrutiner och GeForce Experience.

När det var klart och jag stängt rutan så fick jag upp valet av anpassad installation och snabbinstallation igen. provade senare att installera på nytt utan att ta med

GeForce Experience men inte blev det bättre.

Nu är jag rådlös!

Alf

 

Katastrof.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Problemet bar delvist löst verkar det som. Eftersom den drivrutinen inte fungerade som någon rekommenderade för grafikkortet vägrade ta emot den av någon anledning.

Jag provade att ladda ned en äldre drivrutin från Nvidia hemsida och då gick det att installera samt att jag fick tillbaks så jag kan använda två bildskärmar igen.

Det som är kvar är att grafikkortets drivrutiner slutar svara ibland och skärmen blir svart för att efter några sekunder komma tillbaks igen.

Jag har inte haft någon krasch ännu där datorn stänger av sig själv så det är i alla fall bra.

Programmet WhoCrashed reagerar inte på att bildskärmens drivrutiner inte svarar så där får jag ingen hjälp.

Alf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Jag har haft en "crash" till den 14 Oktober annars har det varit ganska stabilt med den andra datorn utan mest varit att drivrutinerna slutar svara.

Det blev möjligt att få en "crash" rapport från den 14 och det märkliga är enligt den att det fortfarande handlar om konflikt med grafikdrivrutinerna.

Det är märkligt eftersom jag gjorde en anpassad och sk "Clean install" då så alla gamla drivrutiner tas bort och endast den sista installeras.

Här kommer rapporten om någon kan komma på vad som felas.

Alf

 

Crash 20231014.docx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

System Information (local)

 


 

Computer name:

ALF-DATOR

Windows version:

Windows 7 Service Pack 1, 6.1, build: 7601 (x64)

Windows dir:

C:\Windows

Hardware:

ASUSTeK Computer INC., Rampage II Extreme

CPU:

GenuineIntel Intel(R) Core(TM) i7 CPU 950 @ 3.07GHz 8664, level: 6

Processor count:

8 logical processors, active mask: 255

RAM:

12279,1MB



 

 

Crash Dump Analysis

 


Crash dumps are enabled on your computer. This system is not configured for complete or automatic crash dumps. For best results, configure your system to write out complete or automatic crash dumps. Select Tools->Crash Dump Configuration from the main menu to configure your system to write out complete memory dumps.

Crash dump directories:
C:\Windows
C:\Windows\Minidump

On Sat 2023-10-14 07:22:39 your computer crashed or a problem was reported
 

Crash dump file:

C:\Windows\Minidump\101423-25552-01.dmp (Minidump)

Bugcheck code:

0x116(0xFFFFFA800F514010, 0xFFFFF8800FECEEAC, 0xFFFFFFFFC00000B5, 0xA)

Bugcheck name:

VIDEO_TDR_ERROR

Driver or module in which error occurred:

nvlddmkm.sys (nvlddmkm+0xC96EAC)

File path:

C:\Windows\system32\DRIVERS\nvlddmkm.sys

Description:

NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version 461.40

Product:

NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version 461.40

Company:

NVIDIA Corporation

Bug check description:

This indicates that an attempt to reset the display driver and recover from a timeout failed.

Analysis:

This is a video related crash. A third party driver was identified as the probable root cause of this system error.
It is suggested you look for an update for the following driver:
nvlddmkm.sys (NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version 461.40 , NVIDIA Corporation).

Google query:

nvlddmkm NVIDIA Corporation VIDEO_TDR_ERROR

 

 



On Sat 2023-10-14 07:22:39 your computer crashed or a problem was reported
 

Crash dump file:

C:\Windows\MEMORY.DMP (Kernel memory dump)

Bugcheck code:

0x116(0xFFFFFA800F514010, 0xFFFFF8800FECEEAC, 0xFFFFFFFFC00000B5, 0xA)

Bugcheck name:

VIDEO_TDR_ERROR

Driver or module in which error occurred:

dxgkrnl.sys (dxgkrnl!TdrResetFromTimeout+0x214)

File path:

C:\Windows\System32\drivers\dxgkrnl.sys

Description:

DirectX Graphics Kernel

Product:

Microsoft® Windows® Operating System

Company:

Microsoft Corporation

Bug check description:

This indicates that an attempt to reset the display driver and recover from a timeout failed.

Analysis:

This is a video related crash. A DirectX driver was identified on the stack. Since there is no other responsible driver detected, it is suggested that you look for an updated driver for your graphics hardware. It's also possible that your graphics hardware was non-functional or overheated.

 

 



 

 

Conclusion

 


2 crash dumps have been found and analyzed. A third party driver has been identified to be causing system crashes on your computer. It is strongly suggested that you check for updates for these drivers on their company websites. Click on the links below to search with Google for updates for these drivers:

nvlddmkm.sys (NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version 461.40 , NVIDIA Corporation)

If no updates for these drivers are available, try searching with Google on the names of these drivers in combination with the errors that have been reported for these drivers. Include the brand and model name of your computer as well in the query. This often yields interesting results from discussions on the web by users who have been experiencing similar problems.

Read the suggestions displayed in the bugcheck analysis above.

Note that it's not always possible to state with certainty whether a reported driver is responsible for crashing your system or that the root cause is in another module. Nonetheless it's suggested you look for updates for the products that these drivers belong to and regularly visit Windows update or enable automatic updates for Windows. In case a piece of malfunctioning hardware is causing trouble, a search with Google on the bug check errors together with the model name and brand of your computer may help you investigate this further.

The analysis process took 0:02:54 (h:mm:ss).


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Peruna sade:

System Information (local)


 

Computer name:

ALF-DATOR

Windows version:

Windows 7 Service Pack 1, 6.1, build: 7601 (x64)

Windows dir:

C:\Windows

Hardware:

ASUSTeK Computer INC., Rampage II Extreme

CPU:

GenuineIntel Intel(R) Core(TM) i7 CPU 950 @ 3.07GHz 8664, level: 6

Processor count:

8 logical processors, active mask: 255

RAM:

12279,1MB

 

Med bakgrund till informationen om ditt operativsystem, som uppges vara 

Windows 7 Service Pack 1, 6.1, build: 7601

kan dina problem vara relaterade till Windows 7.

Windows 7 Service Pack 1, 6.1, build: 7601 är en utvärderingsversion av Windows 7. Dessutom är det SP1 som är installerat, vilket innebär problem för nyare drivrutiner och annat. Din Windowsversion är direkt olämplig att använda och jag misstänker att drivrutinen för grafikkortet inte är grundproblemet.

Det första du behöver göra är att se till att installera en Windows 7-version som inte är en utvärderingsversion. Dessutom är det ett måste att installera SP3 för att Windows 7 skall fungera med så nya drivrutiner som du installerar.

Således har du lite att sysselsätta dig med för att gå vidare med att se om problemet går att lösa. Som läget är nu är det ingen idé att felsöka mer så länge du har en utvärderingsversion av Windows 7 SP1 samt inte har SP3 installerat. Allt enligt informationen ovan.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

Windows 7 Pro 64 bitars är installerat och jag har original DVD, så det där med utvärderingsversion förstår jag inte. Jag har dessutom använt och kört Windows Update så länge det var möjligt. Dvs tills det datum Microsoft stoppade uppdateringar samt avslutat support för Windows 7. Efter det har jag stängt av Windows Update eftersom det ändå inte går att uppdatera. Hm. Att inte SP3 är installerat kan jag bara tänka mig att jag kanske haft och tappat det efter en systemåterställning för annars borde den vara med.  Version 347.09 av drivrutiner har fungerat tidigare utan problem, så kan kanske vara som du misstänker att det hänt något med Windows 7 senaste månaderna som gjort att problemen startat, har ju fungerat klockrent efter att Windows Update för Win 7 stoppats och det var ett tag sedan. Annars gör jag det mesta på denna dator som är Win 10 som är nyare.

Tack!

Alf K

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag går enbart efter den information som du angivit i ett inlägg.
Enligt den informationen saknas SP3. 
Du bör installera SP3 för att få ett stabilare Windows 7-system. Har du sparat SP3 någonstans kan du använda den för att installera uppdateringen i Windows 7. Microsoft släppte SP3 på CD för de som inte hämtade uppdateringen via internet.

Återigen, jag går efter informationen som finns i tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vitt jag vet har inte Microsoft släppt något Service Pack 3 för Windows 7. Det finns en samlingsuppdatering (Convenience Rollup) som brukar kallas Service Pack 2 men den innehåller bara alla uppdateringar som hade kommit ut vid det tillfället och de som redan hade Windows 7 installerat och uppdaterat allt eftersom behövde inte installera den uppdateringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stämmer att Rollup pack allmänt kallas för SP2 och kan hämtas från Microsoft Update:

https://www.catalog.update.microsoft.com/Search.aspx?q=windows+7+rollup
 

Det finns en säkerhetsuppdatering som kallas för Service pack 3 för Windows 7 och den kan man hämta här:

https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=36292
 

Det är förvisso en uppdatering för Microsoft XML Core Service men det är en säkerhetsuppdatering för Windows 7 och benämns som Service pack 3.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...