Gå till innehåll

Behålla filordningen vid filnamnbyte


malloonballoon
Gå till lösning Löst av Mikael63,

Recommended Posts

Just nu, Mikael63 sade:

Ja det är jobb i några sekunder för att få till det, med Total Commander. Se skärmklipp!

 

När jag testade i Total Commander blev det samma som när jag använde utforskaren 😢

Men eftersom du fick till det där, måste jag finna vad du gör i Total Commander som jag då inte gjorde...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först får man välja önskad visning av filerna, här sorterad efter Namn, stigande

image.png.885ab4f28127ee5b8eea426c96edc2ce.png

Här efter Storlek, fallande

image.png.66b30d91cb880e741e294068d4750e46.png

Det är den valda visningen/sorteringen som följer med när man markerar alla filer och aktiverar Massomdöpningsverktyg, Ctrl+M.
Här nedan fel visning:

image.png.b552152b46c2469a1ee91955f1fc98db.png

Här nedan rätt visning:

image.png.96068dcdd8fb11105ad9389002642c00.png

Så behöver man göra sina inställningar då.

image.png.003af02dc4c55a8ef4c57dd5ab4b7657.png

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, Mikael63 sade:

Ja det är jobb i några sekunder för att få till det, med Total Commander. Se skärmklipp!

 

Vad är det du gör som jag inte lyckas med? Gjorde ett nytt försök nu.

Markerade filerna --> Ctrl+M för massomdöpningsverktyget --> valde nytt filnamn "julafton" --> "Starta!"

image.thumb.jpeg.6b57b45353e518bfe47dde538494c1cd.jpeg

 

Det blev samma resultat som i mitt ursprungsinlägg..

Redigerad av malloonballoon
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Mikael63 sade:

Funktionen Räknare [C]

JAAAAAAAAAA!!! ÄNTLIGEN! Jag lade inte till [C] i rutan för det nya filnamndet, utan jag lät Total Commander justera det själv. NU funkade det!!

TACK i massor för att du tog tiden att hjälpa mig!

Tills utforskaren blir som den en gång var får jag använda mig av Total Commander.

 

TACK!!!

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, malloonballoon sade:

Tills utforskaren blir som den en gång var får jag använda mig av Total Commander.

Kan börja med att ge @malloonballoon rätt i att det i t ex Windows XP fungerade annorlunda med batchbyte av filnamn, direkt i Utforskaren. Det var inte bara så att "de nya namnen blivit valda på ett sådant sätt att ordningen blev densamma" (se tidigare inlägg). Det är alltså funktionen för namnbyte som ändrats, sortering fungerar som vanligt, som det av någon anledning blev mycket fokus på här i tråden.

Förändringen handlar om att namnbytet inte längre alltid görs i turordning enligt den för tillfället valda sorteringen (Namn, Senast ändrad eller t ex Storlek). Finns det flera filtyper med bland de markerade filerna så börjar numreringen om på något sätt. Det har kommenterats i tråden men diskussionen om problemet fastnade i själva sorteringen. Fenomenet finns också i TC, men undviks med en räknare som Mikael tipsade om.

Det finns massor av tips på nätet om batchbyte av namn direkt i Utforskaren. I ett av tipsen står det också. "Det första alternativet är den inbyggda funktionen som finns i Windows 10 (och ända tillbaka till Windows XP)".
Byt namn på flera filer samtidigt i Windows | enkelteknik.se

Men i alla artiklar jag kollade så används endast en filtyp i de presenterade exemplen (i de om Windows 10/11), inte i någon såg jag någon kommentar om dilemmat med när flera filtyper ingår i namnbytet.

Kom att tänka på att jag nog har en dator kvar i något förråd, med Windows XP, och så var det. Testade i den och det är faktiskt så att namnbyte fungerar även med olika filtyper markerade, numrerade utifrån den för tillfället valda sorteringen.

Såg också ett par andra förändringar. Markeras en fil i nyare Windows så exkluderas filändelsen, det gör den inte i XP och man får se upp så inte filändelsen tas bort i samband med namnbyte. Såg också att om man ångrar batchbytet av namn så ångras det endast för en fil i taget, man får t ex trycka Ctrl+Z flera gånger för att ångra för alla filerna. Dessa förändringar kanske skedde vid samma tillfälle i utvecklingen av Windows men behöver väl inte nödvändigtvis höra ihop.

Vid sökning på nätet hittade jag motsvarande fråga i ett annat forum, men där tipsas det bara om några separata program för namnbyten.
How to rename multiple sorted files while ignoring file extensions - Windows 10 Forums (tenforums.com)

Här en lista med artiklar om namnbyten i batch, men i ingen av dem hittar jag att det nämns om dilemmat med flera filtyper inblandade. I den sista artikeln listas filer med olika filtyper, men de tipsen handlar om XP. Skulle kanske fungera även i Windows 10/11 om endast en (1) fil för varje filtyp ingår i namnbytet (såg ingen anledning att koll det). Där finns också tips om flera program som bl a hanterar namnbyten i batch.
Döp om dina filer – i ett svep - PCforAlla
Save Time: How to Rename Multiple Files at Once in Windows | PCMag
How to batch rename multiple files in Windows 10 | Tom's Guide (tomsguide.com)
How to Batch Rename Multiple Files in Windows (howtogeek.com)
4 Ways to Batch Rename Files in Windows 10/11 (windowsreport.com)
How to Batch Rename Files in Windows 10 (lifewire.com)
How to Batch Rename & Mass Delete Files in Windows (makeuseof.com)
Batch Rename in Windows XP (mediacollege.com)
Rename a group of files or folders (Batch rename) (tweaks.com)
How can I perform a bulk file rename in Windows XP? | ITPro Today: IT News, How-Tos, Trends, Case Studies, Career Tips, More

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...