Gå till innehåll

Behålla filordningen vid filnamnbyte


malloonballoon
Gå till lösning Löst av Mikael63,

Recommended Posts

Hur byter jag namn på flera filer samtidigt som jag behåller den ursprungliga sorteringsordningen?

246142-help.jpg

Exempel:
Jag har en mapp med en massa filer (16 i den här bilden). En blandning av .jpg .png och .mov. När jag byter namn på allt samtidigt, startar de olika filerna separata sekvenser (1), (2), (3), och filordningen är inte densamma som före namnbytet.

Jag skulle vilja att filerna förblir i samma ordning som tidigare, oavsett filtyp.

Kan någon hjälpa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om jag förstår frågeställningen men om man använder Total Commander (shareware *) kan man massomdöpa filerna snabbt och enkelt.

Man ser till att filerna är sorterade på filnamn, och inte på filtyp, först.

 

*) Shareware innebär i detta fallet att man uppmanas att köpa produkten men det finns inga begränsningar alls i funktionaliteten eller någon tidsbegränsning.

Redigerad av Mikael63
Länk & info
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, malloonballoon sade:

Hur byter jag namn på flera filer samtidigt som jag behåller den ursprungliga sorteringsordningen?

Du får nog skilja på metoder för namnbyte (se Mikaels inlägg) och sortering. Känner inte till att det skulle gå att manuellt flytta runt filer och få dem i önskad ordning. Sortering görs utifrån Namn, Senast ändrad eller ett antal andra kriterier. Har namn ändrats så att den tidigare valda sorteringen inte stämmer, och inte eller någon av de övriga sätten att sortera, så går det nog inte att få filerna i samma ordning som tidigare.

Artikeln avser Windows 11, men det fungerar på samma sätt i 10:an (kan eventuellt finnas någon förändring).

"Sortera: Här handlar det om hur du ska sortera filer och mappar i den aktuella mappen."
Windows 11 - Utforskaren | lindasdatorskola.se

  • Confused 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mikael63 sade:

Vet inte om jag förstår frågeställningen men om man använder Total Commander (shareware *) kan man massomdöpa filerna snabbt och enkelt.

Man ser till att filerna är sorterade på filnamn, och inte på filtyp, först.

 

*) Shareware innebär i detta fallet att man uppmanas att köpa produkten men det finns inga begränsningar alls i funktionaliteten eller någon tidsbegränsning.

Tusen tack för ditt svar!! :)Ja, alltså... jag önskar att filerna behåller samma ordning som innan filnamnsbytet (första bilden). Dock, när jag döper om i Windows 10 ändrar filerna ordning efter namnbyte (tredje bilden), vilket inte är önskvärt.

Du känner inte till något annat sätt än att använda program? Jag kan inte minnas att det var såhär med tidigare Windows.

Redigerad av malloonballoon
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, ChristerE sade:

Du får nog skilja på metoder för namnbyte (se Mikaels inlägg) och sortering. Känner inte till att det skulle gå att manuellt flytta runt filer och få dem i önskad ordning. Sortering görs utifrån Namn, Senast ändrad eller ett antal andra kriterier. Har namn ändrats så att den tidigare valda sorteringen inte stämmer, och inte eller någon av de övriga sätten att sortera, så går det nog inte att få filerna i samma ordning som tidigare.

Artikeln avser Windows 11, men det fungerar på samma sätt i 10:an (kan eventuellt finnas någon förändring).

"Sortera: Här handlar det om hur du ska sortera filer och mappar i den aktuella mappen."
Windows 11 - Utforskaren | lindasdatorskola.se

Jag tror att du missförstod mig. Jag vill alltså INTE flytta runt filer i speciell ordning. Sorteringen efter filnamnsbyte blir INTE efter ursprungsnamnet, vilket är bekymret. Om du tittar på exempelbilderna så önskar jag behålla filernas ursprungsordning (första bilden), även efter filnamnsbyte. Dock ändras filerna enligt tredje bilden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, malloonballoon sade:

Jag vill alltså INTE flytta runt filer i speciell ordning.

Och det trodde jag inte heller, det var bara för att förtydliga(?) att sortering görs utifrån de möjligheter som finns i Utforskaren. Att det inte finns något sätt att själv stuva runt filerna, och att den ordningen sen gäller även efter namnbyten.

1 timme sedan, malloonballoon sade:

Sorteringen efter filnamnsbyte blir INTE efter ursprungsnamnet, ...

Nej, och hur skulle det kunna bli det (i alla lägen), det är ju nya namn sen. Kan ordningen inte bli lika efter namnbyten, utifrån de möjligheter som finns i Utforskaren, så är det så, se mitt tidigare inlägg. Hade sorteringen varit efter t ex datum, och endast namnbyten görs (ingen redigering av innehåll, m m), så blir ordningen densamma vid fortsatt sortering på datum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, ChristerE sade:

Och det trodde jag inte heller, det var bara för att förtydliga(?) att sortering görs utifrån de möjligheter som finns i Utforskaren. Att det inte finns något sätt att själv stuva runt filerna, och att den ordningen sen gäller även efter namnbyten.

Nej, och hur skulle det kunna bli det (i alla lägen), det är ju nya namn sen. Kan ordningen inte bli lika efter namnbyten, utifrån de möjligheter som finns i Utforskaren, så är det så, se mitt tidigare inlägg. Hade sorteringen varit efter t ex datum, och endast namnbyten görs (ingen redigering av innehåll, m m), så blir ordningen densamma vid fortsatt sortering på datum.

Jag känner att vi fortfarande inte förstår varandra.

Jag VILL ju att sorteringen kvarstår, såsom den är i utforskaren, innan namnbytet. Jag vill INTE att filerna byter ordning efter namnbyte. Och jag vill INTE stuva runt några filer ALLS, varken innan eller efter.

Och NEJ, filerna behåller INTE sorteringen som innan namnbytet. Detta är själva problemet jag adresserar!

Mina bilder i inlägget visar ju vad utforskaren gör. Filerna i första bilden är sorterade efter filnamn. Tredje bilden visar ju att ordningen INTE blir densamma.

Jag vill ha kvar ordningen.

Jag vill att filerna byter namn enligt (1), (2), (3) osv enligt sin ursprungliga ordning, oavsett filtyp.

Redigerad av malloonballoon
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

57 minuter sedan, malloonballoon sade:

Jag VILL ju att sorteringen kvarstår, såsom den är i utforskaren, innan namnbytet.

Jag förstår mycket väl vad du VILL, men du tycks inte vilja förstå vad som fungerar och inte fungerar, i Utforskaren. Kanske finns det program som fungerar som du önskar, som Cecilia skriver. Men då tror jag någon form av taggning behövs, eller något som först fångar status för sorteringen och låser den. Men hur ska då t ex nya filer i mappen hanteras?

Hittade ett program som verkar kunna göra det du önskar, och i det handlar det just om taggning. Man får ange taggar som sen kan användas för sorteringen.
Tag Explorer - Microsoft-appar

44 minuter sedan, Cecilia sade:

Utforskarens namnbytarfunktion fungerar inte som du vill och därför behöver du använda ett annat program.

Messerschmitten i mig tittar fram. 😁 Det är väl inte någon namnbytarfunktion som är problemet, utan möjligheter för sortering. Samtidigt en kommentar för TS. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, ChristerE sade:

Messerschmitten i mig tittar fram. 😁 Det är väl inte någon namnbytarfunktion som är problemet, utan möjligheter för sortering.

Det finns ju olika sätt att se det men för mig är orsaken till problemet att Utforskarens namnbyte sker så att samma förled (innan punkten) av namnet återanvänds när filerna har olika filändelser. Innan hade filerna unika förleder oberoende av filändelsen och då blir det rätt vid en sortering på förleden.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, Cecilia sade:

... för mig är orsaken till problemet att Utforskarens namnbyte sker så att samma förled (innan punkten) av namnet återanvänds när filerna har olika filändelser. Innan hade filerna unika förleder oberoende av filändelsen och då blir det rätt vid en sortering på förleden.

Där är vi överens ("rätt" = hur det var före namnbytet), men sorteringen beror ju på innehållen i namnen (vid sortering på namn), inte HUR namnbytet utförs. Det hade blivit på samma sätt om namnen byttes för en fil i taget (se första inlägget i tråden).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, ChristerE sade:

Där är vi överens ("rätt" = hur det var före namnbytet), men sorteringen beror ju på innehållen i namnen (vid sortering på namn), inte HUR namnbytet utförs. Det hade blivit på samma sätt om namnen byttes för en fil i taget (se första inlägget i tråden).

Okej, jag gissar att om man byter namn på en fil i taget så väljer man inte just de löpnumren utan kan se till att varje fil får ett unikt löpnummer. Gissningsvis är det väl så att man vill byta namn på alla filer som hör till (som exempel) julafton till "julafton+unikt nummer", där det unika numret ser till att sorteringen blir så att första filen är den bild/film som togs först på julafton.

 

4 timmar sedan, malloonballoon sade:

När jag byter namn på allt samtidigt, startar de olika filerna separata sekvenser (1), (2), (3), och filordningen är inte densamma som före namnbytet.

Har du prövat med att göra en detaljerad lista och sortera på sånt som datum i stället för namn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

42 minuter sedan, Cecilia sade:

..., jag gissar att om man byter namn på en fil i taget så väljer man inte just de löpnumren utan kan se till att varje fil får ett unikt löpnummer.

Kan hålla med om det också. Men för filerna i exemplet först i tråden får man lägga till löpnummer före testnumren (flera filer för ett givet test), för att behålla den ursprungliga sorteringsordningen.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2023-10-15 at 16:13, Cecilia sade:

Okej, jag gissar att om man byter namn på en fil i taget så väljer man inte just de löpnumren utan kan se till att varje fil får ett unikt löpnummer. Gissningsvis är det väl så att man vill byta namn på alla filer som hör till (som exempel) julafton till "julafton+unikt nummer", där det unika numret ser till att sorteringen blir så att första filen är den bild/film som togs först på julafton.

 

Har du prövat med att göra en detaljerad lista och sortera på sånt som datum i stället för namn?

Ja! Exakt! :) Du är helt med på vad jag menar, Cecilia!

Problemet är som du säger: att samma förled återanvänds. Om vi tar exempel på en mapp med foton och filmer från en julafton... då vill jag inte efter namnbyte att filmerna på jultomtens kvällsbesök hamnar i början av mappen tillsammans med dagens första foton. Alla filer har ju unika filnamn innan, oavsett filtyp, och är i utmärkt korrekt ordning från början. Så det är knäppt att ordningen inte kan behållas efter filnamnsbytet.

Det är tyvärr ingen idé att sortera på datum, dels då den återanvänder förled ändå, dels p.g.a. att .png-bilderna inte brukar ha rätt fotodatum/-tid (så då skulle sorteringen bli koko ändå).

Detta var inte något problem med t.ex. XP. Och jag vill hoppas att det någonstans finns en ruta att kryssa som slår på/av denna funktion.

Redigerad av malloonballoon
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det inte går att sortera på datum+klockslag för när filerna skapades heller så tycker jag att du tar en titt på Total Commander. Mikael63 har använt det i stället för Utforskaren under väldigt många år därför att det har så mycket mer finesser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, ChristerE sade:

Det är väl inte någon namnbytarfunktion som är problemet, utan möjligheter för sortering. 
 

Jag. vill. inte. sortera. någonting.

Och jag förstår visst vad som fungerar och inte fungerar i utforskaren. Utforskaren har förändrats alltefter Windows utveckling -- till det sämre i denna fråga, om du frågar mig, då detta inte var ett problem för 10 år sen. Dock är det frustrerande när en skall hantera 15000 filer där det är blandade filtyper, när ordningen kastat om vid ett vanligt sketet namnbyte.

Det är namnbytarfunktionen som är problemet. Som Cecilia skriver --- att utforskaren använder samma förled på olika filtyper efter namnbyte. Och att sorteringen därmed ändras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Cecilia sade:

Om det inte går att sortera på datum+klockslag för när filerna skapades heller så tycker jag att du tar en titt på Total Commander. Mikael63 har använt det i stället för Utforskaren under väldigt många år därför att det har så mycket mer finesser.

Jag ska ta en kik på Total Commander! :) Tusen tack ska du ha, Cecilia! Och tack till Mikael63.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, malloonballoon sade:

Jag. vill. inte. sortera. någonting.

Utforskaren sorterar alltid filerna på ett eller annat sätt. Det är bara frågan om vad du väljer att den ska sortera på, namn som i ditt exempel eller något annat.

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Cecilia sade:

Utforskaren sorterar alltid filerna på ett eller annat sätt. Det är bara frågan om vad du väljer att den ska sortera på, namn som i ditt exempel eller något annat.

Jag försöker lära mig Total Commander nu. Dock gör den än så länge bara exakt samma sak som utforskaren: återanvänder filnamn när det är olika filtyper och ändrar den ursprungliga ordningen.

Mikael63 --- du som använt Total Commander länge. Vet du hur jag ska göra? Jag sorterar filerna efter filnamn, markerar aktuella filer att döpa om, öppnar massdöpningsverktyget (Crtl+M), skriver nytt filnamn, startar. Resultatet blir som utforskaren. 😢

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har försökt hänga med här i tråden men det är inte lätt..

Filer visas alltid sorterade efter namn, eller efter typ, eller efter storlek, eller efter datum. Sortera efter attribut verkar inte gå, åtminstone inte i Total Commander.

Om man döper om en fil gäller fortfarande ovanstående kriterier.
Om man har tre filer;
anna.doc
benny,jpg
kalle.mov

image.png.18501f991a67963d14c4627c0c0c72aa.png


kan man inte döpa om filen anna.doc till kalle.doc men ändå låta kalle.doc ligga före/ovanför benny.jpg om man har sorteringsordningen efter namn, stigande.
Det är ju inget man kan påverka, utforskaren kan bara visa/sortera enligt ovan.

Om sorteringsordningen, eller visningen om man så vill är "rätt" från början får man se till att man ex. döper om filerna som
1anna.doc
2benny.jpg
3kalle.mov

Det går enkelt med massomdöpningsverktyget

 

image.png.5a1f048b52f6e4966f0f396f3b2e8096.png

 

Sedan kan man döpa om 1anna.doc till 1.kalle.doc

image.png.9f0880e47d897471c0a3850679d7e733.png

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste första inlägget igen. Börjar greppa. (har varit bortrest under dagen om bara strökollat mobilen.

I exemplet ovan döper du alla filer till test?

Eftersom exakt samma filnamn+filtillägg inte tillåts i mer än ett exemplar i samma katalog måste något göras. Det som utforskaren verkar ha gjort är att slänga dit en siffra inom parenteser, för att undvika dubbletter. Namn och siffra kan förekomma fler gånger så länge filtillägget skiljer sig åt. Nästa gång det blir en konflikt används en ny siffra osv.

Det man då behöver göra är att förekomma detta och själv lägga till ett löpnummer.

Här har jag ett gäng filer, visserligen med samma filtillägg men..

image.png.d4b8f03200d48bdf03ab94a9ec127ee5.png

Så vill jag döpa om dem till ett annat namn

image.png.50223d2a6cb82782e34cd119da7c6646.png

 

image.png.9cf83c858a9b7afd6474baa0bf422d44.png

 

Eller som dessa före och efter:

image.png.b35521c347e0907ab17c0d10d8057f48.png    image.png.f3808fba7f712281fa8cd41ad1a67105.png

 

 

Redigerad av Mikael63
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En "sammanställning/sammanfattning" av informationen i tråden ...

Även Cecilia och Mikael konstaterar det om sortering (Mikael eventuellt om TC, eller både TC och Utforskaren).

On 2023-10-15 at 19:50, Cecilia sade:

Utforskaren sorterar alltid filerna på ett eller annat sätt. Det är bara frågan om vad du väljer att den ska sortera på, namn som i ditt exempel eller något annat.

On 2023-10-15 at 22:01, Mikael63 sade:

Filer visas alltid sorterade efter namn, eller efter typ, eller efter storlek, eller efter datum.

Men ett sätt att behålla ordningen vid sortering på filnamn är alltså att ge nya namn på ett sådant sätt att sorteringen blir densamma, som Cecilia och Mikael skrivit om. Ett problem kan då vara regler för batchbyte av namn, som man då får hålla koll på (när batchbyte används). Men det är ju något annat än hur Windows sorterar.

 

On 2023-10-15 at 19:39, malloonballoon sade:

Ja! Exakt! :) Du är helt med på vad jag menar, Cecilia!

Problemet är som du säger: att samma förled återanvänds. ...

Men det handlar ju om hur man väljer namn, manuellt för varje fil eller vid batchbyte av namn, handlar inte om hur sorteringen fungerar - t ex i bokstavsordning för namn.
 

On 2023-10-15 at 13:01, malloonballoon sade:

Jag kan inte minnas att det var såhär med tidigare Windows.

On 2023-10-15 at 19:39, malloonballoon sade:

Detta var inte något problem med t.ex. XP. Och jag vill hoppas att det någonstans finns en ruta att kryssa som slår på/av denna funktion.

Ska det kunna fungera så som du beskriver det behöver Windows spara historik, för att veta vad filerna hette tidigare, och sen sortera på de gamla namnen. Har väldigt svårt att tro att det kunnat fungera så tidigare eller kan fungera så nu. Och vad händer om man efter att ha sorterat på namn sen sorterar på t ex datum, och sen på namn igen. Hur ska Windows hålla reda på "ursprunglig sortering"?

Har sorteringen tidigare uppfattats vara lika som före namnbyten så antar jag att de nya namnen blivit valda på ett sådant sätt att ordningen blev densamma.

Vill påstå att min första mening i tråden fortfarande stämmer.

Citat

Du får nog skilja på metoder för namnbyte (se Mikaels inlägg) och sortering.


(Är någon fortfarande "Confused" så förklara gärna vad det är som förvirrar så ska jag försöka förklara.)

  • Like 1
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan fylla på lite...

OM sorteringsordningen är inställd att visa filer efter filtillägg *) innan omdöpning kommer möjligen visningsordningen att vara oförändrad efter omdöpningen.

Noterar, när jag tvingas använda Utforskaren, att om man klistrar in en katalog till en befintlig filstruktur hamnar den katalogen längst ner (oavsett vad den heter) trots att sorteringsordningen är Filnamn.

XP. Ja det kan jag enkelt kolla om jag startar en vm med XP men hur det fungerade, eller inte fungerade, hjälper kanske inte?

*) Väljer 'filtillägg' framför 'filtyp' eftersom det är olika saker.

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2023-10-15 at 22:12, Mikael63 sade:

 

Eller som dessa före och efter:

image.png.b35521c347e0907ab17c0d10d8057f48.png    image.png.f3808fba7f712281fa8cd41ad1a67105.png

Nämen!!! Det är ju exakt SÅHÄR som jag VILL att det ska bli! Det är DET HÄR som hela tråden handlar om -- att det INTE blir såhär för mig!

Dina filer här behåller sin sortering efter filnamnsbytet. T.ex. har dina två .mov-filer inte fått namnen "Kreta bildspel 001.mov" och "Kreta bildspel 002.mov". Dina filer har behållit samma "platser" i listan efter namnbytet som dom hade innan namnbytet. Om du ser i mitt ursprungsinlägg flyttas mina två .mov-filer upp och erhåller filnamn "test (1)", "test (2)". Trots att dom legat längre ner i listan innan filbytet.

Mitt hela problem är alltså att utforskaren skapar dubbletter (som Cecilia benämnde det: återanvänder förled) om det finns olika filtyper. OCH börjar alltid från början (1), (2), (3), gällande respektive filtyp.

Det jag önskar är att vardera fil fick ett unikt namn: filnamn + någon form av räkning/siffra. Jag önskar att samma namn, t.ex. "test (1)" inte återanvändes till flera filtyper. I dina bildexempel här har inga filnamn återanvänts, trots att du har tre olika filtyper. Det är DET som hela den här tråden, och ursprungsinlägget, handlar om: I want that!

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...