Gå till innehåll

Irriterande telefonsamtal


Recommended Posts

Det är tredje veckan nu som det ringer i min mobil varje dag (vardagar).
Vad är det för kampanj som är igång – ”Lura äldre” kampanj kanske?

Då jag inte känner igen telefonnumret svarar jag inte. Det är ett svenskt mobilnummer men olika varje dag. Sökning på dessa nummer ger ingen träff, men de flesta av samtalen är märkta med röd flagga samt med endera Förmodligen skräp eller Potentiellt bedrägeri, av min teleoperatör gissar jag.
Ett av samtalen kom från GB, från Mecoxlane, god förtjänst utlovas. Lite märkligt då jag inte har några kontakter i England.
Dessutom har det efter ett långt uppehåll ringts till bredbandstelefonen från landskod Tyskland. Jag tror mig veta vad det handlar om; de säger sig ringa från
”Visa and Mastercard Security Department”. Dessa samtal var vanligt förekommande för ett antal år sedan men då ringdes de från något land på andra sidan Atlanten, sedan från Italien och senast från Tyskland.

Får ni också denna typ av samtal?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är glest mellan tillfällena numera men ett tag var det ungefär en gång i veckan. De gånger jag svarade i början var det någon som påstod att de ringde från Microsoft och hade sett att min dator var infekterad. Sen övergick jag till att svara men låtsas att jag inte förstod engelska. När man svarar tar man dels upp tid för bedragarna och dels kan man hoppas att de får betala för samtalet, så om man orkar med att tjafsa länge med dem så är det ju ändå bättre.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får ganska sällan samtal, men av någon anledning så ringer det alltid en säljare när jag är bortrest. Antagligen en mäklare som lite spontant ringer för att se om jag vill sälja min lägenhet. Eller nu senast när jag var i Asien så ringde if och ville sälja försäkringar.

Det jag inte begriper är hur dom alltid lyckas med bedriften att ringa när jag är bortrest.

  • Like 1
  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, _.M sade:

Jag får ganska sällan samtal, men av någon anledning så ringer det alltid en säljare när jag är bortrest. Antagligen en mäklare som lite spontant ringer för att se om jag vill sälja min lägenhet. Eller nu senast när jag var i Asien så ringde if och ville sälja försäkringar.

Det jag inte begriper är hur dom alltid lyckas med bedriften att ringa när jag är bortrest.

Akta dig så inte någon annan bor i din lägenhet när du kommer hem! 🤨
 

Det har varit förvånansvärt tyst i min min telefon länge men nu ringer det varje dag. Två gånger igår och en gång i morse. De två senaste gångerna tryckte jag fram samtalet men sa inget, jag hörde hallå två gånger, sedan lade de på. Nästa gång kanske jag frågar vad de vill. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...