Gå till innehåll

Flytta lampknapp?


_.M

Recommended Posts

De flesta av oss har nog lampknapp på vägg bredvid dörr. Men när jag bodde på hotell för någon vecka sen så fanns det både lampknapp vid dörr och vid sängen. Så man kunde tända och släcka utan att behöva kliva upp. Så jag har blivit lite sugen att införa något liknande där hemma. Klart det är möjligt, men är det jättekrångligt och dyrt och krävs massvis med byråkrati om man vill ha knapp för taklampa både vid dörr och vid sängen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går att lösa utan några som helst ingrepp i elinstallationen. (Det går även att lösa med ett litet ingrepp i elinstallationen)

Om du byter din ljuskälla mot en "smart" ljuskälla kan du ha två fjärrkontroller. Utseendet på väggen kan man få i "snyggt" utförande.

Jag har fastnat för lösningar från Sonoff och Deltaco. Sonoff-prylarna samkör jag med IKEA,s ljuskällor, via en brygga.

Kan skriva mer sedan, har några ärenden att uträtta. Berätta hur dina ljuskällor ser ut (lampa, spot, panel osv)

***

Tillägg, eller OT om man så vill, allmän info:

Vad gäller IKEA,s smarta ljuskällor och tillhörande fjärrkontroller så kan man INTE använda två fjärrkontroller till en, eller flera ljuskällor. En (1) fjärrkontroll kan dock styra flera ljuskällor, inom en begränsad yta. Om man använder en fjärrkontroll från Sonoff för att styra IKEAS ljuskälla behöver man ha en zigbee-brygga. Parar man IKEA,s ljuskälla med den bryggan fungerar inte IKEA,s fjärrkontroll "också". Åtminstone blir det så här hemma, mina IKEA-prylar är rätt så gamla nu. Om det är en begränsning i IKEA,s produkter eller om det är i själva zigbee-protokollet (som IKEA använder) vet jag inte.

Om man stannar kvar vid just fabrikatet Sonoff kan man ha i åtanke att de produkterna finns i olika utförande;
Wifi - fungerar tillsammans med andra likadana produkter, utan någon brygga (men man behöver en gratis-app)
Wifi-RF - som ovan men dessutom med RF-fjärrkontroller. Typ bilnyckeln. Typ bluetooth.
Zigbee - typ som wifi men man behöver en zigbee-brygga och den behöver då vara inom räckhåll. Ett slags mellanting mellan Wifi och bluetooth, kan man säga.

Ännu mera tillägg, eller ännu mera OT om man så vill:

Min erfarenhet så här långt (jag har inte använt zigbee-bryggan lika länge som wifi-prylarna) är att knappar/fjärrkontroller/rörelsesensorer som är batteridrivna inte finns i wifi-utförande. Ganska naturligt eftersom batteriet då skulle laddas ur ganska fort om enheten hela tiden ska ha en etablerad kontakt med nätverket. RF-prylarna fungerar som sagt ungefär som en bilnyckel och batteriet där kan ju hålla i flera år. Jag har en RF-strömställare (batteri då) bredvid en ordinarie strömställare i hallen. Den påverkar ett "RF-relä" en meter bort. Reläet tänder en lampa vid en spegel, är tänd i 30 minuter innan lampan slocknar. Allt kontrollerat, eller snarare konfigurerat, via en sk. scen i mobilappen. Lösningen kostar idag 228 kr + frakt. *)
Här hade jag kunna använda en zigbee-knapp i stället men vid det tillfället hade jag ingen zigbee-brygga och en sådan brygga blir en onödig kostnad (299 kr) om den inte ska användas till fler saker samtidigt.

 

 

Redigerad av Mikael63
  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 10/21/2023 at 10:33 AM, Mikael63 said:

Berätta hur dina ljuskällor ser ut (lampa, spot, panel osv)

Just nu är det en takfläkt med en liten glödlampa i. Men planen är att byta denna fläkt mot en som inte låter så förskräckligt och gärna bättre belysning för dagens lampa är så liten att den knappt hjälper. Så bonus är om man från sängen kan slå belysning på/av och fläkt på/av, superbonus om man kan styra fläkthastighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kanske det är bäst med en takfläkt med lampa som styrs via fjärrkontroll och/eller app som de på sidan https://www.lampmani.se/flaktar-med-lampor/?par=typ|takflakt-med-belysning,funktion|fjarrkontroll,funktion|smart-belysning,funktion|tuya,funktion|wi-fi&last=funktion&sort=low. Obs jag känner inte till butiken alls utan det är bara exempel på vad som finns.

Hotellet hade nog sina lampor trappkopplade alltså som sån trappbelysning som man kan tända och släcka på båda sidorna av trappan, men det kräver särskild eldragning.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Cecilia sade:

Om kan kollar där finns bl.a. denna

https://www.lampmani.se/brilagi-led-dimbar-lampa-med-flakt-aura-led-38w-230v-svart-rc/

Den påminner om en som jag beställde hos Amazon för ungefär tre år sedan. Tror den var på 58 W. Den fläkten utlovades vara tyst och det kan man nog säga att den är. Fläkten alltså. Motorn som driver fläkten var inte lika tyst då den brummar ganska högt när man kör på lägsta varvtal. Dock låter den mindre om man stegar ner från högsta, jämfört med att starta på lägsta (min har tre lägen) Rekommenderar att man läser recensioner angående just detta innan köp.

Med fläkten medföljer en (och bara en, man skulle vilja ha två) fjärrkontroll och man kan även styra den med en app. Denna går inte att köra tillsammans med ex. Google, Alexa eller andra system. Ett stort minus är att lampan inte "minns" i vilket läge  den befann sig i när man släcker hela enheten med strömställaren (alltså inte via fjärren). Det innebär att den startar på max ljusstyrka vilket inte alltid är önskvärt. (Dock skulle jag vilja ha den funktionen för kökslampan, en från Deltaco). Också något som är värt att kolla upp innan köp.

OBS!! Ovanstående gäller alltså min takfläkt/-lampa - inte den i länken, den har jag ingen aning om hur den lirar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, _.M sade:

å bonus är om man från sängen kan slå belysning på/av och fläkt på/av, superbonus om man kan styra fläkthastighet.

Eftersom du väl alltid sover med din Moonlander 🤪 *) kan du använda den! Åtminstone med enheter som appen eWelink hanterar.

https://keyboard.ewelink.cn

Dock endast Win&Mac 👎

 

*) OT (och troligen endast Ts som fattar): Har själv skaffat en Halfmoon nu, fick hem den i fredags.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 hours ago, Mikael63 said:

Dock låter den mindre om man stegar ner från högsta, jämfört med att starta på lägsta (min har tre lägen) Rekommenderar att man läser recensioner angående just detta innan köp.

Majoriteten av fläktar med fartinställning brukar börja på högsta tal och så växlar man ner. Den jag har idag börjar alltid på hösta snurr. Men låter förskräckligt ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...