Gå till innehåll

Optimerings- och rensningsprogram


Ingemar Nilson
Gå till lösning Löst av mbgtmari,

Recommended Posts

Hej alla,

Jag har sedan lång tid använt CCleaner. Är rätt nöjd med programmet men inte längre nöjd med supporten (hemsida och facebooksida) där det varit svårt att få svar. Det ser dock ut på hemsidan som att man "lovar" snabba svar (efter ca 5 timmar när jag tittade). Vilka är de bästa programmen, i kategorierna gratis- och betal-program? Hur funkar CCleaners nya uppdateringar av drivrutiner?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

Hej Ingemar! Det verkar som om du har CCleaners betalversion. Själv har jag gratisversionen som jag främst använder som informationskälla. Jag tittar t ex efter om något program jag sällan använder har fått en ny version i Software updater. Det skulle dock inte falla mig in att låta CCleaner uppdatera detta program utan om det kommit en ny version, som jag vill ha, uppdaterar jag min version inifrån dess program. När det gäller Driver Updater inaktiverar jag den ständigt i registerhanteraren. Jag litar nämligen inte på CCleaners eller andra tredjepartsdrivrutinsuppdaterares förmåga. Windows uppdaterar ibland automatiskt någon drivrutin och jag räknar med att Windows meddelar mig om det är något som inte fungerar som det ska hos de drivrutiner jag nu har. Jag har alltså ingen erfarenhet av CCleaners drivrutinsuppdaterare utan bara dålig erfarenhet av en annan sådan jag köpte för många år sen på Windows XP-tiden. Kanske har datateknikern @IT doktorn prövat CCleaners drivrutinsuppdateringsprogram så han kan besvara din fråga. Till skillnad mot mig är han positiv till städ- och optimeringsprogram. (Jag tycker inte de behövs i ett modernt Windows.)

Redigerad av mbgtmari
  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag brukar använda detta för drivrutiner https://www.techspot.com/downloads/6010-iobit-driver-booster.html

Ett bra program. CCleaners drivrutiner fungerar dock sämre.

Jag brukar endast uppdatera saknade drivrutiner i enhets hanteraren samt grafik/WiFi drivers....

Testa och se om den nya drivrutinen är bättre än den gamla. Främst WiFi som kan göra underverk om man kör SMB2-3

Jag testar olika system dagligen och undvik att tanka ned allt som programmet anser vara nyare. Nytt är inte bäst alla gånger.

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det en märkesdator?

Lever enligt devisen att; Enhetsspecifika drivrutiner laddas ner och installeras från enhetshanteraren eller enhetstillverkaren.

Exempel på det senare,
Skulle det vara en HP-dator så har HP sitt supportprogram HP Support Assistant.

Andra datortillverkare har troligen liknande program till just sina datorer.

Risken att något då går fel utesluts inte men den minimeras.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...