Gå till innehåll

Kaffestyrka?


Mikael63

Recommended Posts

Denna fråga torde väl passa bra i denna kategori 😄

Vi har skaffat en ny kaffebryggare. Den har tre lägen/knappar för att ställa in kaffestyrka;

Mild
Gold
Strong

mhm...

Gold är ett läge som är certifierat enligt ECBC. Jodå, det är sant!
Mild - lite mildare kaffe, Strong - lite starkare kaffe.
Men... hallå... behövs knappar för det? Om jag vill ha ett mildare dvs. svagare kaffe (vem vill inte ha svagt kaffe?) lägger jag ju bara på mindre mängd bryggkaffe, vill jag ha starkare lägger jag på ett par skopor till. Vad är tanken egentligen? Bara en konsumentfälla? (nej vi visste knappt om dessa lägen när vi beställde) Man vill väl se till att få ut maximal smak/mängd för de skopor man lagt i?

Okej, denna bryggare brygger den mängd kaffe man ställt in. Man kan alltså fylla vattenbehållaren helt men ändå bara brygga en kopp. Ser fortfarande inte vitsen med knapparna då man manuellt behöver anpassa mängden kaffe för varje bryggning. Jag kan ex. välja en (1) kopp, välja Mild men skopa i två-tre skopor för att få starkt kaffe.

Upplys mig!

Och nej, vi behöver inte diskutera här vilka metoder, kannor, kaffesorter, temperaturer, rostning mm mm för att få det godaste kaffet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...
On 2023-10-31 at 08:59, Mikael63 sade:

Vi har skaffat en ny kaffebryggare.

(fortsätter i samma tråd)

Denna bryggare är designad så att om man väljer alternativet "Hel kanna" kommer bryggfiltret att svämma över och då kommer kaffesump att täppa till det hål som finns, där kaffet rinner ner i kannan. Detta medför då att översvämningen så att säga blir bestående. I bruksanvisningen står att filter av typ 1x4 ska användas. Med sådana filter samt motsvarande flergångsfilter (två olika) kan man alltså inte välja att brygga "Hel kanna". Två stycken "halv kanna" i följd fungerar ju men.. varför?

Jag har testat med filter av typen 1x6 och de fungerar men är då lite för stor. Går dock bra om man knölar ihop ett sådant först så att det "blir mjukt" och sedan vecklar upp.

Söker nu efter ett flergångsfilter som är  125 mm i diameter "längst upp" och 110 mm längs sidan. (Inte vinkelrätt från botten till toppen) Någon som känner till ett sådant, med just de måtten?

(Har själv mest letat hos Amazon men det är ju lite si och så med produktbeskrivningarna där)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Vad beträffar din första fråga i ditt första inlägg - jag tror att svaret är lika enkelt som svaret vad beträffar alla bryggare som numera ofta står på arbetsplatser och caféer idag. Alla som ska dricka en kopp gott kaffe får helt enkelt själva välja vilken styrka de vill ha på sin kopp nybryggda kaffe. Jag antar att bryggaren bara brygger en kopp i taget så kaffedrickare #1 kan välja svagaste sorten (mild), kaffedrickare #2 kan välja mellanstyrka (gold) och kaffedrickare #3 kan välja starkaste sorten (strong). Utan att behöva "mekka" med mängden kaffebönor. Men detta är bara en vild chansning från min sida. I vart fall är det väl så som många kaffebryggare ute på arbetsplatser och caféer funkar idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det är alltså frågan om en bryggare där man sätter i ett filter och sedan skopar i malt bryggkaffe i det. Det är endast vattenmängden som bryggaren själv väljer utifrån vilken storlek man valt; kopp, mugg, liten termos, stor termos, ännu större termos, halv kanna, hel kanna.

Lite lustigt i sammanhanget att det så här långt efteråt trillar in ett inlägg i tråden när jag igår(!) faktiskt kollade om det är så att bryggaren använder olika mängd vatten för de tre styrkorna, att man skopar i fem skopor (för halv kanna) enligt manualen och väljer man läget Mild så används lite mer vatten än i läget Strong. Så var inte fallet, det är exakt samma mängd vatten. Det hela måste handla om ett sk. försäljningstrick. "Finesser" som saknar betydelse. 

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2024-02-01 at 11:39, Mikael63 sade:

Det är alltså frågan om en bryggare där man sätter i ett filter och sedan skopar i malt bryggkaffe i det. Det är endast vattenmängden som bryggaren själv väljer utifrån vilken storlek man valt; kopp, mugg, liten termos, stor termos, ännu större termos, halv kanna, hel kanna.

Lite lustigt i sammanhanget att det så här långt efteråt trillar in ett inlägg i tråden när jag igår(!) faktiskt kollade om det är så att bryggaren använder olika mängd vatten för de tre styrkorna, att man skopar i fem skopor (för halv kanna) enligt manualen och väljer man läget Mild så används lite mer vatten än i läget Strong. Så var inte fallet, det är exakt samma mängd vatten. Det hela måste handla om ett sk. försäljningstrick. "Finesser" som saknar betydelse. 

En bra inledande fråga är naturligtvis - MÄRKE & MODELL?

Förutsatt att det är en "branded" kaffebryggare så kan du nog förutsätta att finns det val på bryggaren som ger användaren fritt val mellan "svagt, mellan och starkt" så fungerar garanterat dessa tre val också. Enda alternativet skulle naturligtvis kunna vara att bryggaren är defekt. Som bekant är det ju så med elektroniska prylar idag att ju mer elektroniska finesser prylarna har ju mer är det som kan börja strula. Samtidigt som det ännu mer beklagliga faktumet dessvärre ligger mycket sanning i idag - det är ingen som reparerar idag utan idag köper man bara nytt! Samt "no branded" kinaprylar får man nog också ha lite "överseende" med.

Enklast gör du ju ett test på maskin. Ta tre lika stora kaffemuggar som ex rymmer 2,5 dl vätska per mugg.
Se till att bryggaren är helt tom både på vatten och bryggkaffe.
Börja med kopp #1 och slå på ex 3 dl vatten i "vattentanken" och 3 matskedar bryggkaffe där bryggkaffet ska slås på. Brygg sedan kopp #1 i "svagt läge" och kolla styrkan på det bryggda kaffet, töm bryggaren på överskottsvatten och överskottsbryggkaffe och sedan startar du om med en helt tom bryggare med kopp #2 och gör likadant med denna och sedan kopp #3.
Då bör du ju ha klara bevis för dels om...
*** kaffet blir starkare resp svagare i de tre muggarna och OM de är LIKA fulla med kaffe?
*** om det förbrukas lika mycket bryggkaffe till resp mugg?
*** samt om det förbrukas mer vatten till den starkare muggen? Bryggkaffet förbrukar ju i sig mer vatten och starkare kaffe suger ju åt sig mer vatten.

Problemet med många kaffebryggare för hemmabruk är att vattentempen inte kommer upp i den temp som vattnet ska ha innan bryggningen ska påbörjas. Ungefär som det är med elektriska våffeljärn idag - 9 av 10 elektriska våffeljärn klarar helt enkelt inte att komma upp i den temp där det går att få en lagom brun frasig våffla.

  • Confused 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett bra svar på en fråga är ett svar som inte innehåller något som ts redan har gjort/testat 😉

Frågan är generell oavsett fabrikat och modell men vår kaffebryggare är en Braun KF901AI-KF9050BK.

Om man rent hypotetiskt tänker sig att man har en kaffebryggare där man kan ställa styrkan via reglage, har en manuell dosering av malt kaffe, har en vattentank från vilket samma mängd vatten tas oavsett inställd styrka OCH där reglaget innehåller väldigt många lägen från svagaste svagt till starkaste starkt.

Svagast, i det hypotetiska exemplet, är ett "kaffe" som ser likadant ut som när man sköljer ur kaffekannan. Typ äppeljuice till färgen. Starkaste är ett kaffe som är helt kolsvart, har t.o.m. lite tjockare konsistens. Hypotetiskt. 

Om jag då, hypotetiskt, är sugen på att  brygga en kanna med sådant äppeljuicefärgat kaffe - skulle jag då skopa i 10 skopor bryggkaffe och välja det svagaste läget?
Eller skulle jag skopa i endast en nypa kaffe, vilket blir lite billigare, och välja "normal" på reglaget?

Om jag då, hypotetiskt, är sugen på att  brygga en kanna med sådant superstarkt kaffe och välja 10 skopor och att det faktiskt fungerar så borde det ju gå att skopa i låt säga en (1) skopa, välja det superstarkaste läget och få normaltstarkt kaffe. Det vore ju verkligen en bra bryggare som klarar av att brygga på det sättet med endast en tiondel av mängden kaffe.

Ja, jag har testat "Mild" och jag har testat "Strong". Resultatet är att det smakar kaffe. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...
Postad (redigerade)

Fick idag ett svar från Braun.

Citat

..maskinen påverkar bryggtiden genom hastighet på vattnet, se nedan:

Mild, vattnet pumpas snabbare och rinner då igenom snabbare.

Gold, standard hastigheten på vattnet för att uppfylla kraven enligt ECBC (the European Coffee Brewing Center).

Strong, långsammare hastighet så att man får ut mer smak på kaffet

Jag svarade att jag hade mätt upp tiden och att det tar ca 19 sekunder längre tid att brygga en halv kanna på läget Strong jämfört med läget Mild.
Borde vara ca 10 sekunders skillnad mellan Mild & Gold samt mellan Gold och Strong, något som knappast märks.

Men det var ju bra att få veta då att min egen teori stämmer, att det bara är hittepå och att det inte spelar någon roll vilket val man gör.

 

ed.
½ kanna Mild 5:46, ½ kanna Strong 6:05

 

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...