Gå till innehåll

Sidopanel till (andra) Chromiumbaserade webbläsare?


Mikael63

Recommended Posts

Jag använder Vivaldi webbläsare. Den baseras på Chromium. (eller som jag brukar säga, en hybrid mellan Chromium och Opera).

Där har jag en sidopanel och de "element" jag lägger till i sidopanelen visas i enbart sidopanelen, och inte som ett webbläsarfönster/-flik.

För att illustrera har jag just nu lagt till den sida jag just nu skriver på:

image.thumb.png.0d0879487bab3315ce43a07ef92c7f01.png

 

En vanlig webbsida vill man kanske inte ska visas på detta sätt men jag kan (har valt att kunna) visa Bokmärken, Nerladdningar, Historik, Flikar, Googla Tasks, Google Messages där.

Om jag nu skulle använda en annan webbläsare som har Chromium som bas, jag eller även just Chromium själv då, vilken jag också har installerad, kan jag inte på samma sätt styra att visningen ska ske i panelen. Har testat lite med Brave och några tillägg men det blir inte så som jag vill.

Söker nu andra webbläsare/tillägg där jag kan återskapa utseendet i Vivaldi vad gäller sidopanelen. Tips, någon?

 

Tillägg: Måste finnas i version för både Linux (som paket, DEB, inte Snap eller Flatpack) och Windows.

 

Redigerad av Mikael63
Linux & Windows
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, där omnämns;

Edge - funkar inte i Linux. Glömde det i trådstarten.

Floorp - baserad på Firefox, duger inte

Opera - Kinesiskt men fungerar, sidopanelen är dock inte konfigurerbar så att man får allt i den.

Arc - verkar bara finnas för MacOS

PaleMoon - baserad på Firefox, duger inte

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, JoWa sade:

Jo. 🐧

Mm.. via Wine då?
https://www.microsoft.com/sv-se/edge/download

Kollade i Windows och någon egentlig sidopanel tycker jag inte att det "är" men man kan "pinna" nerladdningar, historik, bokmärken, appar och när man gjort det kan man lägga till knapp för dessa i verktygsfältet. Dock kan man ex. inte få Google Keep i en sådan panel. Man kan lägga till som app men då öppnas Keep som om det vore ett program, en bra funktion jag redan nyttjar för Google messages och TMetric.

Om jag skulle använda Edge fullt ut skulle jag behöva nyttja "arbetsytor", något som väl inte är uteslutet men...

 

***

Jag kan utveckla anledningen till frågeställningen. Man kan säga att det är flera samverkande faktorer där ingen ensam är avgörande och det finns ingen speciell rangordning mellan dessa.

  • Chromiumbaserad eftersom ex. Firefox saknar stöd för WebHID (se annan av mina trådar, lite "putt" på Vivaldi som tog bort detta)
  • Nyfiken på ny teknik. Kan ju vara en gammal webbläsare men för mig nya erfarenheter
  • Vill kunna ha en (1) webbläsare som en slags backup om det inte skulle fungera med den andra
  • Vill inte ha sämre funktionalitet än med ex. Vivaldi
  • Vill kunna känna igen mig Linux/Windows
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det var ju coolt!

Inget man törs berätta kanske, att man kör en Microsoftprodukt i Linux 🤫

Synd att det inte fanns funktionalitet hela vägen. Kanske inte jätteviktigt men då är det å andra sidan inte jätteviktigt att detta med WebHID inte längre lirar fullt ut i Vivaldi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, Mikael63 sade:

Om jag skulle använda Edge fullt ut skulle jag behöva nyttja "arbetsytor", något som väl inte är uteslutet men...

Nej, det var olika profiler jag avsåg. Tyvärr går det inte att skapa en ny profil utan att logga in hos Microsoft och då är det inget jag vill nyttja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...