Gå till innehåll

För liten papperskorg?


Tomas E

Recommended Posts

9 timmar sedan, Tomas E sade:

Hur kan papperskorgen vara för liten för en mapp på 28,2 GB är den är inställd så här? Dvs jag kan inte lägga den där utan den måste tas bort direkt.

Skrmbild2023-12-03235500.png.1b9345475b8423d5784e306d81de180e.png

Den maximala standardstorleken för en papperskorg är cirka 5 % av det tillgängliga utrymmet.

Källa: https://www.elevenforum.com/t/change-maximum-size-for-recycle-bin-in-windows-11.5109/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

48 minuter sedan, WindowsPro sade:

Den maximala standardstorleken för en papperskorg är cirka 5 % av det tillgängliga utrymmet.

Källa: https://www.elevenforum.com/t/change-maximum-size-for-recycle-bin-in-windows-11.5109/

Jag tolkar texten som att det som förvalt värde är 5 % av diskstorleken?
 

Citat

The default maximum size of a Recycle Bin location is about 5% of its available space.

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

39 minuter sedan, Mikael63 sade:

Jag tolkar texten som att det som förvalt värde är 5 % av diskstorleken?
 

 

Väl noterat! 👍 
Men! 1: Innebär det att du faktiskt kan öka storleken mer?
Och 2: Var går gränsen mellan att fritt utöka storleken jämfört med att mängden fritt utrymme försvinner?
Du skall väl inte kunna ha en papperskorg som är så stor att du förlorar allt ledigt hårddiskutrymme?

Någon balans däremellan borde det väl ändå finnas!

Frågan är om TS har 100000MB ledig hårddiskyta?
Om inte så tordes papperskorgen automatiskt minskas till den storlek den maximalt kan ha (eller?)
Och då kanske det inte finns plats för en 28,2 GB fil i papperskorgen!

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, WindowsPro sade:

Frågan är om TS har 100000MB ledig hårddiskyta?

Ja, eller ens 28,2 GB på den enhet där katalogen ligger idag?
Som jag tolkar saken behöver man ev. justera papperskorgens storlek för varje disk (partition?). Har man en stor katalog på D behöver man se till att papperskorgen på D är tillräckligt stor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

54 minuter sedan, Mikael63 sade:

 
Som jag tolkar saken behöver man ev. justera papperskorgens storlek för varje disk (partition?). Har man en stor katalog på D behöver man se till att papperskorgen på D är tillräckligt stor.

Min tolkning är att storleken på Papperskorgen gäller den totala lagringsplatsen man har i datorn, d.v.s. all interna diskutrymme. Har man en disk på 1TB plus en disk på 500GB blir den totala lagringsplatsen 1,5TB. Utifrån det kan Papperskorgens storlek beräknas. 
Det innebär också att om Papperskorgen töms så töms allt som finns i den, oavsett från vilken disk som "skräpet" kommer från.

Externa lagringsenheter, som är anslutna till datorn då Papperskorgens storlek ändras, påverkar inte den totala lagringsmängden. Om något raderas på en extern lagringsenhet tas den bort permanent. 
Så har jag tolkat det hela (läst om det på flera olika sidor).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Papperskorgen ligger på D.

Skrmbild2023-12-04121800.png.28308864415f2bdbcaaeb9dcf1782a4f.png

 

Jag har så här mycket på D.

Skrmbild2023-12-04120033.png.286bf0c2befcaf8fbd0820fd4e6f0885.png

Dessutom har jag lagt större mappar i papperskorgen tidigare, efter den här ändringen och det har fungerat. Det jag har gjort senast är att jag kopierade över en mapp på över 100 GB till C varefter jag säkerhetskopierade C. Sen raderade jag den kopierade mappen på över 100 GB från D. Den var för stor för papperskorgen, vilket jag heller inte funderade över. Så nu finns det alltså över 100 GB mer lagringsutrymme än tidigare och borde vara ett än mindre problem.

Och som sades tidigare så får man garanterat ett felmeddelande om man försöker tilldela mer utrymme till papperskorgen än vad som finns tillgängligt. Har bestämt för mig att det hänt mig för flera år sen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...