Gå till innehåll

Kraftig hårdvara, dumma terminaler och grafik?


_.M

Recommended Posts

Jag har fått en ide, om man skulle köpa en sån där överdrivet kraftig CPU, typ Threadripper, bygga en dator baserad på den med hundratals gigabyte ram. Då skulle man kunna köra någon slags Hyper Visor, dela upp datorn i mindre och köra flera versioner av Windows och Linux på samma gång. Kanske till och med en Hackintosh. Sen finns det ju såna där riktigt små datorer som bara är typ en usb-pinne, så skulle man kunna konfigurera den som en dum terminal och vips! Så har man en dedikerad streeaming-pc, fast det egentligen är en del av ens stora pc man ställt i klädkammaren.

Men jag antar att det inte skulle fungera fullt ut, då man kanske vill ha en speldator, men om man använder en terminal, kommer man kunna nyttja eventuellt grafikkort man satt i sin monster-pc? Ett grafikkort förväntar sig ju ge sin output genom display-port trots allt. Och en terminal förväntar väl att all data kommer via nätverket?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Jag hade nåt liknande på firman jag drev på 80-talet.
En IMP 386:a med typ 12/16Mb ram, PC-MOS/386 och 4 VNA kort i(tror varje kort kunde driva 2 terminaler).
En liten "minidator" som kunde köra Windows program på terminaler som bara bestod av skärm, mus & tangentbord.
Fungerade tills Win 3.1 kom.

Sen började jag med Southside, Winframe, Metaframe och slutligen Citrix.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
On 2023-12-11 at 08:05, _.M sade:

Jag har fått en ide, om man skulle köpa en sån där överdrivet kraftig CPU, typ Threadripper, bygga en dator baserad på den med hundratals gigabyte ram. Då skulle man kunna köra någon slags Hyper Visor, dela upp datorn i mindre och köra flera versioner av Windows och Linux på samma gång. Kanske till och med en Hackintosh. Sen finns det ju såna där riktigt små datorer som bara är typ en usb-pinne, så skulle man kunna konfigurera den som en dum terminal och vips! Så har man en dedikerad streeaming-pc, fast det egentligen är en del av ens stora pc man ställt i klädkammaren.

Men jag antar att det inte skulle fungera fullt ut, då man kanske vill ha en speldator, men om man använder en terminal, kommer man kunna nyttja eventuellt grafikkort man satt i sin monster-pc? Ett grafikkort förväntar sig ju ge sin output genom display-port trots allt. Och en terminal förväntar väl att all data kommer via nätverket?

Låter som om det kommer att ta upp hela vardagsrummet.

Dela gärna med dig av rökat du har, å lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...