Gå till innehåll

Val av diskmaskin


Dag Erlandsson

Recommended Posts

Nu när det är mellandagsrea och jag har med er hjälp lyckats ta bort en stomme för diskmaskins placering så vill jag ha råd. Har hittat en modell 

DISKMASKIN

Är avloppsslang och bestick korg inte inklusive?
Eller kan man köpa slang varsomhelst? 

Ett tag tänkte jag ta en krom färgad front - men kanske mer estetiskt med en vit?

Eller går man mer för pengarna med denna:

Diskmaskin krom

Eller blir det för stark kontrast? Eller kanske riktigt snyggt? 
Ingår i den sistnämnda slang? 
 

Bredd öppning är 59,5 men maskinerna verkar vara 60 Cm? 
 

Höjd öppning 87 Cm (går det att justera fötterna så att ”den når” hela vägen upp? Om ”ja” behöver man då täcka med en sockel nedtill på maskinen? Typ att man fäster den gamla sockeln där? Eller kommer inte en höjning av benen vara nått man isåfall lägger märke till? 

IMG_3271.jpeg

IMG_3319.jpeg

Redigerad av Dag Erlandsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mikael63 sade:

Spontant (läser och skriver via mobilen) - vill du inte att diskmaskinen ska matcha ugnen? (och hällen)

Svart med "blanka" inslag.

Jo du har rätt. Men det kostar mer samt att logic (svart) exempelvis inte har nått vidare betyg. Så jag tror det blir Siemens ändå (vit). 
 

Logic svart

 

Vilken av dessa 2 är bäst? 
Siemens 1

Eller,

 

Siemens 2

 

Redigerad av Dag Erlandsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att blanda in rostfritt låter inte så bra estetiskt utan antingen en som smälter in bland skåpen och verkar vara samma färg som kyl/frys eller en som matchar ugnen.

13 timmar sedan, Dag Erlandsson sade:

Är avloppsslang och bestick korg inte inklusive?

Jag har inte varit med om att avloppsslang och bestickkorg inte har ingått men vem vet vad kostnadsnedskärningar har lett till. Men åtminstone när det gäller den första Siemens-maskinen som du länkar till så står det ju "Överkorg för bestick: Ja " och hur lång avloppsslangen är.

Jag ser bara att det står att stickkontakt ingår på den ena. Om det inte ingår på den andra så tillkommer en extra kostnad för det samt montering av den.

Bosch och Siemens är från samma koncern och brukar ha samma innehåll bakom fronten men Bosch brukar vara något billigare än motsvarande Siemens-modell.

Eftersom det förekommer mycket lurt med reapriser bör du kolla upp på t ex Prisjakt vad som är normala priser för de två modeller du har valt ut och inte bara gå på vad som anges som ordinarie pris.

Det som skiljer sig mellan de två vita modellerna är elförbrukning och ljudnivå (den ena har ett tystare program). Du får själv avgöra hur viktigt det är.

Du bör läsa om modellerna på Siemens webbplats också.

 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

53 minuter sedan, Cecilia sade:

Att blanda in rostfritt låter inte så bra estetiskt utan antingen en som smälter in bland skåpen och verkar vara samma färg som kyl/frys eller en som matchar ugnen.

Jag har inte varit med om att avloppsslang och bestickkorg inte har ingått men vem vet vad kostnadsnedskärningar har lett till. Men åtminstone när det gäller den första Siemens-maskinen som du länkar till så står det ju "Överkorg för bestick: Ja " och hur lång avloppsslangen är.

Jag ser bara att det står att stickkontakt ingår på den ena. Om det inte ingår på den andra så tillkommer en extra kostnad för det samt montering av den.

Bosch och Siemens är från samma koncern och brukar ha samma innehåll bakom fronten men Bosch brukar vara något billigare än motsvarande Siemens-modell.

Eftersom det förekommer mycket lurt med reapriser bör du kolla upp på t ex Prisjakt vad som är normala priser för de två modeller du har valt ut och inte bara gå på vad som anges som ordinarie pris.

Det som skiljer sig mellan de två vita modellerna är elförbrukning och ljudnivå (den ena har ett tystare program). Du får själv avgöra hur viktigt det är.

Du bör läsa om modellerna på Siemens webbplats också.

 

 

Men då verkar el-gigantens REA vara ”riktig”?  Tror att det dessutom blir elegant? Eller skulle du rekommendera nått annat. Tycker dock att disktiden är ganska lång? Eller finns det som med tvättmaskiner, snabbare program? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Cecilia sade:

Det är bra att läsa manualen innan köp och den går att ladda ner från tillverkarens webbplats. I manualen lär det stå vilka program som finns och vad de innebär i fråga om t ex tid.

Jag laddade ned från respektive sida i pdf och tider står ingenstans, jag hittar det inte. Men jag kollar med tillverkaren. Alternativt frågar El-giganten 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Cecilia sade:

image.thumb.png.a5f0bc29f5ebf91f344f1f6a51617bb8.png

 

Vår maskin har ett läge där den diskar i 33 minuter. Det läget används när all disk är "färsk" dvs. inga fasttorkade matrester eller ugnsformar osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...