Gå till innehåll

Borttagning av onödiga program.


Lasse B

Recommended Posts

Hej igen.

Problemet som jag hade med min dator, se tidigare inlägg, löste sig inte riktigt, det  visade sig också, med kontakt HP Support att det var ett annat fel också.

Detta har resulterat i att jag skickar tillbaka datorn, och får en ny.

Nu till min fråga, då jag får hem den nya datorn, kommer jag inte som med den förra att formatera den direkt.

Någon som vet, det finns tydligen program för att ta bort onödiga program , som man kanske inte behöver, tror att det heter Bloatware ??, inte säker.

Finns det något enkelt program, på Svenska, lätt att förstå, för en novis i detta, vore tacksam för något förslag, Svenska, enkelt att förstå med mera.

Mvh

Lasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till att börja med så kan det ju vara bra att vänta och se vad du får med för onödiga program (bloatware). Jag har en HP-dator och det enda jag minns som var onödigt var ett antivirusprogram och det var lättare att avinstallera det på vanligt sätt än att ladda ner ett särskilt program för att göra det.

Vad var det för fel på datorn?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg på den jag skickar tillbaka, att det var några jag inte ville ha.

Det kom skrapljud i högtalaren, när man bla startade om den, när jag surfade, dök det upp ibland, dom fattade inte heller var det var, dom trodde det var någon ljudfil, HP Support var inloggad på min dator, och höll säkert på ca 40 min att lokalisera felet, men det gick inte, därför byter dom ut den.

Mvh

Lasse

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det jag brukar göra, direkt efter att ha startat upp en nyinköpt märkesdator, när jag hjälper vänner och bekanta med sina nyinköp, är att manuellt avinstallera alla program som inte behövs.

Precis som Cecilia skriver är ett av dem vanligtvis ett säkerhetsprogram och då i synnerhet McAfee. McAfee är en 30-dagars utvärderingsversion. Undvik att starta upp/aktivera detta program. Blir du uppmanad till det, hoppa över! Det är långt mycket lättare att få bort McAfee om du inte startat upp programmet. Det gäller även andra säkerhetsprogram som kan vara installerat och inte enbart McAfee, som dock är det vanligaste.

Windows Defender aktiveras automatiskt när det medföljande säkerhetsprogrammet avinstalleras och Defender räcker för de flesta.

Samma sak med Microsoft Office. Den finns också med som en testversion. Här går jag också in direkt och tar bort det, såväl i Inställningar som via Kontrollpanelen "Lägga till/Ta bort program". 
Om Office skall vara med, t.ex. den som finns som en "molnfunktion", går det alltid att lägga till vid ett senare tillfälle. 
Det finns appar för Xbox och en massa annat. Det är bara att ta bort det man inte önskar ha.

Se bara till att du tar bort det du inte önskar innan du blir uppmanad att starta programmet. Betydligt lättare att ta bort om programmen inte blivit uppstartade och installerade. 
För att se om det är skräpprogram eller nyttoprogram kan du alltid söka på nätet eller fråga i detta forum. 

Redigerad av X-Men
Lade till lite information angående säkerhetsprogram
  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tack för bra info, det var välan ungefär så jag tänkte, så just dessa program på datorn jag skickar tillbaka.

Nu när  den nya kommer, skall jag ta det lugnt och fint just med det.

Office 365, har jag, prenumererar på de, litar på det säkerhetsprogram som finns i W11.

Ha en bra kväll.

Lasse

Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...