Gå till innehåll

Lokalt konto kan även få tillgång till andra konton?


Tomas E

Recommended Posts

När tjejen loggat in så klickade jag på min mapp i användarmappen för att visa hur det fungerar, att hon inte kan komma åt mitt konto utan admin-rättigheter. Då dök den ruta upp som säger typ "Klicka här för att få permanent åtkomst". Jag är som sagt admin och hennes konto är ett lokalt standard-konto. Hur är detta möjligt?

I Windows 10 gick det inte ens att admin öppnade ett annat lokalt konto, vilket jag i och för sig också finner märkligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Klicka här för att få permanent åtkomst" kräver att hon som standard användare kan godkänna UAC-prompten, vilket hon inte kan om den är skyddad av ett lösenord som hon inte känner till!

Förutsatt att du inte kopplat in en extra hårddisk/partition och flyttat användarkontona dit.. (Då har dessa fel NTFS-behörigheter så alla kan läsa och se innehållet)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, WindowsPro sade:

"Klicka här för att få permanent åtkomst" kräver att hon som standard användare kan godkänna UAC-prompten, vilket hon inte kan om den är skyddad av ett lösenord som hon inte känner till!

Förutsatt att du inte kopplat in en extra hårddisk/partition och flyttat användarkontona dit.. (Då har dessa fel NTFS-behörigheter så alla kan läsa och se innehållet)

Så om vi hade provat att klicka på den knappen så hade Windows frågat efter lösenord?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, WindowsPro sade:

Ja! Om inte datorns säkerhet har skadats..

Det är det jag är lite orolig för. Hon fick nämligen något meddelande om att hennes kontouppgifter var i fara så hon bytte lösenord. 

Inloggning på hennes e-postkonto från annan ort eller nåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 timmar sedan, Tomas E sade:

Det är det jag är lite orolig för. Hon fick nämligen något meddelande om att hennes kontouppgifter var i fara så hon bytte lösenord. 

Inloggning på hennes e-postkonto från annan ort eller nåt.

Det inträffar i alla fall inte för att du försökte öppna din mapp inifrån hennes konto.  Däremot kan hon ju få ett sånt meddelande därför att hon loggade in på sitt datorkonto och uppslagningen av datorns IP-adress blir en annan än från där hon brukar logga in som på mobilen.

Jag ska inte skriva vilka IP-adresser som du har använt i tråden men forumprogrammets uppslagning av dem leder till två orter som ligger väldigt många mil från varandra fast de hör till samma internetleverantör.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...