Gå till innehåll

Frågor om Plejd dimmer


Dag Erlandsson

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Har upptäckt Plejd och fått det installerat. Tycker att det är så bekvämt att styra från mobilen. Har dock några frågor.

1. Påverkar det el-förbrukningen/priset. 

2. Påverkar det priset i standby läge? 

3. Är alla typer av lampor kompatibla med Plejd? Dvs. exempelvis icke dimbara lampor? 

4. Om man på en plats har en 2 knapps kontakt (se bild). Dvs. 1 för taket och resterande knapp för all annan belysning, i detta fall köket, hur kopplar man då Plejd till endast just knappen för takbelysningen, i detta fall knappen till höger utan att det påverkar resten av köket? Kan denna då vara aktuell:

Krondimmer

IMG_3689.webp

Redigerad av Dag Erlandsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag har ingen egen erfarenhet av just Plejd men väl av annat fabrikat. Plejd är lite mer.. "proffsig" än en del andra fabrikat. De är även E-nummersatta hos elgrossister för att elinstallatörer ska kunna beställa. Detta avspeglas också på priset då de är dyrare än andra fabrikat.

1. Det är ju lasten, dvs. ljuskällor osv. som avgör förbrukningen och den är ju lika oavsett hur de styrs, eller med VAD de styrs av.

2. Ja. En krondimmer du länkat till drar 0,3 W...

3. Nej, om Plejdenheten är en dimmer måste det vara dimmerbara ljuskällor. Om Plejdenheten endast är en strömbrytare (relä) fungerar det med icke-dimmerbara ljuskällor.

4. Ja, det fungerar under förutsättning att alla anslutna ljuskällor är dimmerbara. Ska du ersätta kronbrytaren rakt av är det kanske bättre med ett kronrelä.

https://www.elbutik.se/product.html/plejd-kronrela-rel-02

 

 

Redigerad av Mikael63
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
8 timmar sedan, Mikael63 sade:

Jag har ingen egen erfarenhet av just Plejd men väl av annat fabrikat. Plejd är lite mer.. "proffsig" än en del andra fabrikat. De är även E-nummersatta hos elgrossister för att elinstallatörer ska kunna beställa. Detta avspeglas också på priset då de är dyrare än andra fabrikat.

1. Det är ju lasten, dvs. ljuskällor osv. som avgör förbrukningen och den är ju lika oavsett hur de styrs, eller med VAD de styrs av.

2. Ja. En krondimmer du länkat till drar 0,3 W...

3. Nej, om Plejdenheten är en dimmer måste det vara dimmerbara ljuskällor. Om Plejdenheten endast är en strömbrytare (relä) fungerar det med icke-dimmerbara ljuskällor.

4. Ja, det fungerar under förutsättning att alla anslutna ljuskällor är dimmerbara. Ska du ersätta kronbrytaren rakt av är det kanske bättre med ett kronrelä.

https://www.elbutik.se/product.html/plejd-kronrela-rel-02

 

 

4. Men bara taket i köket vill jag ska vara dimbart, dvs. Knappen till höger.
 

Detta då knappen till vänster har alla underlampor till köksskåpen och ej behöver vara dimbara. Så det är så att säga endast en taklampa jag vill ska vara Dimbar. 

Redigerad av Dag Erlandsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontrollfråga, kanske:

Har du EN (1) sådan brytare med två knappar, för att styra belysningen i köket, eller kan du styra från två ställen?
(då är det inte en kronbrytare utan en dubbeltrapp)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Mikael63 sade:

Kontrollfråga, kanske:

Har du EN (1) sådan brytare med två knappar, för att styra belysningen i köket, eller kan du styra från två ställen?
(då är det inte en kronbrytare utan en dubbeltrapp)

Har en med 2 knappar som tänder all belysning uppe och under skåpen.
 

Men den aktuella strömbrytaren med 2 knappar, tar bara under skåpen och för 1 takuttag. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, Dag Erlandsson sade:

och under skåpen

 

35 minuter sedan, Dag Erlandsson sade:

tar bara under skåpen

Hm.. kan du med en knapp i en brytare tända under skåpen och med en knapp på en annan brytare släcka under skåpen, och omvänt?
Spelar ingen roll för din applikation där du endast vill dimra det som sitter i takuttaget men...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här, bägge strömbrytarna har varsin 2 knappar.
 

Strömbrytaren med 2 knappar, när man kommer in i köket, är för under skåpen i hela köket. Knappen bredvid i samma strömbrytare, ger belysning i kökets tak förutom för på ett ställe. Här kan man alltså välja. 

den andra strömbrytaren inne i köket har också 2 knappar. Trycker jag på den ena knappen tänds allt under skåpen. Men knappen bredvid i samma strömbrytare tänder endast en taklampa om man vill ha en armatur ovanför matbordet. Dvs. Den går endast till en belysning som ännu inte finns.

När killarna var här så sa dom att det blir lite problematiskt eftersom strömbrytare 1 när man kommer in är typ på nått viss conectad med den andra strömbrytaren vid matbordet. Så om man då sätter in en Plejd i just den strömbrytaren vid matbordet och då endast bryr sig om dimning vid matbordet 

Kan man då placera plejden bakom just det uttaget? Alternativt sätta in en separat strömbrytare bredvid. 
 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Okej, kanske lite bakgrund först.

En kronbrytare har två knappar/vippor. Mest vanligt i vardagsrum, eller vanligast förr. I vardagsrummet fanns ofta en kristallkrona, den kunde vara kopplad så att tre lampor var ihopkopplade och två andra var ihopkopplade. Man kunde då alternera mellan att ha två, tre eller fem tända lampor. Idag mer vanligt att man styr lampor med en knapp och fläkt med annan knapp, eller taklampa + fönsterlampa.

En trappbrytare, en knapp/vippa. Mest vanlig i en trapp men även i ex. en lite längre hall. Man kan tända på ena stället och släcka på andra stället, och omvänt. Den går också att använda som en enkel 1-polig brytare och de större tillverkarna saluför inte en sådan 1-polig utan man använder en trappbrytare då.
En trappbrytare går att koppla in på två *) olika sätt.

Så finns det då något som kallas dubbeltrapp med två knappar/vippor. EN sådan kan användas som en kronbrytare.
Den kan också kopplas ihop med en annan dubbeltrapp så att man från två ställen kan tända/släcka två olika ljuskällor.
Man kan även koppla en dubbeltrapp med en "vanlig" trappbrytare. Ena vippan tänder/släcker belysningen i trappen, andra vippan tänder släcker (ensam) belysningen i hallen. I andra änden är det en ensam trappbrytare för belysningen i trappen. Ja givetvis kan ena vippan vara ansluten till en trappbrytare och den andra vippan vara ansluten till en annan trappbrytare.

(Jag utelämnar hotellomkopplare och korsomkopplaren!)

**

10 timmar sedan, Dag Erlandsson sade:

Den går endast till en belysning som ännu inte finns.

Vet du om den belysningen INTE är sammankopplad med

10 timmar sedan, Dag Erlandsson sade:

belysning i kökets tak

Det kan vara så att 

10 timmar sedan, Dag Erlandsson sade:

När killarna var här så sa dom att det blir lite problematiskt eftersom strömbrytare 1 när man kommer in är typ på nått viss conectad med den andra strömbrytaren vid matbordet.

så kunde de se att det är frågan om två dubbeltrapp ihopkopplade med varandra.

**

Nu är jag lite "lost" men är det den "oanvända" du vill ha Plejd-dimmern eller den den som finns i taket?
Det går ju att koppla om som man vill ha det men det hänger lite grann ihop med vilket av de två *) sätten man använt. Det ena sättet kan spara in en ledare men ger sämre valfrihet.

*) Fick lära mig att det fanns tre sätt men jag kan banne mig inte komma ihåg det tredje alternativet!

 

Redigerad av Mikael63
  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Cecilia sade:

rörigt

Ja, det är en infälld elinstallation! (sorry, kunde inte låta bli, OT)

Ja det är alltid bra med lösningen. Ibland har man nytta av den själv, om några år när man funderar på hur det var det gjordes... då kan man kolla AoW (eller eforum)!

  • Like 1
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tack alla! När jag i princip förstod allt, så insåg jag att elektrikern får fixa det hela. Varje strömbrytare fick sig en Plejd dosa inlagt. Nu kan jag styra all belysning med telefon eller via strömbrytarna. Det kluriga som blev med den sista strömbrytaren där kopplade dom in Plejd på endast den just den specifika knappen (takuttaget) - medan den andra knappen fortfarande kommer att styra under skåps belysningen. Denna strömbrytare var initialt seriekopplad till en annan strömbrytare i köket. 

Redigerad av Dag Erlandsson
  • Thanks 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...