Gå till innehåll

Måste oftast välja cookies mellan besöken hos Swedbank.se


Tomas E

Recommended Posts

Har inte lyckats klura ut varför det på Swedbank.se inte verkar fungera med att spara cookies. Om jag haft datorn avstängd mellan besöken där så blir jag uppmanad att välja igen, oftast men inte alltid. Fler som har samma problem? Jag skickade ett meddelande till dem om det, fast de verkar inte längre ha nån kontaktinfo till IT-avdelningen som i så fall borde ta hand om det. Så jag vet inte om de vet om det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan ju tänkas att cookien som kommer ihåg att den inställningen inte hör till den nödvändiga gruppen och därför inte finns kvar om du har stängt av Chrome emellan. Det är i alla fall så jag har tänkt när jag varje gång måste välja cookie-inställning på Handelsbanken :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

För att läsa denna artikel valde jag "nödvändiga cookies"
https://www.swedbank.se/privat/digitala-tjanster/sakerhetsdosor.html
Jag loggar in på Swedbank med säkerhetsdosa och engångskoder. När jag förr loggade in på Swedbank brukade jag behöva godkänna cookies. Men efter att jag bytt till en orange säkerhetsdosa, som det står om i artikeln, behöver jag inte godkänna cookies varje gång.

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Cecilia sade:

Det kan ju tänkas att cookien som kommer ihåg att den inställningen inte hör till den nödvändiga gruppen och därför inte finns kvar om du har stängt av Chrome emellan. Det är i alla fall så jag har tänkt när jag varje gång måste välja cookie-inställning på Handelsbanken :unsure:

Jaså det är samma sak där. :blink: Är det banksekretessen som sätter käppar i hjulen...

Men alla cookies finns väl kvar normalt om man inte rensar själv?

En "meta-cookie" alltså, som kommer ihåg andra cookies?

Märkligt dock att det inte verkar vara konstant. Provade igen att gå till Swedbank efter att ha haft datorn avstängd. Inga problem nu, men det är ju som sagt lite lynnigt vad som händer från gång till gång. Det finns 1 cookie lagrad bara från den sajten.

Det började förresten efter att jag rensat alla cookies för en tid sedan. Vet inte varför det skulle uppstå pga det, kanske fick jag uppdaterade cookies med buggar. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, mbgtmari sade:

För att läsa denna artikel valde jag "nödvändiga cookies"
https://www.swedbank.se/privat/digitala-tjanster/sakerhetsdosor.html
Jag loggar in på Swedbank med säkerhetsdosa och engångskoder. När jag förr loggade in på Swedbank brukade jag behöva godkänna cookies. Men efter att jag bytt till en orange säkerhetsdosa, som det står om i artikeln, behöver jag inte godkänna cookies varje gång.

Jag har den nya orangea dosan sedan länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, Tomas E sade:

Jaså det är samma sak där. :blink: Är det banksekretessen som sätter käppar i hjulen...

Det tror jag inte :)

Men jag förstår inte vad som händer i ditt fall.

13 timmar sedan, Tomas E sade:

Det började förresten efter att jag rensat alla cookies för en tid sedan. Vet inte varför det skulle uppstå pga det, kanske fick jag uppdaterade cookies med buggar. 

Cookisar kan i alla fall inte innehålla buggar utan bara den programkod som använder sig av cookisarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Som jag fattat det är cookies något som installeras varje gång man går in på en viss sida (som har intresse av att installera dem). Lagstiftningen försöker förhindra detta, men som vanligt för gammalt och tandlöst. Surfar man på nätet får man massor av cookies som man inte har en aning om. Och alla har inte kunskapen hur man raderar dem.

Ofta är de tämligen harmlösa, men inte alltid. Man kan nu ofta välja vilka cookies som får installeras, men ingen vet algoritmerna bakom. Cookies är en för stor inkomstkälla för att låta sig väljas bort på en hemsida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Senast jag var på swedbank.se så fick jag välja cookies. Valde då enbart nödvändiga.

Idag behövde jag inte välja cookies igen. Rensade därför cookies för att se om det skulle vara nån skillnad ifall jag väljer funktionella istället. Till min stora förvåning behövde jag inte välja cookies överhuvudtaget. :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...