Gå till innehåll

Soundbar?


Mikael63

Recommended Posts

Efterlyser erfarenheter kring användandet av sk. soundbar.

Jag har tre enkla och mycket billiga blåtandsadaptrar. Dessa har jag testat att ansluta till mina befintliga 2:1 högtalare med enbart AUX (och via blåtand till teven då). Samtliga fungerar och ljudkvaliteten duger men det laggar enormt mycket.

Om jag nu skaffar en sådan soundbar och ansluter via blåtand till teven - hur kan jag veta att det inte kommer att lagga även då? Givetvis borde en soundbar som kostar kanske 25 gånger mer än min adapter fungera bättre men hur kan man vara säker på det?

Teven är en Samsung men jag är i första hand intresserad av Sony när det gäller ljud, baserat på egna goda erfarenheter av högtalare och headset.

Ju lägre pris desto bättre, är ingen finsmakare när det gäller ljud och det är inte fråga om några (bio)filmupplevelser.

Förslag & tips emottages tacksamt!

**

Toslink? Nej, då behöver vi två fjärrkontroller extra för att kunna justera ljudvolym. (jag har en sådan adapter med)

HDMI ARC? Mja funkar det? I huvudsak är det tittande via tevens appar, inte via box.

Justera tidsfördröjning via tevens inställningar? Ja det går - men inte om anslutningen är via blåtand.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag har en Bose soundbar, osäker på modell, köpte den på rea för fem-sex år sedan. Den är ansluten till teve med hdmi. Och så har jag anslutit nvidia shield och switch till soundbar via hdmi. Sen har jag på något vis angivit att det är en sony teve jag har och då fungerar soundbar fjärrkontroll med teven. Så man kan byta hdmi input och slå av och på den, vilket är de enda funktionerna jag använder på teven.

Så du ska nog inte behöva oroa dig för flera fjärrkontroller, för du bör kunna hitta en soundbar vars fjärr kan ersätta tevens.

Men jag är ändå lite osäker på vad du försöker göra, vill du ansluta tevens ljud till högtalare för du får in programmen i teven? Och för den lösningen har du använt dessa billiga blåtandare? Min teve har sånna där tunna röda/vita kablar ut för ljud och jag tror att man kan ställa in att teven ska kunna styra volymen då. Du har inte sånna utöver toslink?

 

Redigerad av _.M
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

När vi skaffade ny teve tog jag för givet att alla teve-apparater fortfarande skulle ha ljudutgång via RCA. Detta så att vi inte skulle behöva skaffa annat ljudsystem. Så var dock inte fallet på denna modell.
image.png.270dfcf1383355d61df2b41b39aff81e.png

Eftersom jag hade dessa billiga blåtandsadaptrar sedan tidigare (försök med headset) testade jag dessa, med dåligt resultat. Skaffade då en adapter Toslink-RCA och den fungerar i sig men ljudet är då konstant.

Jag och min fru har varsin fjärrkontroll (hon originalet och jag en som kostade hela 70 kr). Dessutom behöver vi ibland tv-boxens egna fjärrkontroll, när/om vi kollar på innehåll via boxen och behöver slå på undertexter osv. Även där har vi varsin.
Jag vill därför inte behöva använda ytterligare en fjärrkontroll för att justera volymen på högtalare/soundbar. Den volymen måste följa tevens volymkontroll. Något som fungerar när vi kör med BT.

Att använda HDMI ARC som utgång till soundbar - fungerar det när man inte har HDMI som källa IN?
Har inte reflekterat över det tidigare, jag har nog tänkt att man ex. ansluter HDMI från tv-box till ljudsystemet och sedan från ljudsystemet till teven. Ljudsystemet har då tillgång till ljudkanalerna direkt från boxen och volymjustering sker bakvägen (ARC).
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/hembio/bild--och-ljudoverforing/hdmi

BOSE - ja namnet är ju synnerligen bekant och man kan faktiskt hitta "billiga" soundbar av fabrikat BOSE. SONY var endast ett förstahandsval, har hittat någon under 3kkr men inte i butik nära mig.

Redigerad av Mikael63
Kjell
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du med "laggar" menar att ljudet ligger efter i tid mot bild när du använder blåtand för ljudöverföring är det inget ovanligt. Skälet är att signalerna via blåtand får lite längre "väg" att gå än bilden. Ibland, när man ser direktsändning från annat land, kan ljud och bild ligga lite ur fas. Det beror på att man skickar bild och ljud via två länkar, en för ljud och en för bild. Man använder processorer för att se till att bild och ljud ligger i synk. Inom TV-världen säger man att 3-4 bildrutor fel är okej för det upptäcker inte "Svensson". 
Jag är hyperkänslig för synkfel och upptäcker det redan vid två bildrutors fel. 
Använder du dessutom AUX, som är en analog anslutning, får du ytterligare tidsfördröjning på signalen. 
 

HDMI ARC, även eARC, fungerar mycket bra. Jag har aldrig haft problem med det. I dagens moderna värld går det även att få ljud via Toslink att fungera med en av fjärrkontrollerna till ljud/bild- apparater. 
Jag köpte en Sony ljudlist för 3500 kronor men är extremt missnöjd med ljudet. Visst, lite mer botten men röster låter instängt. Jag använde fjärrkontrollen till min Philips-TV till att justera ljudnivån på Sonylisten. Ljudlisten var inkopplad med HDMI i uttaget för HDMI ARC just för att ljudet skall slussas mellan de två enheterna Det slutade med att jag köpte en receiver istället och kopplade in andra högtalare, som jag hade liggandes.

För TV-ljudet ville jag bara ha ett fylligare ljud än det som den platta TVn mäktar med. För övrigt är jag en finsmakare men just TVn tyckte jag skulle räcka med mer "botten". Som redan nämnt blev "botten" bra men röster lät som när man håller handen framför munnen när man pratar.

Receivern är en Marantz och även den är ansluten med HDMI och via ARC-uttaget. Inga problem att sköta ljudnivån med fjärrkontrollen till TVn. Min nuvarande sambo anslöt ljudet via Toslink och kunde styra ljudnivån med fjärrkontrollen till TVn. Receivern i det fallet var av fabrikatet Yamaha. 

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, Mikael63 sade:

Att använda HDMI ARC som utgång till soundbar - fungerar det när man inte har HDMI som källa IN?
Har inte reflekterat över det tidigare, jag har nog tänkt att man ex. ansluter HDMI från tv-box till ljudsystemet och sedan från ljudsystemet till teven. Ljudsystemet har då tillgång till ljudkanalerna direkt från boxen och volymjustering sker bakvägen (ARC).

BOSE - ja namnet är ju synnerligen bekant och man kan faktiskt hitta "billiga" soundbar av fabrikat BOSE. SONY var endast ett förstahandsval, har hittat någon under 3kkr men inte i butik nära mig.

Svaret på din fråga gällande annan källa än HDMI för ljud in, för att få ut det via HDMI är det Ja. Så länge det är en HDMI-anslutning som stöder ARC eller eARC kommer det att fungera.

Ansluter du t.ex. en VHS-maskin via Scart eller AUX till din TV, kommer ljud att gå via HDMI ARC till en annan källa, som en ljudlist. Det är en av fördelarna med just HDMI ARC. Notera att det fungerar när även ljudlisten stöder ARC via HDMI. I och med ARC via HDMI skall det också gå att justera ljudnivån med fjärrkontrollen till TVn. 

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beträffande fabrikatet Bose, var de mycket stora på ljudmarknaden i slutet av 1980-talet och under 1990-talet. De var omtalade för sina högtalare, som var bestyckade med enbart mellanregisterellement, med tillhörande frekvensvariator (även kallad equalizer) som såg till att mellanregisterellementen arbetade med hela frekvensområdet.

Själv tillhörde jag inte den grupp som uppskattade ljudet från Bose på den tiden. Vad jag däremot upptäckte var att Yamahas högtalarmodell, NS-1000, lät fruktansvärt bra med Bose frekvensvariator ansluten! NS-1000 har (hade) ett för torrt och platt ljud, ett ljud som tilltalade Sveriges Radio och SVT, som köpte in 1000 par i slutet på 1970-talet och början på 1980-talet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, X-Men sade:

Svaret på din fråga gällande annan källa än HDMI för ljud in, för att få ut det via HDMI är det Ja. Så länge det är en HDMI-anslutning som stöder ARC eller eARC kommer det att fungera.

Ansluter du t.ex. en VHS-maskin via Scart eller AUX till din TV, kommer ljud att gå via HDMI ARC till en annan källa, som en ljudlist. Det är en av fördelarna med just HDMI ARC. Notera att det fungerar när även ljudlisten stöder ARC via HDMI. I och med ARC via HDMI skall det också gå att justera ljudnivån med fjärrkontrollen till TVn. 

Då skulle det kunna fungera med en sån här?

https://www.amazon.se/Extractor-Converter-Adapter-Digital-Konverter/dp/B07Q9LPB4G/

Åtminstone rent "elektriskt". Antar att det kommer att kunna lagga även med denna enkla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, allt ljud in till boxen kommer att skickas ut via Toslink, hörlursutgången, analoga ljudsignaler via de röda och vita RCA-anslutningarna och ljudsignal i digital form via den gula RCA-anslutningen.

I och med att boxen stöder HDMI ARC klarar den av att ta emot ljudet från TVn, om TVns HDMI-anslutning stöder ARC.

Risk för synkfel mellan ljud och bild föreligger då ljudet skall gå en "omväg" via boxen. Hur stort synkfelet blir är svårt att säga. Som redan nämnt upptäcker majoriteten av befolkningen inte ett synkfel som är lägre än 4 bildrutor, vanligtvis krävs det 4-5 bildrutors synkfel för att det skall synas för majoriteten.

Är man känslig, som jag, räcker det med endast två bildrutor för att det skall störa mig. Har Samsung-TVn möjligheter till att fördröja bildsignalen är det en fördel.

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
3 timmar sedan, Mikael63 sade:

Denna borde väl fungera?

https://www.sony.se/electronics/sound-bars/ht-sf150

Lägre pris hos Amazon än Sonys rek. ca-pris.

Enligt specifikationerna stöder den HDMI Arc, vilket innebär att fjärrkontrollen till TVn kommer att reglera ljudnivån i ljudlisten. När du sätter TVn i Stand By kommer ljudlisten att hamna i samma läge.

Ljudlisten innehåller blåtandsfunktion med stöd för ljudströmning den vägen. Det går med andra ord att skicka ljud från en telefon, surfplatta eller annan enhet som också har blåtand, för att spela upp ljud i ljudlisten.

Lägg dock inte undan fjärrkontrollen till ljudlisten. Det är bara med den medföljande fjärrkontrollen som du kan byta ljudläge i ljudlisten. 

 

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
On 2024-02-27 at 22:22, X-Men sade:

Enligt specifikationerna stöder den HDMI Arc, vilket innebär att fjärrkontrollen till TVn kommer att reglera ljudnivån i ljudlisten. När du sätter TVn i Stand By kommer ljudlisten att hamna i samma läge.

Ljudlisten innehåller blåtandsfunktion med stöd för ljudströmning den vägen. Det går med andra ord att skicka ljud från en telefon, surfplatta eller annan enhet som också har blåtand, för att spela upp ljud i ljudlisten.

Lägg dock inte undan fjärrkontrollen till ljudlisten. Det är bara med den medföljande fjärrkontrollen som du kan byta ljudläge i ljudlisten. 

 

Japp, stämmer bra det, fick den igår, snabbt levererat av Amazon.

Inte riktigt samma tryck som det är i Sony SRS-XB33.
Knappar för "fasta ljudbilder" som "Voice", "Cinema" osv. Bra att man inte behöver/måste växla källa på teven för att komma åt ljudinställningar.

Vid några tillfällen har jag upplevt att ljudet har stängts av men det kan ev. bero på att jag kom åt något på ovansidan, om där är touchkontroller? (Nä, jag har inte kollat i manualen efter det, kom på det nu när jag försöker sammanfatta) Tillägg: Jo det är "knappar" på ovansidan.

Redigerad av Mikael63
Läst manualen
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...