Gå till innehåll

Nätverksadress erhålls


Recommended Posts

Jag har problem med mitt bredband. När jag startar datorn så står det nere i högra hörnet "Nätverksadress erhålls" detta gör det hela tiden och jag kommer alltså inte ut på nätet. Det kommer även upp ett medelande från norton antivirus där det står att TCP/IP inte är installerat. Är det det som är felet och hur åtgärdar jag det i sådana fall.

Jag kör med router och för den andra datorn fungerar internet direkt. Jag har provat att byta sladdar, inkopplingshål i routern m.m men det fungerar ändå inte.

Internetet har funkat tidigare fast det slutade funka i slutet på Juni, Jag har bredband från Glocalnet, modem från speed touch, router från netgear, fungerande nätverkskort (6 månader gammalt, internet har funkat med det tidigare) datorn är ett halvår gammal från dell, med nya och frächa grejor. Jag har även antivirus och brandvägg från Symantec, norton.

Vad är felet? Jag står snart inte ut med att inte ha internet på min dator . (nu skriver jag på mina föräldrars dator)

Tacksam för hjälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Om du kopplar bort allt utom "Modem -> Dator", jag antar att du har dynamiskt tilldelad ipadress, och kollar följande:

Start -> kontrollpanelen -> Nätverksanslutningar,

Finns det något på "Nätverksanslutning eller höghastighetsanlutning till internet"?

Om det finns, kolla följande:

Högerklicka på anslutningen -> Egenskaper, finns Tcp/ip i rutan "Den här anslutningen använder följande objekt"?

Om det finns, kolla följande:

Markera Tcp/ip -> Egenskaper,

Här ska "Erhåll IP-adress automatiskt" och "Erhåll adress till DNS-servern automatiskt" vara förbockade som alternativ.

Stäng också av Norton och brandväggen helt, så vi vet att det finns en väg ut.

Återkom med resultat...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Men det fungerar dessvärre fortfarande inte.

Jag kopplade bort routern så att det bara var modem=>dator. Sedan kollade jag och alla inställningar är som du skrev att de skulle vara. Sedan stängde jag av norton. Det funkade inte då heller.

När routern är ikopplad lyser lampan för att den får kontakt (tror jag) med datorn. Detta gjorde den även innan jag kollade inställningar.

Tack ändå

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Har du gått igenom den här sidan, Glocalnet är lite speciella.

http://kundservice.glocalnet.se/Kundservic...rt/Routergiude/

- ADSL modemet måste "fabriksresetas" enl manual.

"Innan du konfigurerar din router måste modemet vara återställt till fabriksinställningar. Modemet är fabriksinställt vid leverans från Glocalnet. Har du inte beställt nytt modem från Glocalnet kan återställa ditt befintliga med hjälp av denna guide »"

- Det är sedan skillnad på 2 alt 5 användare dvs PPPoE alt fast IP adress.

Ring Glocalnets support om ovan klickar, de ser precis hur din uppkoppling beter sig och

vart felet ligger.

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte det som är problemet. Internetet har funkat tidigare och det gör det nu (och tidigare) till en annan dator. Kör med  router och jag tror att problemet ligger ngn annan stans än hos modemet pga att det funkar till en annan dator som sagt.

Tror inte att jag måste återställa modemet för det är från Glocalnet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte det som är problemet. Internetet har funkat tidigare och det gör det nu (och tidigare) till en annan dator. Kör med  router och jag tror att problemet ligger ngn annan stans än hos modemet pga att det funkar till en annan dator som sagt.

Tror inte att jag måste återställa modemet för det är från Glocalnet

Hej

- Har du DHCP inställt på nätverkskortet dvs erhåll IP adress automagiskt ?

- Nu skriver du inte vilken router du har men om du går in i routergränssnittet, syns båda burkarna ?

- Är Netgear routerns firmware uppdaterat ?

http://kbserver.netgear.com/downloads_support.asp

- Är det 2 eller 5 användare, om 2, är PPPoE riktigt inmatat i routern.

http://kundservice.glocalnet.se/upload/rou...es/netgear2.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

TACK ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Mitt internet har börjat fungera igen.

Jag gjorde som du (Plun) sa i en annan tråd på säkerhet där jag hade frågat angående Hjiack This.

Du skrev då att jag skulle kolla uppdateringar på Dells hemsida.

Jag hittade där en ny Bios och uppdatering till nätverkskortet.

Det gjorde att det nu fungerar.

Tack återigen ;D ;D :D :D :) :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...