Gå till innehåll

Hjälp med takkrona el och estetik


Dag Erlandsson

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Vill be om lite hjälp. Lampan på bilden har alltså någon form av tofs istället för kedja. Så fult. Kedja/käglor har jag, takkoppen har jag snart. Sladd tänkte jag nått i denna stil:

Sladd

Men som ni kan se så är det som sticker upp ur lampan inte estetiskt snyggt. det är ju därifrån jag måste koppla textil sladden. Men den måste ju skarvas med det som sticker upp ur lampan. 
Hur kan jag efter att jag fått loss tofsen få en snygg övergång till den tilltänkta sladden? Vill ju inte ha en ful sockerbit som ligger i skålen. Alt att man använder en klämma (se sits bild)

IMG_3928.jpeg

IMG_4424.jpeg

IMG_4425.jpeg

IMG_4426.webp

Redigerad av Dag Erlandsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det syns en grön/gul-jordledare där och då kan du inte använda den kabel du länkar till utan du behöver en kabel med 3 ledare.

Alla sorters klämmor som innebär att de enskilda ledarna (de i olika färger) i en kabel blir synliga måste döljas för att inte bli farliga.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Cecilia sade:

grön/gul-jordledare där

Undrar om den är sammankopplad med den blå ledaren?

Ser ut som att två transparenta ledare är ihopkopplade i samma klämma som både svart och brun ledare? Alltså i en "halv sockerbit"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
22 timmar sedan, Mikael63 sade:

Men är det inte dessa du avser byta?

Nu först(!) ser jag tanken att skarva med textilkabeln. Bättre då att byta allt, om det går? 

Finns avsedd klämma för skyddsjord ska skyddsledare anslutas. Saknas sådan klämma behöver man se till att armaturen blir dubbelisolerad. 

Redigerad av Mikael63
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här ser det ut idag. Inte jag som gjort. Vi vill inte ha tofsen. Utan vanlig kedja. I denna finns nu även en stålvajer. Som man kan se på bilderna så är det en röra på själva nedre koppen, med sockerbitar och allt. Min tanke var att ta bort tofsen nuvarande kopp, byta till  mässings kedja och kopp. Men hur kopplar jag den nedifrån själva nuvarande ”trassel” vid glaskoppen? Sladdarna som kommer från armaturens hål längst ned täcker ju inte särskilt lång, antar att det är dom som är skarvade upp till tygkoppen så hur får jag till detta, elegant? 
IMG_4461.thumb.jpeg.02a21fea0e3039e12d835ca27841f899.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har svårt att se helheten.

Är denna del...

image.png.bcf6f1896987e38854b0a2f3956ce179.png

 

placerad någonstans här?

image.png.6e9ebc82fa67de810c144f8638f37eaf.png

 

On 2024-02-29 at 10:35, Mikael63 sade:
On 2024-02-29 at 09:30, Cecilia sade:

grön/gul-jordledare där

Undrar om den är sammankopplad med den blå ledaren?

Ja det bekräftas av dina bilder. Det är inte tillåtet att använda grön/gul ledare för annat ändamål än skyddsjord.

 

Någonstans på undersidan bör det väl sitta en "kopp" där ledarna från varje arm samlas?

Har du någon bild på det utrymmet?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som farligt fixande av någon som inte vet något om elsäkerhet. Det behöver göras om från början. Anslut inte lampan till el innan det är gjort.

Du kan aldrig få en skarvning av kablar att bli elegant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mikael63 sade:

Har svårt att se helheten.

Är denna del...

image.png.bcf6f1896987e38854b0a2f3956ce179.png

 

placerad någonstans här?

image.png.6e9ebc82fa67de810c144f8638f37eaf.png

 

Ja det bekräftas av dina bilder. Det är inte tillåtet att använda grön/gul ledare för annat ändamål än skyddsjord.

 

Någonstans på undersidan bör det väl sitta en "kopp" där ledarna från varje arm samlas?

Har du någon bild på det utrymmet?

Nu har alla tofsar tagits bort. Jag förstår också att det är felkopplat, köpt så. Men utifrån denna bild ser man vad som kommer upp från armaturen. 

IMG_4480.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

41 minuter sedan, Dag Erlandsson sade:

Nu har alla tofsar tagits bort. Jag förstår också att det är felkopplat, köpt så. Men utifrån denna bild ser man vad som kommer upp från armaturen. 

IMG_4480.jpeg

Tänker att nu kopplar jag den med en ny jord sladd som sig bör och med en DCL-kontakt men hur får jag snyggast till skarven? För vill ju inte ha den liggandes i skålen? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte vill ha en skarv i skålen så måste du ju ha samma kabel hela vägen från taket och till stället där kabeln delar sig för att gå ut till varje enskilt ljus.

En skarv måste utföras på ett sånt sätt att man inte ser de tre ledarna. Det får alltså inte vara som idag när man ser blå och gul/grön ledare. All koppar ska ha två lager skydd över sig, dels t ex blå plast och dels ett lager plast till, som i en kabel, inuti en kopplingsbox, inuti en takkåpa.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Cecilia sade:

Om du inte vill ha en skarv i skålen så måste du ju ha samma kabel hela vägen från taket och till stället där kabeln delar sig för att gå ut till varje enskilt ljus.

En skarv måste utföras på ett sånt sätt att man inte ser de tre ledarna. Det får alltså inte vara som idag när man ser blå och gul/grön ledare. All koppar ska ha två lager skydd över sig, dels t ex blå plast och dels ett lager plast till, som i en kabel, inuti en kopplingsbox, inuti en takkåpa.

Men alternativ 1 blir knepigt. Om man använder exempelvis av en kopplingsklämma? Fast det blir heller inte optimalt. Men inser då att man inte har nått val. Men stort tack! Ska se vad man kan hitta på.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan alltså inte koppla med enkla klämmor som Wago och sockerbit utan att stoppa in klämmorna i ett plastfodral. På sidan https://www.beijerbygg.se/privat/sv/produkter/elinstallation/belysning/armaturtillbehor/forgreningsbox-jordad-49x33x17mm ser du ett exempel på ett plastfodral som innehåller kopplingsplint och där hela kabeln passerar in i boxen. Kan målas i önskad färg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

49 minuter sedan, Cecilia sade:

Du kan alltså inte koppla med enkla klämmor som Wago och sockerbit utan att stoppa in klämmorna i ett plastfodral. På sidan https://www.beijerbygg.se/privat/sv/produkter/elinstallation/belysning/armaturtillbehor/forgreningsbox-jordad-49x33x17mm ser du ett exempel på ett plastfodral som innehåller kopplingsplint och där hela kabeln passerar in i boxen. Kan målas i önskad färg.

Hittade en bild på nätet. Antar då att blå vid blå och brun vid brun och jord på mitten? Dvs. att häri går kablarna från armaturen, men även kablarna från den externa förlängningssladden?

 

IMG_4487.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den där är för ojordad kabel så den kan du inte använda. De tre ledare som sitter under skruvarna upptill kommer att kopplas ihop med varandra och samma sak nedtill. Du behöver alltså en för jordad kabel som har 3 st sådana kopplingsplintar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Cecilia sade:

Den där är för ojordad kabel så den kan du inte använda. De tre ledare som sitter under skruvarna upptill kommer att kopplas ihop med varandra och samma sak nedtill. Du behöver alltså en för jordad kabel som har 3 st sådana kopplingsplintar.

 

Tack, jo jag tog bilden från nätet. Men självklart ska jag använda jordad kabel. Återkommer så fort det blir klart. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte bara jordad kabel utan en box som är gjord för jordad kabel, vilket den du hittade på nätet inte är. Eller 3 kopplingsklämmor gjorda för lampsladd (0,75 mm) och en plastbox som är helt tom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...