Gå till innehåll

Hjälp med takkrona el och estetik


Dag Erlandsson

Recommended Posts

29 minuter sedan, Mikael63 sade:

Var i armaturen hade du tänkt ansluta skyddsledaren?

Ja, det vore bra att veta vad som händer med nuvarande skyddsledare i andra änden av stången.

Jag funderar på om inte lampan egentligen är gjord för att skålen ska sitta direkt mot taket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Mikael63 sade:

Ja, och sedan har Maria Montazami byggt om den 😉

 

2 timmar sedan, Mikael63 sade:

Men varför går det inte att dra en ny kabel hela vägen från lampproppen till utrymmet där ledarna delar sig till respektive lamphållare?

Jag är ju som bekant inte särskilt kunnig men det brukar bli rätt tack vare er. Det utrymmet du talar om är om jag förstått det rätt här (se bild) därifrån kommer det 2 kablar och en jord. En ny kabel (jord) uppifrån och ned, måste ju skarvas med dom 3 kablarna som kommer upp ur armaturen. Med förslagsvis dosa. Tidigare var där ju sockerbitar. Vill inte att det ska synas. Men jag kanske har missförstått

”hela vägen från lampproppen till utrymmet där ledarna delar sig till respektive lamphållare”IMG_4488.thumb.jpeg.656260d65b7e29415046849b71314fa2.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På den bilden går det tre ledare ner genom en metallstång och vi är intresserade av vad som händer i andra änden av stången. Det är ju flera ljuskällor så på något sätt måste ledarna dela upp sig till ljuskällorna och skyddsjorden bör ju anslutas på ett bra sätt till all metall.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
31 minuter sedan, Cecilia sade:

bör ju anslutas på ett bra sätt till all metall.

Ja, åtminstone för alla utsatta delar. Det går inte att få en tillförlitlig förbindelse via en kedja.
Om kopplingsutrymmet jag efterfrågar består av isolerande material, kabel (ej lösa ledare) mellan utrymmet och lamphållare, och det finns sådana "svampar" i varje lamphållare så finns inget ställe där en ledare som lossnar, eller skadas, kan få kontakt med metall. Då kan man betrakta hela armaturen som dubbelisolerad.

Om kopplingsutrymmet jag efterfrågar INTE består av isolerande material behöver den delen anslutas till skyddsjord. Den delen + armarna och stången kan då anses ha god kontakt med varandra. Kedjan (av metall?) från stången upp till kroken, eller om det ska vara stång - bricka (den av glas) - kedja, får då dålig kontakt med skyddsjord men där är då kabeln som löper längs med kedjan dubbelisolerad (ja eller mer) och det finns längs den sträckan ingen synlig ledare som skulle kunna lossna/skadas och komma i kontakt med kedja/upphängningsbeslag.

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se om det går att dela, skruva av eller något, så att det går att se undersidan av plattan som ledarna till ljuskällorna kommer upp genom.

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
14 timmar sedan, Cecilia sade:

Se om det går att dela, skruva av eller något, så att det går att se undersidan av plattan som ledarna till ljuskällorna kommer upp genom.

Så nu tror jag att jag gjort rätt? Idealiskt vore nu om ni kan lotsa mig så att jag kanske då underifrån kan dra en ny sladd på ett snyggt sätt. Så som ni rekommenderade från början. Eller ska jag däri sätta förgreningsdosan. Dra ned befintliga 3 kablar, sätta dom i förgrenings dosan och den nya kabeln drar jag upp? I så fall, får förgrenings dosan plats? Eller är det nya bud med tanke på hur det ser ut under locket? 
Nu är även tofsen borta och ersatt med kedja (metal). 
 

IMG_4509.jpeg

Redigerad av Dag Erlandsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Dina bilder, särskilt den tredje bilden i första inlägget, har lurats lite ser jag!!

Där finns en grön/gul ledare och det ser ut som att en grön/gul ledare har skarvats med en blå ledare = fel.

Om man tittar lite närmare så är det inte så! Det är en (enbart) gul ledare som som går ner i armaturen. Här på bilden ovan ser man inget grönt på den ledaren.
Alltså inget fel!

Att armaturen "är ojordad" är inte heller fel, eller var inte fel. Denna typ av armaturer hängde i "Torra icke brandfarliga rum". Skulle armaturens hölje bli spänningssatt och man berörde den skulle det vara "mindre" risk att det blev en dödlig utgång då man/kroppen skulle bli så dåligt jordad i ett sådant rum.

Av samma anledning - inte dubbelisolerade ledare.

Jag personligen anser att en sådan armatur i ett sådant rum utgör lika liten risk idag som då men det finns annat som skiljer sig.
I ett sådant rum fanns förr inget annat som var ansluten till skyddsjord och därför kunde man inte, ansågs det, samtidigt beröra en spänningssatt armatur och ett (annat) metallhölje som var ansluten till skyddsjord.

I nybyggda/-renoverade hus är det andra krav och där finns den risken (även om jag anser det vara en låg risk) att man vidrör en lågt hängande spänningssatt kristallkrona samtidigt som man.. ja... håller i en brödrost som man ju ofta har i vardagsrummet på lämpligt avstånd från ljuskronan...

**

En föreskrift gäller inte retroaktivt. Ska du skarva befintlig kabel med en ny, och få skarven både säker och diskret, bör du kunna göra det så som du tänkt. Tillägg: Men det är min egen personliga åsikt.
Men det skulle ju bli både snyggt och säkert med en ny sådan kabel (fast med tre ledare då) du förslog i första inlägget hela vägen från proppen ner till ormboet.

Där kapar du en del av de befintliga ledarna så att det inte längre ser ut som ett ormbo, använder "Wago".
Sedan behöver du, och det blir då just DU, säkerställa att du kan få en tillförlitlig förbindelse till metallhöljet.
 

Jag har ett förslag men jag tar det i ett annat inlägg senare.

 

Redigerad av Mikael63
  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, Mikael63 sade:

inlägg senare

Två förslag:

1. Byt ut skruven till en längre och skaffa en passande mutter. Kan bli svårt om det är tumgänga. Använd en ringkabelsko för skyddsledaren.

2. Borra ett nytt hål, skaffa skruv och mutter. Använd ringkabelsko för skyddsledaren.

 

Påminner om:

Punkt 2 i § 19 i elsäkerhetslagen (2016:732):
19 §   Den som innehar en elektrisk utrustning som är avsedd att anslutas till en starkströmsanläggning ska se till att
  ...
   2. arbete som utförs på eller i anslutning till utrustningen görs på ett sådant sätt och utförs av eller under ledning av personer med sådana kunskaper och färdigheter att betryggande säkerhet ges mot personskada och sakskada.

Om man inte har kunskaper om olika elmateriels klasser så saknar man alltså föreskrivet kompetenskrav. I detta sammanhang bör man även läsa §§ 16-18. § 19 är straffsanktionerad med möjlighet till fängelse i ett år.

ksnip_20240302-101131.png

ksnip_20240302-101557.png

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag:
I t ex tredje bilden är det en grön/gul ledare som kommer från kabeln uppifrån taket. Vart tar den vägen?

23 minuter sedan, Mikael63 sade:

Att armaturen "är ojordad" är inte heller fel, eller var inte fel. Denna typ av armaturer hängde i "Torra icke brandfarliga rum".

Brandfara har nog inte så mycket med saken att göra utan "torrt och isolerat rum" skulle jag väl snarare säja.

25 minuter sedan, Mikael63 sade:

I nybyggda/-renoverade hus är det andra krav och där finns den risken (även om jag anser det vara en låg risk) att man vidrör en lågt hängande spänningssatt kristallkrona samtidigt som man.. ja... håller i en brödrost som man ju ofta har i vardagsrummet på lämpligt avstånd från ljuskronan...

Med tanke på antalet ljuskronor i olika trådar undrar jag om de också hänger på andra ställen för de finns ju de som har ljuskronor i badrum och i rum med klinkers. Då börjar det bli livsfarliga miljöer eftersom ens fötter kan vara anslutna till jord via vatten och/eller klinkers,

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
17 minuter sedan, Cecilia sade:

Brandfara har nog inte så mycket med saken att göra utan "torrt och isolerat rum" skulle jag väl snarare säja.

OT: "Torra icke brandfarliga rum" är(var?) en definition i föreskrifterna.

 

  

17 minuter sedan, Cecilia sade:

Med tanke på antalet ljuskronor i olika trådar undrar jag om de också hänger på andra ställen för de finns ju de som har ljuskronor i badrum och i rum med klinkers. Då börjar det bli livsfarliga miljöer eftersom ens fötter kan vara anslutna till jord via vatten och/eller klinkers,

Ja precis, min synpunkt var mer generell. 

Jag vill understryka att jag förordar att armaturen i denna tråd görs så säker som möjligt.

Redigerad av Mikael63
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Mikael63 sade:

OT: "Torra icke brandfarliga rum" är(var?) en definition i föreskrifterna.

Okej, låter lustigt när det gäller hemmiljö i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Cecilia sade:

Okej, låter lustigt när det gäller hemmiljö i alla fall.

Jo men föreskrifterna skiljer inte på miljön, förutom några undantag som "jordbrukets fastigheter" och fartyg.

Tilläggas bör att det är länge sedan jag verkligen läste just detta i föreskrifterna. Man kan mycket väl, i dagens standard, ha annan formulering.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Cecilia sade:

Dag:
I t ex tredje bilden är det en grön/gul ledare som kommer från kabeln uppifrån taket. Vart tar den vägen?

Brandfara har nog inte så mycket med saken att göra utan "torrt och isolerat rum" skulle jag väl snarare säja.

Med tanke på antalet ljuskronor i olika trådar undrar jag om de också hänger på andra ställen för de finns ju de som har ljuskronor i badrum och i rum med klinkers. Då börjar det bli livsfarliga miljöer eftersom ens fötter kan vara anslutna till jord via vatten och/eller klinkers,

Den kabeln kom ifrån dåvarande tak kontakt. Jag har kastat det och likaså tofsen. Så förra ägaren hade antagligen gjort någon hemmagjort. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Dag Erlandsson sade:

Den kabeln kom ifrån dåvarande tak kontakt. Jag har kastat det och likaså tofsen. Så förra ägaren hade antagligen gjort någon hemmagjort. 

Det jag undrade var vad som hände med den ända som inte satt i takkontakten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Nu sista frågan så ska jag nog få allt att fungera. Jag förstår inte riktigt hur jag får ut kablarna (dom 3) uppifrån. Hittar liksom inte var i botten. Samt att det sitter hårt fast. 
Ser nu också och förstår hur allt i botten är ihoptejpat. 
 

 

IMG_4519.jpeg

Redigerad av Dag Erlandsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du tänkt att göra?
Ny jordad kabel hela vägen från kontakten i taket till det som sista bilden visar eller något annat?
Hur har du tänkt att jorda all metall?
Vilken sorts Wago har du köpt?

56 minuter sedan, Dag Erlandsson sade:

Ser nu också och förstår hur allt i botten är ihoptejpat.

Kan du förklara för oss som inte är förstår det eftersom vi inte är där och kan följa alla ledare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Cecilia sade:

Vad har du tänkt att göra?
Ny jordad kabel hela vägen från kontakten i taket till det som sista bilden visar eller något annat?
Hur har du tänkt att jorda all metall?
Vilken sorts Wago har du köpt?

Kan du förklara för oss som inte är förstår det eftersom vi inte är där och kan följa alla ledare?

Ny jordad kabel hela vägen från kontakten i taket ner.
Har lossat / dragit ned dom 3 tidigare kablarna. Jag har inte bestämt mig för wago ännu. 


Kommer att skarva den nya sladden med befintliga, i koppen nedtill. 
 

Funderar på Sladd 1

Alternativt en transparent jordad. 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...