Gå till innehåll

Hjälp med takkrona el och estetik


Dag Erlandsson

Recommended Posts

Det låter som ett mycket bra förslag.

Har du några Wago hemma redan?
Du behöver Wago som är godkänd för 0,75 mm för att det ska passa ihop med ledarna i sladdarna.

Glöm inte heller bort Mikaels förslag om hur du kan jorda lampans metalldelar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite svårt att se men jag gissar att man har flyttat "kronljusfunktionen" till armaturen.
(med tanke på hur det var ihopkopplat upptill)

Fem ljuskällor får spänning hela tiden (när man "tänt" armaturen) och de övriga fem får spänning om man slår till med tryckströmbrytaren på bilden. Om inte den funktionen önskas kan man skippa tryckströmbrytaren för att få mer plats för kopplingsklämmorna.

image.png.cd8df2541df8480e58408296c99e83fd.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
46 minuter sedan, Mikael63 sade:

Lite svårt att se men jag gissar att man har flyttat "kronljusfunktionen" till armaturen.
(med tanke på hur det var ihopkopplat upptill)

Fem ljuskällor får spänning hela tiden (när man "tänt" armaturen) och de övriga fem får spänning om man slår till med tryckströmbrytaren på bilden. Om inte den funktionen önskas kan man skippa tryckströmbrytaren för att få mer plats för kopplingsklämmorna.

image.png.cd8df2541df8480e58408296c99e83fd.png

Kort fråga, dom 3 med den svarta tejpen, skall dom efter förkortande sättas i Wago var för sig? Eller som 3 totalt?

Redigerad av Dag Erlandsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror ju på om du vill behålla funktionen med strömställaren eller ej?

Att korta dem behövs egentligen inte om allt ryms ändå. WAGO-klämmorna tar ju lite plats de med.

Alla 10 ljuskällorna utan strömställare erfordrar sex stycken WAGO med fem anslutningar.

Det åtgår tre WAGO med fem anslutningar för neutralledaren oavsett.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, Cecilia sade:

Kan det vara porslin?
Porslin har använts mycket ihop med elektriska saker eftersom det är en mycket bra isolator. Porslin går att limma.

Porslin är det nog. Dessvärre flög bitarna. Men kan man köpa det någonstans? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2024-03-04 at 06:52, Mikael63 sade:

Bra jobbat!

Hur gjorde du med skarvar i kopplingstrymmet? Allt nytt eller bara skarv av befintlig "matning"?

Hur gjorde du skyddsjordningen?

Så här fint blev det med kopp och kedja. Jag skarvade på befintlig. Stort tack igen 

IMG_4720.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, Dag Erlandsson sade:

Så här fint blev det med kopp och kedja. Jag skarvade på befintlig. Stort tack igen 

IMG_4720.jpeg

Och hur löste du skyddsjordningen @Dag Erlandsson ?
När vi ger dig så mycket hjälp vore det trevligt att få veta att du faktiskt bryr dig om vad vi skriver, om inte minskar intresset för att hjälpa dig i framtiden.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Cecilia sade:

Och hur löste du skyddsjordningen @Dag Erlandsson ?
När vi ger dig så mycket hjälp vore det trevligt att få veta att du faktiskt bryr dig om vad vi skriver, om inte minskar intresset för att hjälpa dig i framtiden.

Eftersom jag inte ville chansa så anlitade jag Clas Fixare enkom för just det. Allt annat gjorde jag själv. 🙂 Jag bryr mig alltid om vad ni skriver och alla goda råd. Det skriver jag också alltid. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra :)

Jovisst, men det var inte riktigt så jag menade utan att ibland känns det som att du inte riktigt tar elsäkerheten på allvar och då t ex därför att du inte visar hur du faktiskt gjorde i praktiken. Det är en sak att gilla inlägg som beskriver hur du ska göra (teoretiskt) och en annan sak att det faktiskt blir gjort på ett säkert sätt (praktiskt).

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...