Gå till innehåll

Microsoft kan verkligen inte språk


_.M

Recommended Posts

Överlag brukar jag gillar Microsofts produkter, men nu när dom tydligen helt gått över till att låta dataprogram översätta texter och dessutom låter dom inte någon korrekturläsa så blir det svårt att försvara.

Dels fick jag en notis i Teams om att man nu kan ändra "postbeställningen", det tog en stund men jag tror jag har bestämt mig att dom försökte översätta "Post order" men eftersom det inte är en person som översatt så blev det knas.

Nu har dom lagt till en liten vädernotis i Edge.

image.png.1d9240dcf2070ab5a760755ae4588809.png

Kallt ute är rimligt det förstår jag. Men vad sjutton är Kalla -3? Jag kan verkligen inte klura ut vad originaltexten är i det här fallet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är vad jag vet inte i närheten av Luleå, men det är ju ännu ett bevis för att Microsoft inte vet vad korrekturläsning är för något eftersom dom lyckas stava fel på ortnamn.

Fast någon kommer säkert säga att dom minsann köper in listor från tredje part med ortnamn för det kan dom inte hålla reda på själva. Men då ska dom nog överväga att byta leverantör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, _.M sade:

Jag är vad jag vet inte i närheten av Luleå, men det är ju ännu ett bevis för att Microsoft inte vet vad korrekturläsning är för något eftersom dom lyckas stava fel på ortnamn.

Det ser ut som att hela namnet "Kallax" inte får plats i fältet. Därav den saknade bokstaven " x ".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick fram engelsk översättning till slut. Nu fattar jag, det är kalla grader. Vet inte om frasen kalla minus två grader idag låter helt naturligt. Jag tror att frasen Low twenty-eight degrees today är en fras som nog inte ska översättas ord för ord på det där viset. Det är tidigt på morgonen just nu så jag kan inte riktigt komma på en bättre fras, men jag ska nog komma på något om jag bryr mig om att tänka på det en stund.

image.png.dd6ac9f88e5ec1cef970a080307baf62.pngimage.png.1b9d23090ea7f3c099e843b21ee5952c.png

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Ah! Om vi säger "Minus tre idag" så är det kallt. Säger vi "Bara tre grader idag" (+3) är det fortfarande kallt men inte fruset.

Kan engelskans Low vara ett sätt att beskriva att det är "minusgrader", att det ex. är risk för hala vägar osv?

Ed. översättningen skulle då vara typ "Fruset"

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det är kanske fråga om högst och lägst: "Kallt ute. Lägst -2 °C" . 
I franska väderleksbeskrivningar används bara maximum och minimum, inte "lågt",  för att beskriva temperaturen.  
« Température à 2000 m : +1 °C. En plaine, minimum -1 °C ; maximum 10 °C, jusqu'à 14 °C en Valais »
Om temperaturen i Valais (kanton i sydvästra Schweiz) i låglänt område, dvs på slätten: lägst 1 minusgrad och högst 10 upp till 14 plusgrader. Att skriva kalla, vilket borde skrivits kallt, är helt onödigt eftersom minustecknet talar om att det är kallt.

Redigerad av mbgtmari
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Temperaturer att stiga på torsdag? Visst sjutton borde det vara temperaturen kommer att stiga på torsdag? Hur sjutton kan ett så pass stort företag som Microsoft misslyckas så kapitalt med så pass enkla texter?

image.png.57a75b2ae237597e54916ad78aea12cf.png

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, _.M sade:

Temperaturer att stiga på torsdag? Visst sjutton borde det vara temperaturen kommer att stiga på torsdag? Hur sjutton kan ett så pass stort företag som Microsoft misslyckas så kapitalt med så pass enkla texter?

image.png.57a75b2ae237597e54916ad78aea12cf.png

De har anställt folk som skriver inlägg på forum som Alltomwindows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...