Gå till innehåll

Söker PDF-skrivare


Mikael63
Gå till lösning Löst av Mikael63,

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Söker en PDF-skrivare som måste uppfylla vissa krav:

  • Det ska gå att stapla utskrifter för att kunna få en (1) PDF
  • Man måste kunna ställa utskriftsmarginalerna
  • Skapad PDF ska vara sökbar oavsett vilka fonter som ingår <---Tillägg: Detta krav visade sig vara omöjligt att behålla.
  • Helst 100 % gratis, i annat fall en trial med ev. vattenstämpel

Jag har

  • tillgång till Bluebeam stapler (Revu) men den är kass i sammanhanget
  • priPrinter som fungerar exakt som önskat förutom detta med sökbarheten (och egentligen förstår jag inte varför? beroende på vilka fonter som ingår)
  • ett annat bra program som konverterar från dwg *) till PDF men den går inte att använda vid vissa tillfällen
  • applikation jag använder för att bearbeta mina filer, har enkel och bra hantering men går inte att använda i vissa fall, måste skriva ut, inte konvertera
  • Har testat dessa, ingen klarar av att skapa fullt sökbara PDF,er:
  • BullzipPDFPrinter
  • pdf24-creator
  • novaPDF
  • Autodesk DWG TrueView
  • PDFCreator/PDF Architect
  • doPDF
  • CuteWriter
  • 7-PDF Maker
  • Pdf4free/PDF4U Adobe PDF creator
  • GreenCloud Printer
  • pdfFactory
  • Print To PDF Pro (Traction Software)
  • Foxit Maestro (Trial)
  • Bluebeam Revu 21 Fullversion
  • Broadgun pdfMachine

 

*) det är framförallt cad-ritningar jag behöver detta till och det är endast i undantagsfall, när det är frågan om gamla ritningar.

Redigerad av Mikael63
testat flera
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har använt NovaPDF men jag vet inte om programmet klarar det du önskar.
Vad jag kan erbjuda dig (om det fortfarande fungerar) är en kostnadsfri licens för NovaPDF Lite, version 11.
Allt du behöver göra för att få denna licens är att fylla i de uppgifter som Nova begär på denna sida:

https://www.novapdf.com/winningpcn22-promo.html

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack.

Med novaPDF kunde man ställa marginalerna, dock klurade jag inte ut sambandet höjd/bredd. Man kunde även välja "Liggande" men när man sparar profilen hoppar det tillbaks till "Stående".

Den klarade inte heller av att göra den skapade filen fullt sökbar. Viss text med viss font fungerar att söka. Börjar fundera på om man ska välja att inte "embed fonts"?

Hänger ihop med:
https://www.autodesk.com/support/technical/article/caas/sfdcarticles/sfdcarticles/How-to-create-selectable-and-searchable-text-in-a-PDF-from-AutoCAD.html

Får läsa på där, denna länk hade jag sparad från 2019..

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Sumatra är en mycket snabb PDF-läsare. Vad jag har förstått finns ingen möjlighet att den ska kunna skapa PDF-er.

Ett sidospår kanske...

Fortfarande i beaktande då att det endast är i sällsynta fall som detta behövs. Det är också så att detta med sökbar kan vara av underordnad betydelse, med vissa gamla dokument kan man inte få allt att lira. Där fungerar lösning med ex. priPrinter.

.. tillbaks till sidospåret då:

Från min applikation kan jag konvertera flera blad till flera filer, antingen som dwg eller som PDF.
PDF,erna kan jag enkelt dra in i gratis pdfarranger för att snabbt spara dem som en fil.
DWG,erna kan jag enkelt dra in i mitt program för att snabbt konvertera och spara som en enda PDF.

Haken då är att filerna hamnar i oönskad ordning. Fil_10 kommer före Fil_2.
Det kan jag snabbt råda bot på då jag har en batch-fil (.bat) som döper om så att det blir rätt ordning.

Problem uppstår när det skapas filer som heter typ
Fil_37
Fil_38
Fil_37A
Fil_37B

Detta fenomen är i sig sällsynt men det är just vid såna tillfällen som jag skulle vilja ha en smidigare lösning. Skulle då behöva lite AI som kan klura ut att 37B kommer före 38. Tillägg: Kom på att jag borde kunna använda Total Commander för det, sortera på datum och namnändra löpande.
Får testa på måndag!

Visst, jag kan döpa om dessa manuellt, eller manuellt se till att dra in dem i rätt ordning, men det blir då ytterligare ett moment och då är det "bättre" att jag skippar detta med sökbarheten och kör som jag har lösning för nu.

 

Redigerad av Mikael63
TC
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fundering bara. Du verkar ju kunna detta med programmering i olika språk etc så kanske.. Om du sorterar med Regular expressions, är det något som skulle vara möjlig?

Då skulle du kanske kunna få 37B före 38, men som sagt bara en fundering inget jag kan själv.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
17 timmar sedan, Mikael63 sade:

Fil_37
Fil_38
Fil_37A

Fel av mig!

Så här blir sorteringen om man sorterar på namn:

image.png.9466a07569ad033aad9902dfaa7ce414.png

Om jag sorterar på Ändrad hamnar de i rätt ordning då de konverteras i rätt ordning och den ordningen bibehålls när jag drar in dem i applikationen för att slå ihop många DWG till en PDF (DWG to PDF Converter 2021 MX)

--

Kanske dags att berätta vad jag håller på med, egentligen?! Ska försöka hålla det kortfattat:

Får gammal ritning som flera DWG. Dessa innehåller Autocad shapes, ett gammalt hittepå som tyvärr lever kvar och är svårt att göra något åt.
Om det är rimligt gör jag om dessa flera dwg,er till en (1) dwg där varje blad hamnar på varsitt lager. Väldigt många fördelar med det.

Ett skarpt exempel, 72 blad. Tar med ordinarie metod 35 sekunder att skapa en PDF. När ritningen innehåller dessa shapes kommer de inte med i utskriften/PDF,en eftersom verktyget saknar stöd för shapes, dessa anses vara utdöda.

Då behöver jag skriva ut till priPrinter där jag kan spara som PDF. Detta tar 106 sekunder. Här blir inte PDF,en sökbar och som jag tidigare påpekat kan man leva med det, just en sån här gång. Tråden handlar dock om att kunna få dessa sökbara.

Från min applikation kan jag skapa enskilda dwg,er, så som det egentligen var från början. Dessa kan jag då sortera rätt (har jag lärt mig idag) och dra in i min konverter och låta den bearbeta för att skapa en (1) PDF. Detta tog tillsammans 250 sekunder. Då ej inräknat att städa bort de dwg,er som inte längre behövs.

250 sekunder är helt okej i sammanhanget och egentligen är då lösningen här. Om man gör så blir resultatet som önskat.

--

I praktiken är det så att det är ganska vanligt att man i "resultatfilen" hittar små fel (som man inte tidigare har sett) som man vill korrigera. Eller att det behöver göras en ändring av annan orsak. Det normala är då att det tar 35 sekunder för att skapa en ny fil. Här med "junk-filerna" tar det 250 sekunder på nytt...

Om jag väljer att inte radera de "enskilda" dwg,erna och ändring sker på blad 25 kan jag skapa en ny _25.dwg. Då kan jag inte längre sortera på Ändrad eftersom _25 då hamnar sist, som nyast. Kan dock arrangera om ordningen innan konvertering. Jag kan även skapa en PDF av blad 25 och med pdfarranger hyfsat enkelt byta ut blad 25, om det bara är ett blad.
--

Nja.. tråden får kanske anses vara obesvarad ett tag till.

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
3 timmar sedan, Venoms sade:

Regular expressions

Ja, det finns ett alternativ i massomdöpningsverktyget i Total Commander men det är tänkt att användas på annat sätt.

image.thumb.png.f15ad99c2b14f19673a4e82697dbf98f.png

I Windowsmiljö och då inkluderat i Wine i Linux blir det så här

image.png.fbf225f1023445e60d181f37d2bd3fca.png

I Linuxmiljö blir det

image.png.d3a2fd9d9dd4a176da9d4c1b8c46e589.png

lite mer rätt där, i Linuxmiljön, men ändå inte hela vägen och inget jag nytta av gällande denna tråd.

Redigerad av Mikael63
Bild TC
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

Problemet beror på vilket typsnitt som förekommer i originaldokumentet (CAD).

Det verkar underlätta om det är TrueTypeFont. TTF

Vissa PDF-skrivare hanterar inte detta med sökbarhet oavsett font, ett exempel är priPrinter som jag har sedan många år.

Andra PDF-skrivare kan hantera en del "icke-TTF" så att texten blir sökbar. Annan text behöver byta typsnitt och det kommer att påverka utseendet.
Något som lurat mig är att det trots byte till TTF inte är säkert att det blir sökbar text men det är då beroende på vilken PDF-läsare man använder. Jag använder Edge för att snabbt kolla en PDF och den fungerar även bra att skriva ut från. Med Edge kan det finnas en del text som är sökbar och annan text som inte är sökbar. Om jag öppnar PDF,en med en "riktig" PDF-editor som Bluebeam Revu blir all "min" text sökbar. Om den är av typ TTF alltså.

Plockar jag bort den tredje punkten i min kravlista finns det nog många PDF-skrivare, av de jag testat, som duger.

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
On 2024-03-16 at 11:39, Mikael63 sade:

När ritningen innehåller dessa shapes kommer de inte med i utskriften/PDF,en eftersom verktyget saknar stöd för shapes, dessa anses vara utdöda.

Nu finns det stödet! (eller man har gjort om hanteringen)

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...