Gå till innehåll

Finns det nåt sätt att snabba upp filöverföring via Bluetooth?


Gå till lösning Löst av Tomas E,

Recommended Posts

Finns det nåt sätt att snabba upp filöverföring via Bluetooth?

Det vore bra om man slapp stänga rutan och gå tillbaks och välja 'Skicka en fil' om man har flera filer att överföra. Har provat överföra en mapp men det funkar inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Cecilia sade:

Vad är det som inte fungerar, att markera flera filer, att välja något lämpligt i Skicka till eller inte själva överföringen?

Det går inte att välja att skicka flera filer samtidigt utan man måste skicka dem en och en. Det står ju 'Skicka en fil'.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Tomas E sade:

Det går inte att välja att skicka flera filer samtidigt utan man måste skicka dem en och en. Det står ju 'Skicka en fil'.

Är du i Utforskaren och markerar flera filer?
Jag tror att det Mikael skrev gäller Utforskaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

33 minuter sedan, Cecilia sade:

Är du i Utforskaren och markerar flera filer?
Jag tror att det Mikael skrev gäller Utforskaren.

Utforskaren öppnas när man ska välja fil via BT-fönstret, men man kan inte välja flera filer. Det ser ju inte riktigt ut som när man är i Utforskaren via Windows+E.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Mikael63 sade:

När/om jag skickar filer via Bluetooth är det mellan mobilen (Android) och datorn och då använder jag MyPhone Explorer. 

Har du det programmet både på datorn och mobilen då? För man måste ju kunna skicka båda vägarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

46 minuter sedan, Tomas E sade:

Har du det programmet både på datorn och mobilen då? För man måste ju kunna skicka båda vägarna.

ja, det är ett krav oavsett riktning på filöverföringen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat att föra över 7 filer på en gång via BT, från min dator med W11 till en Samsung surfplatta bara för att testa om det fungerar. Resultatet är att det fungerar klanderfritt. Överföringen sker med en fil i taget och jag satt och tittade på när alla filer skickades efter att jag startat överföringen. 
Att föra över en mapp är inte tillåtet med BT.

När jag testade att föra över filer från datorn till min iPad går det inte. Skälet är att Apple inte tillåter överföring av filer via BT av säkerhetsskäl.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, X-Men sade:

Jag har testat att föra över 7 filer på en gång via BT, från min dator med W11 till en Samsung surfplatta bara för att testa om det fungerar. Resultatet är att det fungerar klanderfritt. Överföringen sker med en fil i taget och jag satt och tittade på när alla filer skickades efter att jag startat överföringen. 

Och hur gör du exakt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Först ser jag till att parkoppla datorn med surfplattan.

On 2024-03-29 at 23:13, Mikael63 sade:

markera flera filer, högerklicka och välja Skicka till...

 

15 timmar sedan, Cecilia sade:

markera flera filer, att välja något lämpligt i Skicka till

Sedan gör jag som Mikael63 och Cecilia redan nämnt.

I "Skicka till..." väljer jag Bluetoothenhet.

I fönstret som öppnas väljer jag den enhet som är parkopplad, klickar "Nästa".
Surfplattan visar en fråga om jag accepterar att filerna tas emot hos surfplattan och jag klickar på "Acceptera" (i detta fallet en Samsung Tab). 
Därefter börjar datorn skicka filerna en och en tills alla markerade filer är skickade. Jag gör inget mer än tittar på när alla markerade filer skickas.

Redigerad av X-Men
Rättstavning
  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

Nu fungerar det.

Anledningen till att det inte fungerade förut var att jag har valt enkelklick för att öppna filer och mappar. Jag måste kunna markera flera filer, och det kan jag inte göra på det sätt som jag normalt gör i utforskaren, genom att bara placera pekaren över en fil eller mapp. Jag måste alltså klickmarkera när jag ska välja filer att skicka.

Skrmbild2024-03-31165654.png.133f557810bf4305da220e5e2e034d27.png

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...