Gå till innehåll

Säkring?


Olle35

Recommended Posts

Postad (redigerade)

skulle sätta i en sladd i uttaget i köket. Det liksom blixtra till i uttaget. Uttaget funkar inte nu och heller inte en taklampa i köket plus en taklampa i hallen,. Tänkte först om det var en säkring. Har ett paket det står 10:a på och bytte ut några som inte hade rött i sig. Funkar ändå inte. Blivit nån kortslutning eller går det se vilken säkring som ej fungerar? Ibland kan man ju se om färgen lossnat.Se bild. 10 a funkar på de flesta så det är inte fel typ iaf? Gäller lägenhet. 

 

 

 

 

0E7FF846-F987-46D4-9A0C-C923DB42EFD3.jpeg

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Ok får kolla med fastighetsskötaren.

Har bytt ut några som sagt som inte hade färg på sig se bild. Svårt veta om de funkar när de inte är röda. Kan  ju spara dem ändå. 

 

D0609231-8F07-4D1E-9575-C8FA6017B3F5.jpeg

D73C79E8-9CA3-41DF-A83D-1ADB41B7E595.jpeg

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Meningen är att den del som har färg ska lossna när säkringen löser ut men det är inte alltid så sker.

Man kan känna efter, typ hjälpa den att lossna.

Har man inte möjlighet att byta alla säkringar kan man byta plats på 1 & 2, sen på 2 & 3 osv.

  • Like 1
  • Thanks 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag missförstod nog. Jag trodde alla skulle vara röda och är någon grå så har den röda lossnat. Vissa ska tydligen vara gråa. Nu är allt fixat. Det var en röd som hade gett sig men den röda biten satt kvar men jag kunde peta bort den enkelt när jag tog ut den. 

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
1 timme sedan, Mikael63 sade:

Har du undersökt vad som orsakade kort-/jordslutningen?

Det blixtra till när jag satte i sladden i uttaget som jag nämnde. Det var en säkring som hade gett sig iaf.  Fastighetsskötaren var här med ett instrument och kollade säkringarna. Den som ej funkade hade den röda pluppen kvar fast kunde petas bort enkelt. Uttaget funkar som vanligt igen. 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Strömkabel till bärbar dator. Verkar funka. Har 2 likadana och vet inte vilken det var nämligen nu 😀. Ska jag kasta båda och gå köpa ny? 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att det blixtrar till lite när man ansluter, och bortkopplar, den typen av apparat är inte ovanligt. 

Diazedsäkringar mattas av med tiden och det behöver inte vara något fel.

Om du har reservsäkringar hemma - gör ett nytt försök. 

  • Like 2
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag kollade lite på båda sladdarna och tycker nog de ser ok ut. Satte i och på båda kablarna och det verkar fungera i båda uttagen i uttaget så att säga. Jag har för mig detta har hänt för typ 4-5 årsedan på samma ställe och samma typ av kabel fast annan kabel om jag inte minns fel. 

Redigerad av Olle35
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...