Gå till innehåll

Rensa en windows 10-dator


Hans Peter
Gå till lösning Löst av Hans Peter,

Recommended Posts

Min gamla win10-dator hankar sig fram i snigeltempo (och ändå använder jag den ibland). Nu har jag fått för mig att jag skall göra en grovstädning av den och rensa bort allt utom operativsystemet. Finns det något "bästa sätt" ? Och är  det något särskilt som jag behöver tänka på? Sparar en fabriksåterställning operativsystemet?

/hans peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Hans Peter sade:

Min gamla win10-dator hankar sig fram i snigeltempo (och ändå använder jag den ibland). Nu har jag fått för mig att jag skall göra en grovstädning av den och rensa bort allt utom operativsystemet. Finns det något "bästa sätt" ? Och är  det något särskilt som jag behöver tänka på? Sparar en fabriksåterställning operativsystemet?

/hans peter

Är det en märkesdator skulle jag föreslå en fabriksåterställning. Det under förutsättning att du har tillgång till en sådan. Att avinstallera alla program/appar lämnar rester i registret ändå och registret blir inte "städat".

Tänk på att se till att ha tillgång till licensnycklar till Windows och alla program om du gör en ominstallation. 
Du kan också installera om med en "ren" Windowsversion. Då behöver du se till att ha tillgång till alla drivrutiner för datorn.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är en gammal trött dator som i princip tjänat ut sitt syfte OCH (om) du har för avsikt att installera Windows på nytt kanske du ska ta en funderare om det skulle kunna vara ett lämpligt läge att prova på Linux, om du inte har gjort det tidigare? Kostar endast tid att testa och om det visar sig att det inte är något för dig är det bara att installera "över" med Windows. Kanske inte säkert att den upplevs som snabbare då även moderna Linuxdistributioner kräver en del av hårdvaran.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

Tack för alla goda råd.

Fabriksåterställning går det visserligen att göra på min DELL-laptop, men jag är inte längre så kaxig när det gäller den (fast jag har hittat en bra beskrivning). Att byta till Linux är väl inte det första jag tänker på heller och att byta till SSD är förenat med en del pillrigt jobb. Så det blir det inte heller.

Så jag skrev följande i chatGPT: ”Jag vill rensa min dator på allt utom operativsystemet.”

Till min yttersta förvåning fick jag en lista på 9 åtgärder som jag alla bedömde som rimliga. Sist stod ”Utför en fabriksåterställning (valfritt)”. Så den fick vara.

Som #2 stod det:

Avinstallera program: Gå igenom din lista över installerade program och avinstallera alla som du inte längre behöver.  Du kan göra detta genom att gå till "Kontrollpanelen" > "Program och funktioner", välja programmen och klicka på "Avinstallera". Alternativt kan du använda en tredjepartsprogramavinstallerare som Revo Uninstaller för att säkerställa att alla programfiler och registerposter tas bort.

Eftersom jag är väl förtrogen med REVO Uninstaller sedan många år skred jag genast till verket. Allt som jag kände igen under Alla program och som jag var säker på fick skatta åt förgängelsen. Likadant under rubriken Windows appar. Kontrollerade mina autostarter under Autostarthanterare, gjorde en Skräpfilsrensning och en Historikrensning.

Och datorn fungerar fortfarande, fast bättre !!!

Jag har dock ytterligare ett problem som jag behöver ha hjälp med.

Behöver jag alla dessa:

image.png.2cd230ddee3f107c507cff86b67edb97.png

/hans peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Hans Peter sade:

Behöver jag alla dessa:

image.png.2cd230ddee3f107c507cff86b67edb97.png

 

/hans peter

Svar: Både jag och nej.

Visual C tillhör vissa program för att de skall fungera. Har du avinstallerat alla program kan du avinstallera Visual C-installationerna.

Du kan också avinstallera Visual C och sedan se vilka program som inte fungerar. De program som inte fungerar, som du behållit, kan du ominstallera (t.ex. göra en "Reparationsinstallation) så installeras Visual C-versionen för just det programmet.
Se bara till att du har kvar hela installationspaketet för just det programmet. Program som kräver Visual C av äldre modell brukar vanligtvis ha med den i "paketet" som programmet har. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan att få problem bör det gå att avinstallera så att det bara är två av varje årtal kvar och då ska en vara x86 och en x64. Lämpligen väljer man att behålla de som har högst versionsnummer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, Hans Peter sade:

Att byta till Linux är väl inte det första jag tänker på

Nej, jag har full förståelse för det. Jag menar bara att det är ett lämpligt tillfälle att testa innan man avser att installera om från början. Nu tycks du ju slippa det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...