Gå till innehåll

Microsoft 365 vs Exchange i Outlook


Recommended Posts

Vad är skillnaden mellan Microsoft 365 och Exchange vid konfigurering av konton i Outlook?

image.jpeg.993a792cfb10834968d93dad3b0c9af7.jpeg

 

E-postlådan (-adressen) ingår i ett Microsoft Business Basic-abonnemang och Outlook tillhör ett Microsoft 365 Personal-abonnemang.

Oavsett om Outlook får lägga till kontot automatiskt eller om jag konfigurerar manuellt med "Microsoft 365" eller "Exchange" så blir det "Microsoft Exchange" som resultat.

image.jpeg.d287aa98e99e53dcfe8990456f60d64e.jpeg

 

Se länkarna och bilderna för att bättre förstå vad jag avser, men det är de ovan beskrivna alternativen det handlar om.

Ser ingen skillnad på resultaten efter de tre olika alternativen, och jag har googlat som en galning men inte lyckats hitta någon beskrivning av skillnaden mellan alternativen Microsoft 365 och Exchange.

Lägga till ett nytt e-postkonto i Outlook - Microsoft Support
Supportartikel: Inställning av email i Microsoft Outlook 2016 - Simply.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag vet är skillnaden att Exchange är ämnat för företag och inkluderar inte Office 365. Exchange kan ett företag hantera som de önskar.
Office 365 i sig använder Exchangeserver för e-posthanteringen och har ingen egen Echangeserver som användaren kan hantera. Exchangeservern finns i molnet hos Microsoft för privatanvändaren av Office 365.

Ett sökande på nätet gav mig liknande svar som det jag känner till sedan tidigare.

https://answers.microsoft.com/en-us/msoffice/forum/all/microsoft-365-personal-vs-business-basic-vs/661004c9-c1f4-48ed-a0d4-010f0ac3286a

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2024-04-28 at 13:16, Mikael63 sade:

Sitter inte med Windowsdatorn nu (för att själv kolla) men kan det vara så att de olika valen i början endast påverkar efterföljande dialoger? (Vad som ev. är förifyllt med port osv.)

Konfigurerar man manuellt så varken går det att välja eller visas portar, m m, efter att man valt "Microsoft 365" eller "Exchange". Så också för automatisk konfiguration. Man får förstås ange e-postlåda (med e-postadressen) och lösenord, och val om cachelagrat Exchange-läge, för hur långt tillbaka i tid e-post ska synkas till datorn för hantering offline.
 

On 2024-04-28 at 15:27, X-Men sade:

Vad jag vet är skillnaden att Exchange är ämnat för företag och inkluderar inte Office 365. Exchange kan ett företag hantera som de önskar.
Office 365 i sig använder Exchangeserver för e-posthanteringen och har ingen egen Echangeserver som användaren kan hantera. Exchangeservern finns i molnet hos Microsoft för privatanvändaren av Office 365.

https://answers.microsoft.com/en-us/msoffice/forum/all/microsoft-365-personal-vs-business-basic-vs/661004c9-c1f4-48ed-a0d4-010f0ac3286a

Hänger inte riktigt med där - "Exchange ... inkluderar inte Office 365", stämmer förstås men vad skulle det förklara? E-postlådor kan man få via en del 365-abonnemang, leverantörer av e-postlådor har servrar/system för att hantera dem och Microsoft använder sin egen Exchange server. Så kan företag skaffa och använda Exchange server för hantering av e-postlådor och kalendrar, m m, i sina verksamheter. Användare av e-postlådor via 365-abonnemang kan förstås inte hantera Exchange-servrarna där lådorna finns liksom man inte kan hantera e-postservrar hos andra leverantörer (förutom att använda dem då, och göra diverse inställningar för hur man accessar lådorna). Kan ju låta självklart men en kommentar efter hur jag tolkade en mening i inlägget, eller misstolkade. 😀

Office 365, numera Microsoft 365, ser jag alltså som en abonnemangsform. Abonnemang kan innehålla bl a appar/program och e-postlådor och det i olika kombinationer i de olika abonnemangen. Illustreras av tabellen i länken ovan.

image.jpeg.715502dfcd9ff0f24f5583e940a212c9.jpeg

I marknadsföring används benämningar för tjänster/abonnemang, som t ex Exchange Online (Plan 1), och har sitt bruk i det sammanhanget medan jag "tänker teknik", t ex Exchange server, och hur det ena och det andra fungerar och hänger ihop.

I de beskrivna förutsättningarna (första inlägget) anger kontoinformationen "Microsoft Exchange" oavsett om "Microsoft 365" eller "Exchange" väljs, så vad är egentligen skillnaden. Som jag skrev tidigare så ser jag ingen skillnad i Outlook efter installationer med de olika alternativen. Hanteringen av e-postlådan fungerar lika oavsett vad som har valts (fast har kanske missat något). Det borde heller inte spela någon roll ifall Outlook installerats baserat på ett 365-abonnemang eller om licensen är ett engångsköp.

Oavsett vilket av de tre beskrivna alternativen som använts så får jag fram samma information (se hur längre ned i inlägget).
Servernamn: outlook.office365.com MAPI
Anslutningsläge, version 15.20.7519.31

 
Har googlat en hel del och hittat endast ett konkret tips. Det avser mobila enheter men skulle väl lika gärna kunna avse Outlook i Windows, men jag ser som sagt ingen skillnad mellan de tre alternativen (se första inlägget). Tipset är förstås logiskt, och det bör ju inte bli problem när man följer det, men förklarar inte vad "funktionen" för de två varianterna är, jämför med t ex POP och IMAP som hanterar e-posten på olika sätt.
"You may be prompted for an email server type. Select Office 365 if your email is hosted on Microsoft Office 365. Select Exchange if your company email is hosted on your companies private Exchange Server."
How To Setup Exchange Or Office 365 Email On A Mobile Device. - Byte Solutions

På samma sida, som då avser mobila enheter, anges följande, men det är inget jag behövt ange i Outlook i Windows (inte ens för manuell konfiguration) och har heller inte i efterhand hittat t ex vilken port som används.
"Additional information may be needed for manual configuration. For Office 365 the defaults are:
Exchange Server: outlook.office365.com
Security Type: elect SSL/TLS or make sure the Use secure connection (SSL) checkbox is checked.
Port: 443 or 993"


Har i alla fall lärt mig något av detta sökande, hur man tar reda på vilken version av Exchange server man blir ansluten till (se resultat tidigare i inlägget).
Ta reda på vilken version av Microsoft Exchange Server mitt konto ansluter till - Microsoft Support

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...