Gå till innehåll

Vilken processorarkitektur kommer din nästa dator att ha?


Vilken processorarkitektur kommer din nästa dator att ha?  

6 medlemmar har röstat

  1. 1. Vilken processorarkitektur kommer din nästa dator att ha?

    • AMD64
      2
    • ARM64
      2
    • Annan
      1
    • Det är för tidigt att yttra sig om den saken ännu.
      2


Recommended Posts

Postad (redigerade)

Om miljökrav och energisnål arkitektur fortsatt står i fokus så kommer du som vanlig konsument inom en snar framtid inte ha så stor valfrihet. Det blir en fråga om tidsperspektiv. Marknaden anpassar sig efter efterfrågan (och krav), ibland.

En annan kanske mer avgörande faktor är priset.

Redigerad av Thirteen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, Thirteen sade:

Om miljökrav och energisnål arkitektur fortsatt står i fokus så kommer du som vanlig konsument inom en snar framtid inte ha så stor valfrihet. Det blir en fråga om tidsperspektiv. Marknaden anpassar sig efter efterfrågan (och krav), ibland.

En annan kanske mer avgörande faktor är priset.

Jag tror inte marknaden anpassar sig efter efterfrågan. Marknaden anpassar sig till den som betalar bäst, som ger mest vinst. Detta i sin tur beror helt på vad politiken bestämmer sig för just då det blir aktuellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minuter sedan, Venoms sade:

Jag tror inte marknaden anpassar sig efter efterfrågan. Marknaden anpassar sig till den som betalar bäst, som ger mest vinst. Detta i sin tur beror helt på vad politiken bestämmer sig för just då det blir aktuellt.

Skrev som jag gjorde med tanken på EU i bakhuvudet. Om den organisationen börjar vilja ställa krav på processorarkitektur så kan det, i vart fall i teorin, påverka hela Europa marknaden. Apple fick motvilligt göra en övergång till USB-C, som ett exempel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

EU kommer alltid att ställa mer krav, så länge som medlemsstaterna bara accepterar vad de säger och inte lusläser alla finstilta detaljer.

Länderna blir överkörda gång på gång. 

Men till tråden.. Eftersom Kina har köpt massor av teknikföretag i bland annat Europa, och vi vet ju alla vad som händer då, vi blir av med kunskapen som vi annars hade kunnat använda för att tillverka själva och exportera varor och inte bara tjänster vilket i sin tur blir bra för Sverige.

Hur sannolikt tror du det blir att Apple gör en telefon som är lätt att öppna för att kunden själv ska kunna byta batteri? Detta blir en realitet från 2027 då ALLA teknikprodukter som har batterier ska kunna bytas av kunden själv. Troligtvis blir Europa av med många teknikdelar. Och vi kan ju gissa oss till vilka som då har gjort telefoner som kan öppnas av kunderna själva.. Min gissning ligger på Kina.

Tillägg: Men detta blir ju fritt att följa eller inte om man INTE är medlem av EU

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

En röst på ”Annan”. Jag undrar vilken arkitektur det kan vara. 🤔

Jag tror allt mer på ARM64. Qualcomms Snapdragon X Elite och Apples M4 är inga dåliga processorer.

Också lågprisdatorer som Raspberry Pi börjar att bli användbara i allt fler sammanhang. 😎

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...