Gå till innehåll

Ändrat förfarande? Microsoft/hotmail.com/Thunderbird


Mikael63

Recommended Posts

OBS! Inte längre ett problem!

Min svärfar har ett konto á hotmail.com. Han har Thunderbird som e-postklient.  För ett par dagar sedan undrade han om/varför det ser ut som alla skickade brev har skickats två gånger. När jag via fjärranslutning kollade på detta ser jag att det är dubbletter av många brev i "Skickat".

Eftersom jag också (bl.a) har ett konto a hotmail.com och också använder Tb kunde jag jämföra våra inställningar och de var likadana. Jag testade då att skicka ett test där jag använde hotmail.com som avsändare (kontot används mest för diverse inloggningar mm) och även jag fick dubblett.

Efter att ha kryssat ur "Lägg en kopia i:"..

image.png.5a159a653766048ab69e7990130b8615.png

 

.. fungerar det bra.

Antingen har bådas konto blivit autokonfigurerat eller så har jag bara lagt till det med portar mm och allt annat har varit förvalt.

Min undran nu är om det här är något som har ändrats eller om det alltid har varit så, att man INTE ska ha detta ikryssat?
För Gmail verkar det hanteras annorlunda, där är valet ikryssat utan att det skapas dubbletter men man behöver inte ha det valet där heller.
Google kanske klurar ut att det är en exakt kopia och tar bort den ena?

Är inställningen/förvalet i Tb något som gäller om det konfigureras för ett POP3 kanske?
Om man använder IMAP, vilket är fallet ovan blir det ju logiskt med dubbletter om man tänker efter. Ett skickat brev hamnar i "Skickat" på servern och eftersom mapparna synkas kommer det att läsas tillbaks till den lokala "Skickat". Om man då väljer att lokalt skapa en kopia i den lokala "Skickat" blir det ju två, både lokalt och på servern eftersom kopian synkas "uppåt".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Mikael63 sade:

Är inställningen/förvalet i Tb något som gäller om det konfigureras för ett POP3 kanske?

Jag har ett POP-konto i TB och jag tror inte att jag har ändrat någon inställning när det gäller skicka och kopior eftersom kontot inte ska användas utan fungerar som en backup av ett tidigare konto. Där är det valt Lägg en kopia i Mappen "Skickat" i.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, Mikael63 sade:

Är inställningen/förvalet i Tb något som gäller om det konfigureras för ett POP3 kanske?

Så här ser det ut hos mig och jag har inte gjort någon ändring i de redan förvalda inställningarna:

2.jpg.43d58e6f830ada675d27cda4e52027e7.jpg

Å andra sidan använder jag en föråldrad version av Thunderbird och har tvingats uppdatera Thunderbird under de senaste 15 månaderna då vissa funktioner slutat fungera på grund av uppdatering av andra program. Thunderbird har inte viljat hämta och skicka e-post.

De tvingade uppdateringarna gör att jag idag använder version 31.8.0. 
Skälet till att jag stretar emot nyare versioner för Thunderbird beror på att jag inte trivs med de nyare versionerna. Det råder hysteri från Mozillas sida med att uppdatera såväl Thunderbird som Firefox, vilket har gjort att jag mer eller mindre slutat använda Firefox.

Tyvärr har jag inte hittat någon ersättare till Thunderbird så det blir Thunderbird men jag håller hårt i äldre versioner.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, då har vi egentligen gjort likadant dvs. inte ändrat mer än nödvändigt. Knepigt med de dubbletterna då?

När jag testade att skicka testmail till mig själv (från svärgubbens dator) märkte jag att de inte kom fram. Svärgubben hade lite annorlunda servernamn, både för inkommande och utgående än vad jag har. Ändrade till samma som jag har (där office365 ingår i namnet) och då får jag dem snabbare. Dock längre tid än om jag skickar mail mellan mina egna konton.

 

Jo, jag har vid flera olika tillfällen tröttnat på Thunderbird och har även testat andra klienter *) men det finns inte så många bra gratis alternativ.

eM Client är ju trevlig. Tyckte den påminde om Outlook Express (en riktig e-postklient) senast jag installerade. Dock endast två konton för gratisversionen.
 

*) Jag har ju även testat Vivaldi e-post

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har följande inställningar för servrar:

POP3: outlook.office365.com

Port 995

Anslutningssäkerhet: SSL/TLS
Autentiseringsmetod: Lösenord

SMTP: smtp.office365.com

Port: 587

Anslutningssäkerhet: STARTTLS

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...