Gå till innehåll

Åka till Århus


MrSimALot

Recommended Posts

God morgon!

Jag har funderat lite... Hade ett par resor jag ville göra i sommar men det blir inget av det. Men till Danmark borde man väl kunna ta sig! 

Jag ser färjeläget om jag kliver ut från arbetsplatsen så det blir Stena Line från Halmstad till Grenå.  Utan bil. Men det går tydligen en buss mellan Grenå och Århus. Bo bill jag göra på Hotell Royal i Århus. Dyrt? Ja, men jag vill komma tillbaka dit... efter ca 30 år. En weekend vore väl bra.

Men hur och var bokar jag allt detta smidigast? Kan man kanske göra ett eget "paket" någonstans? Att hålla på och fippla med olika boknings sidor känns komplicerat... minst sagt... 🤔

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kollade på vad Stena Line skriver om den färjan och såg då följande:

Citat

Observera: Du kan inte resa som fotgängare från Halmstad eller Grenå.

https://www.stenaline.se/rutter/halmstad-grenaa

Flixbus säljer bussbiljetter Halmstad - Århus men då är det via Köpenhamn. Samma sak med tåg.

Så tyvärr verkar det vara en besvärlig resa.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK. På tal om besvärligt, behöver man pass till Danmark eller ej? Förr behövdes det inte men i modern tid har de kommit på att de inte vill ha in oönskade personer i landet (kriminella, terrorister och annat). Mitt pass gick ut 2019...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat

Inom Norden gäller passfrihet för nordiska medborgare. Även om du inte behöver pass för att besöka Danmark måste du kunna legitimera dig vid behov, samt uppvisa giltig resehandling vid inresa till Sverige. Medtag därför giltig ID-handling, till exempel pass, nationellt ID-kort eller körkort. 

https://www.swedenabroad.se/sv/om-utlandet-för-svenska-medborgare/danmark/reseinformation/lokal-reseinformation/in--och-utresebestämmelser/

https://www.oresunddirekt.se/se/jag-arbetar-i-danmark/pendla-over-öresund/granskontroll-vid-inresa-i-danmark

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset. 🙂

 

Tyvärr verkar et inte bli något av... För enligt Stena Line tar de inte emot gående passagerare i år, man måste ha ett fordon med sig! *Olämliga ord här*. Krävde en förklaring men lär inte få någon. 😠

  • Sad 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 5/22/2024 at 10:00 AM, Cecilia said:

Jag kollade på vad Stena Line skriver om den färjan och såg då följande:

https://www.stenaline.se/rutter/halmstad-grenaa

Flixbus säljer bussbiljetter Halmstad - Århus men då är det via Köpenhamn. Samma sak med tåg.

Så tyvärr verkar det vara en besvärlig resa.
 

Kikade på Flixbus och det verkade ju inte bli så dyrt att åka med dem. Någon som har erfarenhet? Har hört både bra och dåliga saker om dem. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är väl om du försöker hitta det smidigaste sättet att ta dig från Halmstad till Århus eller det billigaste? Har du körkort så är väl det smidigaste att hyra en bil. De flesta car rentals brukar ha specialpris, åtminstone över helgerna, som säkert kan konkurrera med bussbolagen som inte alltid är billigast. Om det nu är så att båtarna inte tar fotvandrare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 hours ago, Öland4ever said:

Frågan är väl om du försöker hitta det smidigaste sättet att ta dig från Halmstad till Århus eller det billigaste? Har du körkort så är väl det smidigaste att hyra en bil. De flesta car rentals brukar ha specialpris, åtminstone över helgerna, som säkert kan konkurrera med bussbolagen som inte alltid är billigast. Om det nu är så att båtarna inte tar fotvandrare.

Har ingen aning om vilket sätt som är billigast eller smidigast, ville bara "rädda" min semester nu när jag inte kunde ta båten. Jodå, körkort finns men jag har aldrig kört utom landets gräns. Bil har jag också men den har gått 25K mil och är en diesel så jag tror inte jag blir insläppt i Århus. Tyckte bussen verkade smidig när jag  kollade upp den. Ja, jag är medveten om att det fungerar ungefär som på lågpris flyg - en del tävlar om att betala så lite som möjligt och klagar sedan att servicen är dålig. Men det kanske blir bra. (Har ite bokat något ännu).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2024-06-02 at 16:57, MrSimALot sade:

Har ingen aning om vilket sätt som är billigast eller smidigast, ville bara "rädda" min semester nu när jag inte kunde ta båten. Jodå, körkort finns men jag har aldrig kört utom landets gräns. Bil har jag också men den har gått 25K mil och är en diesel så jag tror inte jag blir insläppt i Århus. Tyckte bussen verkade smidig när jag  kollade upp den. Ja, jag är medveten om att det fungerar ungefär som på lågpris flyg - en del tävlar om att betala så lite som möjligt och klagar sedan att servicen är dålig. Men det kanske blir bra. (Har ite bokat något ännu).

Haha... varför skulle du inte bli "insläppt" i vårt södra grannland? Det är i princip exakt samma lagar som gäller i Danmark som i Sverige. Är du bara nykter dvs inte alkoholpåverkad när du kör bil i Danmark samt att bilen är både skattad i Sverige dvs du har betalt gällande vägskatt samt att bilen självklart är godkänd hos bilprovningen så är det bara att "tuta o köra".  Danmark, liksom övriga EU inkl Sverige lägger inga värderingar på "vad" det är för bil.

För övrigt är det lika lätt att köra bil i Danmark som i Sverige. Det är ingen skillnad över huvud taget. Jag har nog själv varit med bil betydligt fler gånger i Danmark, främst Köpenhamn, Roskilde och Helsingör än vad jag varit med bil i ex Stockholm. Förklaringen är att det dels är lite kortare körsträcka ner till Danmark än upp till Sthlm. Dels att jag gillar Köpenhamn som stad mer än Sthlm.

Så mitt tips är att du tar bilen till Danmark och Århus. Hotell är väl enkelt att hitta på internet men var ute i god tid om du vill åka några speciella dagar! Lycka till!  🌺

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, Cecilia sade:

Det handlar nog om den miljözon som gäller i Århus: https://miljoezoner.dk/se/

Tack för den länken. Jag har faktiskt inte varit över till Danmark över huvud taget sedan Covid-19 slog till mot Europa jan -20. Har möjligtvis hört det på tv men hade faktiskt glömt vad det egentligen är för regler som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten, vilket är bästa betel lösningen i Danmark? Kort från Swedbank? Svensk eller dansk krona? Eller ska jag fixa ett nytt betalkort som jag för över pengar till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Danmark är ungefär lika mycket för kortbetalningar som Sverige så vi klarade oss i tre dagar förförra året utan att använda kontanter. Men det kanske inte fungerar på små ställen typ glasskiosken.

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder du kreditkort skall du vara medveten om att väldigt många betalställen tar ut en avgift. Debitkort är utan avgift. I Danmark har man inte samma regler som i Sverige beträffande avgifter vid betalning med kreditkort. 
Vi frågar alltid, innan vi betalar, om de tar en kortavgift vid betalning med kreditkort. 9 fall av 10 tar betalstället ut en avgift vid användning av kreditkort.

Notera att det inte rör sig om valutaväxlingsavgift utan en kostnad för användningen av kortet.

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...