Gå till innehåll

Sony Vaio


Recommended Posts

Postad (redigerade)

Har en gammal dator som jag idag tänkte öppna behöver inte komma ut på webben. Det står Operating system not found. Hur kan en amatör som jag få access? Kan jag kanske ansluta min nya dator och gå den vägen? 

Redigerad av Dag Erlandsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det brukar betyda att det har hänt något med hårddisken så att det inte längre går att hitta den alls alternativt bara med Windows så att det inte går att starta Windows längre.

Ett första steg skulle kunna vara att gå in i BIOS och se om BIOS anser att hårddisken finns.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, Cecilia sade:

Det brukar betyda att det har hänt något med hårddisken så att det inte längre går att hitta den alls alternativt bara med Windows så att det inte går att starta Windows längre.

Ett första steg skulle kunna vara att gå in i BIOS och se om BIOS anser att hårddisken finns.

Kan du beskriva hur jag gör då? Steg för steg. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt denna video ska man hålla F2 nertryckt när man startar datorn.

Där visas också "HARD DISK DRIVE 500GB" och du bör ha liknande.
Har du det kan du med piltangenter stega åt höger till Boot och där ska också disken visas som något av alternativen.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Postad (redigerade)
On 2024-06-04 at 18:00, Mikael63 sade:

Kolla även om datum och tid stämmer

image.png.b905f77c78e82c9b0c22fcded92a4ea9.png

Visas fel datum där är det kanske så att "Cmos-batteriet" är dött.

Såhär ser det ut och datumet är fel som jag nu rättat till. Kollade även videon. Hur gör jag nu?

 

IMG_6749.jpeg

IMG_6751.jpeg

Redigerad av Dag Erlandsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oroväckande att BIOS inte hittar någon disk.

image.thumb.png.47d722b16163926de9d78416d2fd085a.png

 

"En gammal dator" - minns du varför du slutade använda den? Var det fel på disken redan när den ställdes undan?

Du får försöka öppna upp och se om disken sitter där den ska, ta loss den och sätt tillbaka för att pröva starta på nytt.

Har du möjlighet att testa disken med en dockningsstation / adapter?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, Mikael63 sade:

Oroväckande att BIOS inte hittar någon disk.

image.thumb.png.47d722b16163926de9d78416d2fd085a.png

 

"En gammal dator" - minns du varför du slutade använda den? Var det fel på disken redan när den ställdes undan?

Du får försöka öppna upp och se om disken sitter där den ska, ta loss den och sätt tillbaka för att pröva starta på nytt.

Har du möjlighet att testa disken med en dockningsstation / adapter?

Nej den fungerade ”då”. Men då skaffar jag en dockningsstation och gör på det viset om det inte fungerar att lossa hårddisken och sätta tillbaka den. Men betyder det, tror du att jag kan få tillgång till innehållet och därefter överföra det till den nya datorn? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att flytta disken till en sådan adapter behöver du ju ändå öppna upp datorn. Du kan då börja med att lossa och sätta tillbaka den först, innan du skaffar något. (Fast det var kanske så du menade?)

Hittas den inte i BIOS av VAIO,n torde den inte kunna hittas av något annat heller men man vet ju aldrig..

Du behöver inte köpa en dyr dockingsstation, det räcker med en enkel SATA till USB.

Är disken så gammal att det är IDE behöver du en annan typ. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...